Tego nie ma w menu Start
Wciśnij skrót klawiszowy [Windows]+[R]. Wyświetli się okno Uruchamianie. W polu Otwórz wpisz polecenie dxdiag i kliknij klawisz OK.
Zobaczysz okno Narzędzie diagnostyczne DirectX. Poczekaj, aż pasek postępu widoczny pod zaznaczoną opcją Test podpisów cyfrowych (jeżeli nie jest zaznaczona, zaznacz ją) się wypełni. Aktywna domyślnie zakładka System zawiera informacje o systemie. Kliknij przycisk Następna strona.
Okno przełączy się na zakładkę Pliki DirectX. Są w niej wyświetlone wszystkie pliki będące składnikami pakietu DirectX. Zwróć uwagę na sekcję Uwagi – jeżeli widnieje w niej napis Nie znaleziono żadnych problemów, kliknij Następna strona.
Zobaczysz zawartość kolejnej zakładki – Ekran. Wyświetlone pod nią informacje dotyczą funkcji graficznych. W sekcji Urządzenie znajdziesz informacje o karcie graficznej zainstalowanej w komputerze. W sekcji Sterowniki – szczegółowe dane dotyczące sterowników graficznych. W sekcji Funkcje DirectX masz możliwość sprawdzenia, czy wyświetlanie grafiki 2D i 3D przez DirectX działa poprawnie. Kliknij opcję Testuj moduł DirectDraw i postępuj według zaleceń programu. Następnie kliknij opcję Testuj moduł Direct3D. Jeżeli wszystkie testy przebiegną prawidłowo, w sekcji Uwagi zobaczysz komunikat o braku problemów i pomyślnym wykonaniu testów.
Klikając jeszcze kilkakrotnie przycisk Następna strona, przechodzisz do kolejnych zakładek, w których możesz sprawdzić funkcje obsługi dźwięku, muzyki, sieci itp. W razie jakichkolwiek problemów zobaczysz odpowiedni komunikat. Wtedy pierwszą czynnością, jaką powinieneś wykonać, jest odnalezienie najnowszych sterowników do danego komponentu (karty graficznej, dźwiękowej, kontrolera gier czy karty sieciowej – w zależności od tego, gdzie problem wystąpił). Wszystkie informacje gromadzone przez Narzędzie diagnostyczne DirectX możesz zapisać w postaci pliku tekstowego – kliknij przycisk Zapisz wszystkie informacje. Taki plik może się przydać np. w serwisie. Aby zamknąć program, kliknij Zakończ.