SoftwareTrójwymiarowe animacje

    Trójwymiarowe animacje

    Program iClone 5 to wirtualne studio, które umożliwia tworzenie profesjonalnie wyglądających animacji w trójwymiarowym środowisku. Jego pełną wersję znajdziesz w tym miesiącu na naszej płycie.

    Trójwymiarowe animacje

    Tworzenie trójwymiarowych animacji na potrzeby filmów czy gier nie musi być skomplikowanym i mozolnym procesem, o ile wybierze się odpowiednie narzędzie – takie jak iClone 5 Standard z naszej płyty. Program ten pozwoli początkującym użytkownikom przygotować świetnie wyglądający klip z ruchomą kamerą, naturalnie poruszającymi się postaciami i całym mnóstwem efektów specjalnych. Jest to aplikacja działająca w oparciu o gotowe szablony, ale posiada ogromne możliwości edycyjne. Z jej pomocą możesz zbudować ciekawą scenografię, osadzić w niej bohaterów i wprawić ich w ruch, a nawet stworzyć interakcje pomiędzy obiektami. Przygotowany w ten sposób film zapiszesz w formie pliku wideo i opublikujesz go na Facebooku albo YouTubie.

    Podstawy obsługi programu iClone 5

    W artykule poniżej przybliżamy podstawy obsługi programu iClone 5 Standard.

    Krok 1

    Główny obszar widoczny w centralnej części okna to scena, na której rozgrywać się będzie akcja twojej animacji – (1). W lewej części okna widoczna jest sekcja Content Manager, za pomocą której będziesz zarządzał plikami zawierającymi trójwymiarowe modele, animacje i efekty – (2).

    Krok 2

    W górnej części interfejsu widoczny jest panel nawigacyjny, a na nim zakładki trybów wyświetlania – (3). Dają one dostęp do modeli i narzędzi dostępnych w każdym z trybów, np. zakładka Set pozwala modyfikować parametry sceny, wybierać trójwymiarowe modele z sekcji Content Manager i dodawać je do animacji.

    Krok 3

    Wybór jednego z trybów zapewnia dostęp do wielu związanych z nim funkcji dodatkowych, których przyciski dostępne są pod panelem nawigacyjnym. Kiedy np. wybierzesz zakładkę trybu Set, poniżej dostępne będą funkcje pozwalające dodawać m.in. drzewa, wodę czy niebo.

    Obraz

    Krok 4

    Pod zakładkami panelu nawigacyjnego dostępny jest panel kontrolny. Ikony tutaj zebrane pozwalają kontrolować scenę i umieszczone obiekty. Możesz je przybliżać, oddalać, obracać i przemieszczać po scenie.

    Krok 5

    Na samym dole okna, pod sceną, dostępny jest panel odtwarzacza. Tutaj za pomocą typowych przycisków kontrolnych możesz uruchomić odtwarzanie animacji, przewinąć ją do tyłu lub do przodu.

    Krok 6

    W prawej części okna widoczny jest panel Modify. Jego zawartość zależy od wybranego trybu i funkcji, np. gdy wybrałeś tryb Set i funkcję Tree, a następnie dodałeś do sceny model drzewa, panel ten wyświetli opcje pozwalające modyfikować parametry związane z tym obiektem.

    Krok 7

    W dolnym lewym rogu okna umieszczony jest moduł Scene Manager. Za jego pomocą będziesz zarządzać wszystkimi obiektami dodanymi do tworzonej sceny.

    Obraz

    Krok 8

    Na początek umieścimy na scenie pierwszy obiekt, np. postać kobiety. Wybierz tryb Actor, wybierz wirtualnego aktora z sekcji Content Manager, np. G5 Character, i kliknij dwukrotnie myszką na jego miniaturze, np. Gwynn. Dodawać obiekty do sceny możesz również przy pomocy metody drag and drop – złap obiekt i upuść go w polu sceny.

    Obraz

    Krok 9

    Aby wprawić w ruch umieszczonego na scenie aktora, w panelu nawigacyjnym kliknij zakładkę trybu Animation, a następnie wybierz widoczną poniżej funkcję Motion.

