UFO urzeczywistnione
W poprzednim odcinku połączyliśmy film nakręcony aparatem fotograficznym z ruchem wirtualnej kamery. W tej części dodamy do filmu obiekt 3D, nadamy mu odpowiednie parametry, a następnie wygenerujemy pełną animację.
Dołączone do filmu UFO nie wygląda zbyt atrakcyjnie. Jest szare i mało przekonujące. Musimy zatem zadbać o to, by wyglądało, jakby rzeczywiście znajdowało się w zarejestrowanym otoczeniu. Skorzystamy z efektu, którego używają profesjonalne studia filmowe zajmujące się łączeniem wirtualnych obiektów z filmem. Pokażemy też, jak za pomącą systemu węzłów (nodów) utworzyć odpowiednią kompozycję łączącą film z wirtualnymi obiektami wygenerowanymi przez Blendera. Ostatnim elementem będzie utworzenie odpowiedniej animacji, w wyniku czego uzyskamy film z zarejestrowanym statkiem obcych.
Łączenie obiektów z animacją w spójną kompozycję
Po wykonaniu próbnego renderingu widać tylko statek obcych. Poszczególne klatki filmu nie są widoczne. Podobnie jak w przypadku łączenia zdjęcia z animacją musimy zadbać o stworzenie odpowiedniej kompozycji. W tym celu wykorzystamy system węzłów (nodów), w jaki jest wyposażony Blender.
Krok 1
Otwórz scenę uzyskaną w poprzednim odcinku kursu. W tym celu wybierz: File, Open. W otwartym oknie zaznacz scenę Scena czesc 1.blend, po czym naciśnij Open Blender File. Przejdź z widoku 3D, klikając ikonę sześcianu, i wybierz Node Editor.
Krok 2
W nowym oknie uruchom tryb tworzenia węzłów dla kompozycji sceny, klikając ikonkę podświetloną na niebiesko na poniższym screenie. Zaznacz opcję Use Nodes. Pojawią się dwa okienka: Render Layers oraz Comp, z podstawowymi ustawieniami.
Krok 3
Z menu edytora węzłów wybierz Add, Input i Movie Clip. W oknie widokowym węzłów pojawi się nowe okienko Movie Clip. Niekiedy jest ono niewidoczne. Pokręć rolką myszki w tył, by pomniejszyć widok, dzięki czemu nowe okienko znajdzie się w podglądanym obszarze. Przytrzymując górną belkę okienka Movie Clip, przesuń je w pobliże dwóch wcześniejszych okien.
Krok 4
Następnie dodaj kolejną opcję przez wybranie z menu: Add, Color, Mix. Połącz teraz węzłem opcję Image z okienka Movie Clip z opcją Image z okienka Mix. W ten sam sposób połącz opcję Scale z okna Movie Clip z opcją Image z okna Mix. Kliknij Mix i z rozwiniętej palety wybierz wartość Add.
Krok 5
Teraz do edytora węzłów dodajemy po kolei następujące okienka. Z menu głównego wybierz: Add, Color, RGB Curves. Znów z menu wybierz: Add, Filter, Blur, a później: Add, Filter, Vector Blue. Ostatnim dodanym modyfikatorem będzie AlphaOver. Aby go dodać, z menu wybierz: Add, Color, AlphaOver.
Krok 6
Funkcję Image okna Render Layers połącz z funkcją Image z okna RGB Curves. Później połącz funkcję Image okna RGB Curves z opcją Image w oknie Blur. Teraz punkty Image połącz w oknach Blur i Vector Blur. Kolejnym krokiem będzie połączenie funkcji Image z okna Vector Blur z dolną opcją Image okienka AlphaOver. Górną opcję Image okna AlphaOver połącz z opcją Image okna Add.
Krok 7
Ostatnim połączeniem, jakie należy wykonać, jest połączenie punktów Image między okienkami AlphaOver oraz Composite. W panelu Blendera z prawej strony wybierz zakładkę z aparatem fotograficznym. W opcji 50% znajdującej się pod rozdzielczością zwiększ wartość na 100%.
Krok 8
Rozwiń sekcję Layers, klikając ją. Następnie zaznacz opcję Passes, Vector służącą do dodawania właściwego rozmycia dla poruszających się obiektów Blendera. Dodatkowa opcja Speed pojawi się także w oknie Render Layers w edytorze nodów. Teraz opcję Speed okna Render Layers połącz z opcją Speed okienka Vector Blur. Połącz również opcję Z okienka Render Layers z funkcją Z okna Vector Blur.
Krok 9
Jeśli chcesz uzyskać pogląd wprowadzonych zmian, kliknij przycisk Image znajdujący się na prawym panelu w sekcji Render. Na razie efekt końcowy nie wygląda zbyt atrakcyjnie. Wymaga kilku poprawek. Wróć do edytora węzłów, klikając klawisz [Esc]. W poszczególnych okienkach edytora węzłów pojawią się poglądowe ilustracje, dające wyobrażenie o tym, jak będzie wyglądał efekt końcowy twoich działań.
Sztuczne oświetlenie i odbicia
UFO ma poszycie wykonane z błyszczącego metalu, nasz statek jednak wygląda szaro i nijako. Aby zwiększyć realizm całej sekwencji, należy nadać obiektowi cechy typowe dla połyskliwego metalu. W tym celu trzeba utworzyć odbicia, jakie pojawią się na latającym spodku. Ponieważ zaimportowany film nie jest elementem sceny, nasz obiekt nie może przejąć odbić z otoczenia. Posłużymy się tu pewnym trikiem. Skorzystamy ze specjalnych map o powiększonej rozpiętości tonalnej (HDRI).
