Trójwymiarowe animacje
Program iClone 5 to wirtualne studio, które umożliwia tworzenie profesjonalnie wyglądających animacji w trójwymiarowym środowisku. Jego pełną wersję znajdziesz w tym miesiącu na naszej płycie.
Tworzenie trójwymiarowych animacji na potrzeby filmów czy gier nie musi być skomplikowanym i mozolnym procesem, o ile wybierze się odpowiednie narzędzie – takie jak iClone 5 Standard z naszej płyty. Program ten pozwoli początkującym użytkownikom przygotować świetnie wyglądający klip z ruchomą kamerą, naturalnie poruszającymi się postaciami i całym mnóstwem efektów specjalnych. Jest to aplikacja działająca w oparciu o gotowe szablony, ale posiada ogromne możliwości edycyjne. Z jej pomocą możesz zbudować ciekawą scenografię, osadzić w niej bohaterów i wprawić ich w ruch, a nawet stworzyć interakcje pomiędzy obiektami. Przygotowany w ten sposób film zapiszesz w formie pliku wideo i opublikujesz go na Facebooku albo YouTubie.
Podstawy obsługi programu iClone 5
W artykule poniżej przybliżamy podstawy obsługi programu iClone 5 Standard.
Krok 1
Główny obszar widoczny w centralnej części okna to scena, na której rozgrywać się będzie akcja twojej animacji – (1). W lewej części okna widoczna jest sekcja Content Manager, za pomocą której będziesz zarządzał plikami zawierającymi trójwymiarowe modele, animacje i efekty – (2).
Krok 2
W górnej części interfejsu widoczny jest panel nawigacyjny, a na nim zakładki trybów wyświetlania – (3). Dają one dostęp do modeli i narzędzi dostępnych w każdym z trybów, np. zakładka Set pozwala modyfikować parametry sceny, wybierać trójwymiarowe modele z sekcji Content Manager i dodawać je do animacji.
Krok 3
Wybór jednego z trybów zapewnia dostęp do wielu związanych z nim funkcji dodatkowych, których przyciski dostępne są pod panelem nawigacyjnym. Kiedy np. wybierzesz zakładkę trybu Set, poniżej dostępne będą funkcje pozwalające dodawać m.in. drzewa, wodę czy niebo.
Krok 4
Pod zakładkami panelu nawigacyjnego dostępny jest panel kontrolny. Ikony tutaj zebrane pozwalają kontrolować scenę i umieszczone obiekty. Możesz je przybliżać, oddalać, obracać i przemieszczać po scenie.
Krok 5
Na samym dole okna, pod sceną, dostępny jest panel odtwarzacza. Tutaj za pomocą typowych przycisków kontrolnych możesz uruchomić odtwarzanie animacji, przewinąć ją do tyłu lub do przodu.
Krok 6
W prawej części okna widoczny jest panel Modify. Jego zawartość zależy od wybranego trybu i funkcji, np. gdy wybra łeś tryb Set i funkcję Tree, a następnie dodałeś do sceny model drzewa, panel ten wyświetli opcje pozwalające modyfikować parametry związane z tym obiektem.
Krok 7
W dolnym lewym rogu okna umieszczony jest moduł Scene Manager. Za jego pomocą będziesz zarządzać wszystkimi obiektami dodanymi do tworzonej sceny.
Krok 8
Na początek umieścimy na scenie pierwszy obiekt, np. postać kobiety. Wybierz tryb Actor, wybierz wirtualnego aktora z sekcji Content Manager, np. G5 Character, i kliknij dwukrotnie myszką na jego miniaturze, np. Gwynn. Dodawać obiekty do sceny możesz również przy pomocy metody drag and drop – złap obiekt i upuść go w polu sceny.
Krok 9
Aby wprawić w ruch umieszczonego na scenie aktora, w panelu nawigacyjnym kliknij zakładkę trybu Animation, a następnie wybierz widoczną poniżej funkcję Motion.
Krok 10
Przejdź do sekcji Content Manager, na drzewku katalogowym wskaż kolejno grupę, np. 02_G5 Motion Gwynn, i podgrupę ruchów, np. Perform. Na koniec kliknij dwukrotnie jednej z miniatur, np. Say Hello. Animacja zostanie wczytana i po chwili wirtualna aktorka przywita się z tobą.
Krok 11
Klikając odnośnik Tools, rozwiniesz klasyczne menu. Skorzystaj z opcji Save Project, aby zapisać aktualną pracę na dysku komputera.
Nakładanie zdjęcia twarzy na model głowy
Postać aktora, który będzie występował w twojej animacji, można dowolnie modyfikować, np. zmieniając kolor skóry czy nakładając na oryginalny model głowy własne zdjęcie.
Krok 1
Umieść na scenie wybraną postać aktora (patrz krok 7 poprzedniego warsztatu), następnie kliknij zakładkę Head widoczną na górnym pasku narzędziowym. W sekcji Content Manager wskaż jeden z gotowych modeli głowy. Jeśli zdecydujesz się nałożyć na model głowy własną fotografię, musisz ją wcześniej odpowiednio przygotować. Zdjęcie powinno być zrobione z przodu, twarzy nie mogą zasłaniać włosy, usta powinny być zamknięte. Do przygotowania zdjęcia głowy możesz posłużyć się darmowym programem Gimp. Wzoruj się na gotowych obrazkach twarzy dostępnych domyślnie w katalogu: C:\Users\Public\Documents\Reallusion\Template\iClone 5 Template\iClone Template\FaceFront.
Krok 2
Aby załadować własne zdjęcie twarzy, kliknij przycisk Load Image i w standardowym oknie dialogowym wskaż przygotowany plik graficzny ze zdjęciem twarzy, i kliknij przycisk Otwórz.
