Sketchfab: I ty możesz publikować w 3D
Sketchfab to specjalistyczna platforma, która dla modeli 3D jest tym samym, czym YouTube dla filmów i SoundCloud dla muzyki. Narzędzie pozwala na publikację modeli 3D w internecie zarówno zawodowcom, jak i tym, dla których projektowanie w trzech wymiarach jest po prostu pasją. Technologie HTML 5 i WebGL oraz funkcje tu wykorzystane dostosowują rozdzielczość i możliwości wyświetlania dla odpowiedniego urządzenia użytkownika, bez konieczności instalacji wtyczek.
Początki modelowania 3D: jajko z Vegreville i czajnik z Utah
Największe na świecie wielkanocne jajo, stanowiące dziś ozdobę miasteczka Vegreville w Kanadzie, jest pierwszą na świecie trójwymiarową konstrukcją zaprojektowaną wyłącznie za pomocą komputera. Powstało jako owoc współpracy artysty Paula Sembaliuka z uczonymi: prof. Ronaldem Reschem, który opracował formułę wykorzystującą do stworzenia jaja trójkątne i heksagonalne płytki oraz Robertem McDermottem, twórcą algorytmu określającego krzywą opisującą gigantyczną pisankę. W tym samym 1975 r., kiedy naukowcy szukali matematycznej formuły dla jaja, Martin Newell, informatyk z Uniwersytetu Utah, utworzył model czajnika 3D, jako źródło danych wykorzystując prawdziwy czajnik firmy Melitta, zakupiony wcześniej przez małżonkę. Trójwymiarowe odwzorowanie służyło do testowania nowych algorytmów i coraz bardziej zaawansowanych technologii graficznych, a z czasem czajnik z Utah stał się ikoną grafiki 3D i jest dziś umieszczany jako żartobliwy motyw w różnych programach graficznych (np. 3D Studio Max) oraz w jednym z wygaszaczy ekranu w Windowsie, a nawiązania do niego pojawiają się w znanych animacjach, np. „Toy Story” czy „Potwory i spółka”.
Wszędołaz jak żywy
Dzięki apce szczecińskiego Muzeum Techniki i Komunikacji zobaczymy prawdziwą perełkę: prototyp Wszędołaza w wersji 3D. Poruszający się na gąsienicach pojazd powstał na przełomie lat 70. i 80. na bazie konstrukcji Fiata 126p i miał służyć do inspekcji linii energetycznych, ale nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji.