Rezygnacja z linii telefonicznej
Rezygnacja z tradycyjnej telefonii wiąże się ze stratą dotychczasowego numeru stacjonarnego. Dla młodych ludzi nie będzie to stanowić problemu. Jednak z tradycyjnego telefonu nie powinny rezygnować firmy. Wystarczy awaria łącza dostawcy internetu, czy nawet chwilowy brak zasilania, by klient czy partner firmy nie mógł się do niej dodzwonić, a to nie wpłynie dobrze na jej wizerunek.
Zachowanie linii telefonicznej warto też rozważyć, gdy korzystasz z dostępu do internetu przez gniazdo telefoniczne (technologia ADSL ), a nie przez sieci kablowe czy radiowe. Jeśli na przykład wykupisz usługę dostępu do internetu w Telekomunikacji Polskiej (neostrada) i zrezygnujesz z tradycyjnego telefonu, i tak będziesz musiał płacić za utrzymanie linii telefonicznej, w dodatku więcej, niż wynosi najtańszy abonament w TP, czyli tzw. plan socjalny.
Zamiana telefonii stacjonarnej na internetową ma sporo zalet. Po pierwsze pozwala zaoszczędzić od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu złotych miesięcznie na rozmowach, w zależności od tego, jak długo rozmawiamy i na jakie kierunki dzwonimy.
Na przykład niemiecki dostawca VoIP – Betamax (ma też polskich resellerów – patrz ramka Adresy internetowe) – to obecnie jedyny operator, który nie pobiera opłat za połączenia na wybrane kierunki przez ustaloną liczbę dni od momentu zasilenia konta (mechanizm FreeDays). W miesiącu użytkownik uzyskuje do 1200 darmowych minut (w zależności od usługi i pod warunkiem, że nie przekroczysz tygodniowego limitu 300 minut) na połaczenia stacjonarne. Najbardziej korzystne dla osób dzwoniących na numery w Polsce są usługi VoIPDiscount oraz Nonoh (patrz ramka „Adresy internetowe”). Uwzględniając mechanizm FreeDays, rzeczywisty koszt połączenia może być dużo niższy niż 3 gr za minutę na numery stacjonarne i około 8 gr na numery komórkowe (w usłudze Nonoh), a jedno zasilenie konta o wartości 29–33 zł pozwoli na wykonywanie połączeń przez 3 do 6 miesięcy.
Po drugie telefonia internetowa jest nomadyczna – jeśli zmienisz miejsce zamieszkania lub wyjedziesz na jakiś czas, nawet na drugą półkulę, możesz zabrać bramkę VoIP ze sobą. Po wpięciu do sieci lokalnej w nowym miejscu będziesz dostępny wciąż pod tym samym numerem telefonu. Dla porównania, usługa przenoszenia numerów w sieciach stacjonarnych ma duże ograniczenia. Nie dość, że procedura trwa długo (około dwóch miesięcy), to nie możemy przenieść numeru poza daną strefę numeracyjną.
Po trzecie technologia VoIP oprócz możliwości prowadzenia tanich rozmów udostępnia również usługi dodatkowe, jak np. poczta głosowa, możliwość odbierania i wysyłania faksów bez potrzeby kupowania maszyny faksowej, IVR, czyli mechanizmy centralkowe (np. powitanie, wybór numerów wewnętrznych) czy prowadzenie telekonferencji. Usługi takie u operatorów VoIP są znacznie tańsze niż analogiczne usługi świadczone przez operatorów tradycyjnych.
Którą bramkę wybrać
Liczba różnych modeli urządzeń VoIP dystrybuowanych w Polsce zbliża się do 150. Do wyboru są telefony IP, bramki VoIP oraz urządzenia USB. Największą grupę stanowią bramki VoIP. Można je podzielić na 3 rodzaje: bramki VoIP, bramki z wbudowanym routerem oraz urządzenia z wbudowanym routerem i modemem ADSL.
Pierwszy rodzaj bramek jest przeznaczony dla osób, które już mają router. Pozostałe dwa rodzaje produktów – dla osób, które mają łącze internetowe podłączone bezpośrednio do komputera. Jeśli internet jest dostarczany po kablu telefonicznym, czyli w technologii ADSL, należy wybrać bramkę z wbudowanym routerem i modemem ADSL. Natomiast jeśli sygnał internetowy jest dostarczany kablem ethernetowym lub z sieci telewizji kablowej, wystarczy bramka z wbudowanym routerem.
Do biura dobrym rozwiązaniem są telefony IP. Są one trochę droższe niż bramki VoIP, mają za to wbudowany wyświetlacz LCD, klawiaturę i słuchawkę, a część modeli także możliwość jednoczesnej obsługi kilku kont SIP , czyli kilku kont u różnych dostawców VoIP.
Telefony i bramki VoIP warto kupować w sklepach specjalizujących się w sprzedaży tego typu urządzeń. Ceny są tam zazwyczaj niższe niż w hipermarketach, a także znacznie łatwiej jest uzyskać pomoc przy instalacji czy konfiguracji sprzętu. Przykłady najpopularniejszych urządzeń dostępnych na rynku znajdziesz w tabelkach.