Do publikowania filmów potrzeby jest własny kanał. Możesz na nim udostępniać cudze filmy lub publikować własne. Warto zadbać o to, by kanał wyglądał atrakcyjnie i zachęcał do oglądania zamieszczonych tam materiałów.
YouTube akceptuje praktycznie każdy popularny format wideo aż do rozdzielczości 1080p. Jednak, by nie przekroczyć limitu 20 GB, który jest ograniczeniem objętości przesyłanego klipu, przed załadowaniem filmu warto go opracować w edytorze i wyeksportować za pomocą kodeka H264, z dźwiękiem ACC. Plikiem kontenerem z tymi strumieniami może być popularny MP4 lub MOV. Można także skorzystać z kodowania Windows Media, zapisanego w pliku WMV. Użytkownicy YouTube wolą oglądać krótkie, maksymalnie kilkuminutowe materiały.
Standardowe konto w serwisie pozwala na zamieszczanie klipów nie dłuższych niż 15 min. Łatwo można zlikwidować to ograniczenie. Na stronie www.youtube.com/upload znajdziesz opcję zwiększania limitu. Pojawi się formularz weryfikacji konta. Trzeba podać numer komórki, na który Google wyśle kod odblokowujący. Od tego momentu jedyną barierą jest limit 20 GB na plik.
Jeśli tworzysz własne filmy, możesz spróbować na nich zarobić, przystępując do programu partnerskiego YouTube. Google wówczas wyświetli reklamy obok filmów i podzieli się z tobą zyskami. Własnym filmem, na którym można zarabiać, jest wszystko, do czego masz pełne prawa autorskie. Bez zgody autora nie można także używać grafik, fragmentów filmów, programów telewizyjnych czy nagrań występów na żywo ani hitów muzycznych w charakterze podkładu muzycznego. Ograniczenia dotyczą też obrazów z gier i programów, które mogą być pokazywane tylko z komentarzem, np. w celach edukacyjnych. Do udziału w programie partnerskim potrzebne jest też konto w systemie reklamowym AdSense.
Google ocenia oglądalność kanału i sprawdza, czy można na nim zarobić. Po akceptacji, oprócz szansy zarabiania, zyskujesz szereg przywilejów. Możesz nadawać na żywo, a także wypożyczać filmy za pieniądze. Dostępne są bogatsze opcje oprawy graficznej. Możesz też liczyć, że Google będzie promował twój kanał na YouTube.
GOTOWE TŁO DLA TWOJEGO KANAŁU
Tło do kanału w YouTube można za darmo ściągnąć z sieci. Większość jest dopasowana do starego layoutu kanału, ale zaczynają się pojawiać także tła zgodne z nowym szablonem. Z tych serwisów pobierzesz szablon:
www.mytubedesign.com
www.ytlayouts.net
www.backgroundtube.com
Statystyki oglądalności
Aby ocenić popularność filmów, skorzystaj z mechanizmu statystyk, który jest zintegrowany z kontem na YouTube. Liczba odsłon klipu jest wyświetlana poniżej odtwarzacza. Obok jest ikona statystyk.
Po kliknięciu tej ikony wyświetli się poniżej panel z wykresem, pokazującym, jak liczba odsłon przyrastała w czasie. Jeśli klikniesz link Wyświetl więcej statystyk, przejdziesz do aplikacji Google Analitycs, gdzie będziesz mógł sprawdzić szczegółowo, kto, kiedy i z jakich lokalizacji ogląda twoje wideo.