Podsumowanie testu
W teście porównaliśmy najchętniej wykorzystywanego Frapsa (program można pobrać z serwisu PC Format Programy) z trzema innymi programami do przegrywania zawartości ekranu. Dwa (MSI Afterburner i Xfire) to rozwiązania bezpłatne, w których funkcja przechwytywania wideo jest tylko dodatkiem. Trzeci (Action!) to produkt komercyjny nastawiony na nagrywanie gier i aplikacji.
Możliwości
Podejmując decyzję o wyborze programu, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na zakres jego funkcji. Powinien mieć jak najwięcej dodatkowych narzędzi.
Pod tym względem polski Action! nie ma sobie równych. Wśród testowanych programów to właśnie on okazał się najbardziej kompleksowy i uniwersalny, zapewniając nie tylko nagrywanie aplikacji pełnoekranowych, ale także całego pulpitu bądź jego wybranego obszaru. Co więcej, dla każdego z tych trybów możliwe jest ustalenie końcowej rozdzielczości nagrania, jego długości, docelowego formatu i liczby klatek na sekundę.
Dodatkowo, dzięki opcji Perfect Video Match, możliwe jest rejestrowanie materiału o idealnej płynności zgodnej z liczbą klatek na sekundę źródłowego materiału wideo. Podobnych rozwiązań nie ma w konkurencyjnych programach.
Wydajność
Szeroki zakres opcji bardzo często traci na znaczeniu w momencie zderzenia z rzeczywistym działaniem danej aplikacji na komputerze użytkownika. W przypadku programów służących do przechwytywania wideo jest to szczególnie istotne, gdyż od efektywności ich pracy zależy zarówno komfort rozgrywki, jak i jakość nagrywanego materiału. Wykorzystywane podczas zapisu obrazu kodeki w różnym stopniu obciążają procesor, pamięć i dysk twardy.
Dla przykładu niski stopień kompresji stosowany w plikach Frapsa powoduje, że pliki pozostają duże i ich wielkość jest przyczyną znaczącego spadku płynności podczas rejestrowania gry. Na przeciwległym biegunie leży z kolei zastosowane w programie Action! rozwiązanie firmy Mirillis opierające się na autorskim kodeku FICV (Fast Intra Compression Video) oraz wsparciu technologii Intel
Quick Sync Video. Stanowi ono dość udany kompromis między zużyciem zasobów systemowych a jakością nagrania.
Wygoda użytkowania
Fraps słynie z prostoty obsługi, której wyraźnie brakuje MSI Afterburner (program można pobrać z serwisu PC Format Programy). Trudno jednak oczekiwać cudów od programu, który służy przede wszystkim do podkręcania kart graficznych. W tym przypadku jednak na komfort użytkowania aplikacji składa się nie tylko przejrzysty, dobrze opisany interfejs, ale także zgodność tworzonych przez nią plików z najpopularniejszymi programami do edycji wideo. Niestety każde z testowanych rozwiązań sprawiało w tym zakresie mniejsze lub większe kłopoty.
O ile jednak zawsze znajdował się sposób na wybrnięcie z nich, o tyle dużo gorzej wyglądały problemy ujawnione podczas samego użytkowania tych aplikacji. I tak np. pozostawienie Action! w stanie czuwania przez dłuższy czas niemal zawsze kończyło się zawieszeniem programu, XFire (program można pobrać z serwisu PC Format Programy) pracował bardzo niestabilnie, a Fraps sporadycznie odmawiał uruchomienia nagrywania. Znając jednak te wady, dużo łatwiej zapanować nad wybranym programem i korzystać z niego bez obaw o zgrywany materiał.
Sprzętowe remedium na spadki płynności
Karta AverMedia Live Gamer HD jest przeznaczonym dla graczy urządzeniem, wykorzystującym interfejs PCI Express. Umożliwia nagrywanie w czasie rzeczywistym wszystkiego, co dzieje się na ekranie, w rozdzielczości Full HD (1920 x 1080 p), przy znaczącym odciążeniu zasobów systemu. Nie potrzeba ani mocnego procesora, ani dużo RAM-u, ani tym bardziej superwydajnego dysku twardego. Karta ze sprzętowym kompresorem H.264 konwertuje w locie zgrywany materiał. Co najważniejsze, w przeciwieństwie do rozwiązań programowych proces ten nie wpływa na komfort zabawy, gdyż nie powoduje pogorszenia płynności działania gry.
W praktyce to rozwiązanie sprawdza się doskonale. Podłączenie karty do komputera jest może nieco skomplikowane, ale efekt końcowy w postaci bezproblemowego nagrywania nawet najbardziej obciążających gier rekompensuje ewentualne początkowe trudności. Zastosowanie karty AverMedia Live Gamer HD nie jest jednak rozwiązaniem idealnym. Jakość uzyskiwanych nagrań, chociaż jest bardzo dobra, nie może się równać z oferowaną przez Frapsa. Mocna sprzętowa kompresja wideo pozostawia na nagraniach ślady w postaci widocznej utraty szczegółów i drobnych przekłamań. Dodatkowo szybkość rejestracji obrazu ograniczono do 30 kl./s. Trochę to razi, szczególnie w zestawieniu z wysoką ceną urządzenia (ok. 750 zł). Ma ono jednak kilka atutów w postaci wielu schematów podłączeniowych (laptop, inny komputer stacjonarny, konsola do gier – niestety bez obsługi HDCP), prostego interfejsu, sprzętowego przycisku włączania nagrywania, możliwości tworzenia własnych profili oraz transmitowania gier na żywo i wysyłania sygnału do serwisu TwitchTV. Zalety te docenią ci gracze, którzy chcą dzielić się swoimi nagraniami z innymi na prowadzonych przez siebie kanałach YouTube.