    Obraz

    Krok 10

    Przejdź do sekcji Content Manager, na drzewku katalogowym wskaż kolejno grupę, np. 02_G5 Motion Gwynn, i podgrupę ruchów, np. Perform. Na koniec kliknij dwukrotnie jednej z miniatur, np. Say Hello. Animacja zostanie wczytana i po chwili wirtualna aktorka przywita się z tobą.

    Obraz

    Krok 11

    Klikając odnośnik Tools, rozwiniesz klasyczne menu. Skorzystaj z opcji Save Project, aby zapisać aktualną pracę na dysku komputera.

    Obraz

    Nakładanie zdjęcia twarzy na model głowy

    Postać aktora, który będzie występował w twojej animacji, można dowolnie modyfikować, np. zmieniając kolor skóry czy nakładając na oryginalny model głowy własne zdjęcie.

    Krok 1

    Umieść na scenie wybraną postać aktora (patrz krok 7 poprzedniego warsztatu), następnie kliknij zakładkę Head widoczną na górnym pasku narzędziowym. W sekcji Content Manager wskaż jeden z gotowych modeli głowy. Jeśli zdecydujesz się nałożyć na model głowy własną fotografię, musisz ją wcześniej odpowiednio przygotować. Zdjęcie powinno być zrobione z przodu, twarzy nie mogą zasłaniać włosy, usta powinny być zamknięte. Do przygotowania zdjęcia głowy możesz posłużyć się darmowym programem Gimp. Wzoruj się na gotowych obrazkach twarzy dostępnych domyślnie w katalogu: C:\Users\Public\Documents\Reallusion\Template\iClone 5 Template\iClone Template\FaceFront.

    Obraz

    Krok 2

    Aby załadować własne zdjęcie twarzy, kliknij przycisk Load Image i w standardowym oknie dialogowym wskaż przygotowany plik graficzny ze zdjęciem twarzy, i kliknij przycisk Otwórz.

    Obraz

    Krok 3

    Wyświetli się okno z zaimportowanym zdjęciem. W lewej części dostępny jest pasek zawierający narzędzia, za pomocą których możesz m.in. obrócić obrazek, użyć odbicia lustrzanego i dopasować jego kolor. W górnej części dostępne są przyciski, które pozwolą ci powiększyć lub zmniejszyć załadowaną fotografię albo wyświetlić ją w wymiarach oryginalnych. Kliknij przycisk Next.

    Obraz

    Krok 4

    W drugim kroku z rozwijanej listy Face Type wybierz jeden z modeli głowy, np. Female. Po wybraniu modelu nad listą wyświetlony zostanie trójwymiarowy podgląd twarzy ze wstępnie nałożoną fotografią. Przejdź do głównego obszaru edycji – na tym etapie drogą eksperymentów musisz obrysować owal twarzy tak, aby na podglądzie pokrywała się z trójwymiarowym modelem głowy. Gdy to zrobisz, kliknij Next.

    Obraz

    Krok 5

    W kolejnym kroku możesz zmienić ustawienie trójwymiarowego modelu głowy względem załadowanego zdjęcia twarzy. Opcja ta jest przydatna w przypadku, gdy osoba, której twarzy używasz, nie była sfotografowana dokładnie od przodu. Przyciski widoczne pod zdjęciem służą kolejno do: Home – resetowania pozycji i kąta trójwymiarowego obrysu; Zoom – zmiany skali obrysu; Pan – przemieszczania obrysu; Rotate X-Y – obracania obrysu w płaszczyźnie i Roll X-Y – obracania obrysu w przestrzeni. Gdy ustawisz odpowiednio obrys, kliknij Next.