Krok 3
Wyświetli się okno z zaimportowanym zdjęciem. W lewej części dostępny jest pasek zawierający narzędzia, za pomocą których możesz m.in. obrócić obrazek, użyć odbicia lustrzanego i dopasować jego kolor. W górnej części dostępne są przyciski, które pozwolą ci powiększyć lub zmniejszyć załadowaną fotografię albo wyświetlić ją w wymiarach oryginalnych. Kliknij przycisk Next.
Krok 4
W drugim kroku z rozwijanej listy Face Type wybierz jeden z modeli głowy, np. Female. Po wybraniu modelu nad listą wyświetlony zostanie trójwymiarowy podgląd twarzy ze wstępnie nałożoną fotografią. Przejdź do głównego obszaru edycji – na tym etapie drogą eksperymentów musisz obrysować owal twarzy tak, aby na podglądzie pokrywała się z trójwymiarowym modelem głowy. Gdy to zrobisz, kliknij Next.
Krok 5
W kolejnym kroku możesz zmienić ustawienie trójwymiarowego modelu głowy względem załadowanego zdjęcia twarzy. Opcja ta jest przydatna w przypadku, gdy osoba, której twarzy używasz, nie była sfotografowana dokładnie od przodu. Przyciski widoczne pod zdjęciem służą kolejno do: Home – resetowania pozycji i kąta trójwymiarowego obrysu; Zoom – zmiany skali obrysu; Pan – przemieszczania obrysu; Rotate X-Y – obracania obrysu w płaszczyźnie i Roll X-Y – obracania obrysu w przestrzeni. Gdy ustawisz odpowiednio obrys, kliknij Next.
Krok 6
W kolejnym etapie musisz określić położenie poszczególnych elementów twarzy tj. oczu, nosa, ust i brwi, oraz dokładnie obrysować owal twarzy. Masz tutaj dostępne dwa przyciski: Zoom powiększa lub zmniejsza wybrany element, zaś Pan <pozwala przemieszczać zaznaczony element twarzy. Edytujesz twarz od frontu oraz z boku. Aby zmieniać widok, korzystaj z opcji Edit Front oraz Edit Side, widocznych w górnej części okna. Możesz zaznaczyć opcję Mirror, która symetrycznie rozmieści poszczególne elementy twarzy. Po zakończeniu kliknij przycisk OK.
Krok 7
Wyświetli się okno informujące, że za chwilę rozpocznie się proces generowania modelu głowy. Po zakończeniu nie będzie możliwe dokonywanie poprawek. Jeśli jesteś zadowolony z efektu końcowego, kliknij OK. Wyświetli się standardowe okno Zapisywanie jako – nadaj modelowi nazwę i kliknij Zapisz. Model zostanie dodany do zasobnika w lewej części okna.
Budowanie postaci i sceny oraz eksportowanie animacji
Model głowy z nałożonym zdjęciem masz już gotowy. Możesz teraz użyć go podczas tworzenia własnej wirtualnej postaci, która następnie zagra główną rolę w trójwymiarowej animacji.
Krok 1
Umieść na scenie wybraną postać aktora (patrz krok 7 pierwszego warsztatu) – postać wyświetli się na scenie. Kliknij zakładkę Head widoczną na górnym pasku, po czym otwórz widoczną w lewym zasobniku zakładkę Custom i dwukrotnym kliknięciem wybierz wcześniej utworzoną głowę. Zostanie ona dodana do postaci. Karnacja zostanie dopasowana do koloru skóry głowy. Na tym etapie możesz również zmienić wygląd oczu postaci.
Krok 2
Wybierz funkcję Faces. Twarz postaci możesz dowolnie modyfikować – służą do tego ikony widoczne na prawym pasku Modify. Gdy wybierzesz jedną z nich, np. Nose – nos, za pomocą suwaków poniżej będziesz mógł zmieniać jej wygląd, a efekty będą od razu widoczne na podglądzie obok. W ten sam sposób zmodyfikuj pozostałe części twarzy.
Krok 3
Kliknij ponownie zakładkę trybu Actor. Funkcje dostępne poniżej pozwalają zmieniać poszczególne fragmenty postaci: Hair – fryzurę, Upper Body – górną część ciała, Lower Body – dolną część ciała, Gloves – dłonie, Shoes – buty, Accessories – dodatki i Skin – kolor skóry. Pamiętaj, aby od czasu do czasu zapisać pracę.
Krok 4
Kliknij zakładkę trybu Animation, po czym użyj przycisku Motion. Z zasobnika wybierz dwukrotnym kliknięciem jedną z dostępnych animacji, a postać zostanie wprawiona w ruch. Za pomocą widocznego poniżej podglądu panelu sterowania możesz odtwarzać przygotowywaną animację. W zakładkach Facial Animation i Hands znajdziesz przykładowe animacje twarzy i rąk, które również możesz dodać do tworzonej postaci.
Krok 5
Za pomocą trybu Set dodasz do sceny tła, efekty wizualne i dodatkowe elementy, tj. drzewa, trawę, niebo itd. Gdy animacja będzie gotowa, wyeksportuj ją do pliku wideo. Kliknij w tym celu zakładkę Export a następnie przycisk Video. W zasobniku po prawej stronie, w sekcji Format, z rozwijanej listy wybierz format wyjściowy, np. AVI, oraz określ parametry obrazu i dźwięku, m.in. rozdzielczość czy ilość klatek na sekundę. Gdy wszystko będzie gotowe, kliknij przycisk Export. W standardowym oknie dialogowym Zapisywanie jako wskaż katalog docelowy, nadaj plikowi wideo nazwę i kliknij Zapisz. Proces renderowania animacji zostanie uruchomiony.