    Obraz

    Krok 6

    W kolejnym etapie musisz określić położenie poszczególnych elementów twarzy tj. oczu, nosa, ust i brwi, oraz dokładnie obrysować owal twarzy. Masz tutaj dostępne dwa przyciski: Zoom powiększa lub zmniejsza wybrany element, zaś Pan <pozwala przemieszczać zaznaczony element twarzy. Edytujesz twarz od frontu oraz z boku. Aby zmieniać widok, korzystaj z opcji Edit Front oraz Edit Side, widocznych w górnej części okna. Możesz zaznaczyć opcję Mirror, która symetrycznie rozmieści poszczególne elementy twarzy. Po zakończeniu kliknij przycisk OK.

    Obraz
    Obraz

    Krok 7

    Wyświetli się okno informujące, że za chwilę rozpocznie się proces generowania modelu głowy. Po zakończeniu nie będzie możliwe dokonywanie poprawek. Jeśli jesteś zadowolony z efektu końcowego, kliknij OK. Wyświetli się standardowe okno Zapisywanie jako – nadaj modelowi nazwę i kliknij Zapisz. Model zostanie dodany do zasobnika w lewej części okna.

    Obraz

    Budowanie postaci i sceny oraz eksportowanie animacji

    Model głowy z nałożonym zdjęciem masz już gotowy. Możesz teraz użyć go podczas tworzenia własnej wirtualnej postaci, która następnie zagra główną rolę w trójwymiarowej animacji.

    Krok 1

    Umieść na scenie wybraną postać aktora (patrz krok 7 pierwszego warsztatu) – postać wyświetli się na scenie. Kliknij zakładkę Head widoczną na górnym pasku, po czym otwórz widoczną w lewym zasobniku zakładkę Custom i dwukrotnym kliknięciem wybierz wcześniej utworzoną głowę. Zostanie ona dodana do postaci. Karnacja zostanie dopasowana do koloru skóry głowy. Na tym etapie możesz również zmienić wygląd oczu postaci.

    Obraz
    Obraz
    Obraz

    Krok 2

    Wybierz funkcję Faces. Twarz postaci możesz dowolnie modyfikować – służą do tego ikony widoczne na prawym pasku Modify. Gdy wybierzesz jedną z nich, np. Nose – nos, za pomocą suwaków poniżej będziesz mógł zmieniać jej wygląd, a efekty będą od razu widoczne na podglądzie obok. W ten sam sposób zmodyfikuj pozostałe części twarzy.

    Obraz

    Krok 3

    Kliknij ponownie zakładkę trybu Actor. Funkcje dostępne poniżej pozwalają zmieniać poszczególne fragmenty postaci: Hair – fryzurę, Upper Body – górną część ciała, Lower Body – dolną część ciała, Gloves – dłonie, Shoes – buty, Accessories – dodatki i Skin – kolor skóry. Pamiętaj, aby od czasu do czasu zapisać pracę.

    Obraz

    Krok 4

    Kliknij zakładkę trybu Animation, po czym użyj przycisku Motion. Z zasobnika wybierz dwukrotnym kliknięciem jedną z dostępnych animacji, a postać zostanie wprawiona w ruch. Za pomocą widocznego poniżej podglądu panelu sterowania możesz odtwarzać przygotowywaną animację. W zakładkach Facial Animation i Hands znajdziesz przykładowe animacje twarzy i rąk, które również możesz dodać do tworzonej postaci.

    Obraz

    Krok 5

    Za pomocą trybu Set dodasz do sceny tła, efekty wizualne i dodatkowe elementy, tj. drzewa, trawę, niebo itd. Gdy animacja będzie gotowa, wyeksportuj ją do pliku wideo. Kliknij w tym celu zakładkę Export a następnie przycisk Video. W zasobniku po prawej stronie, w sekcji Format, z rozwijanej listy wybierz format wyjściowy, np. AVI, oraz określ parametry obrazu i dźwięku, m.in. rozdzielczość czy ilość klatek na sekundę. Gdy wszystko będzie gotowe, kliknij przycisk Export. W standardowym oknie dialogowym Zapisywanie jako wskaż katalog docelowy, nadaj plikowi wideo nazwę i kliknij Zapisz. Proces renderowania animacji zostanie uruchomiony.

    Obraz
    Obraz

    Wybrane dla Ciebie