Krok 1
Dużo darmowych map znajdziesz na stronie www.openfootage.net. Proponujemy pobrać mapę o niskiej rozdzielczości, nazwaną HDRI 360 Czech republic. Cechuje się ona otoczeniem zbliżonym do zarejestrowanego na filmie, a także podobnym oświetleniem. Do ideału wiele jej brakuje, jednak z uwagi na duży stopień rozmycia odbić na powierzchni statku obcych różnice nie będą dostrzegalne.
Krok 2
Po zapisaniu pliku na dysku twardym rozpakuj zawartość archiwum do katalogu, w którym przechowujesz tekstury używane w Blenderze. Przejdź do Blendera. W prawym panelu wybierz zakładkę z szachownicą. Poniżej kliknij ikonę z kulą ziemską, a następnie przycisk New.
Krok 3
Kliknij Type: Clouds i z rozwiniętej palety wybierz opcję Image or Movie. Teraz kliknij Open i w oknie, które się otworzy, wskaż niedawno rozpakowany plik graficzny. Kliknij Open Image.
Krok 4
W prawym panelu zaznacz opcję World. Przejdź na dół i w sekcji Infulence odznacz funkcję Blend, a zaznacz Horizon. Przejdź teraz do zakładki z kulą ziemską. Zaznacz funkcję Real Sky, a później Ambient Occlusion oraz Environmental Lightning.
Krok 5
Przejdź do zakładki z aparatem fotograficznym. W oknie węzłów zaznacz opcję Backdrop. Teraz z menu edytora węzłów wybierz Add,Output i Viewer. Połącz kolejnym węzłem funkcję Image okienka AlphaOver z funkcją Image z okienka Viewer. Dzięki temu zabiegowi będzie się pojawiał w tle edytora węzłów podgląd wyrenderowanej kompozycji. Aby ją zobaczyć, kliknij przycisk Image w sekcji Render. Aby po wyrenderowaniu ilustracji powrócić do edytora nodów, naciśnij klawisz [Esc].
Dopracowywanie detali i tworzenie filmu
Latający statek obcych uzyskał już przekonująco wyglądające odbicia. Film jest wyświetlany w tle, choć w niektórych jego miejscach prześwitują elementy mapy HDRI. Aby wyeliminować takie niedoskonałości, trzeba nanieść kilka poprawek w edytorze nodów. Ostatnim etapem będzie utworzenie animacji samego statku obcych, aby uzupełniała nakręcony wcześniej film.
Krok 1
Aby pozbyć się przenikania mapy odbić (HDRI), zaznacz opcję Convert Prem w okienku AlphaOver. Reakcję na tę zmianę zobaczysz od razu na ilustracji w tle. W okienku Blur kliknij Flat. Z palety, która się rozwinie, wybierz Gaussian. Dodatkowo zaznacz funkcję Bokeh i zwiększ parametr X do 2, a Y do 1.
Krok 2
W oknie RGB Curves zmodyfikuj krzywą tak, by wyglądała jak na ilustracji. Dzięki temu kolory na statku będą lepiej nasycone, a sam obiekt lepiej wpasuje się w kolorystkę filmu. Teraz w okienku Vector Blur zmniejsz parametr Blur do 0.8.
Krok 3
Z edytora węzłów przejdź do edytora 3D. W tym celu kliknij ikonkę i z otwartej listy wybierz 3D View. Upewnij się, że wskaźnik animacji wskazuje zerową klatkę animacji. Jeśli nie, przesuń go do początku animacji. Zaznacz UFO, klikając na nim prawym przyciskiem myszki. Naciśnij klawisz [I], a z otwartego menu wybierz LocRotScale. Utworzysz w ten sposób początkową pozycję statku kosmicznego.
Krok 4
Przesuń wskaźnik animacji, np. o 80 klatek, do przodu. Teraz, w oknie Insert Keyframe Menu, korzystając z dostępnych modyfikatorów, przesuń UFO tak, by oglądającemu zdawało się, że kamera śledzi ruch poruszającego się statku. Po dokonanych modyfikacjach naciśnij klawisz [I] na klawiaturze i z menu wybierz opcję LocRotScale. Tym sposobem utwórz animację poruszającego się statku obcych.
Krok 5
W zakładce z aparatem fotograficznym po prawej stronie przewiń paletę funkcji na sam dół. W sekcji Output kliknij przycisk PNG i z rozwiniętej palety wybierz Xvid. Rozwiń paletę Encoding, klikając jej nazwę.
Krok 6
Kliknij Format i z rozwiniętej palety wybierz Matroska. Następnie naciśnij Codec i z rozwiniętej palety wybierz Theora. Powiększ również wartość Bitrate do 8000. Pamiętaj, że aby wykorzystać ten kodek wideo w Blenderze, musi on być zainstalowany w twoim systemie. Możesz oczywiście wybrać inne kodeki, lecz nie wszystkie umożliwiają zapisanie filmu w takiej rozdzielczości lub w takiej jakości.
Krok 7
Kliknij ikonę w sekcji Output i wskaż katalog, w którym ma się znajdować wyrenderowana animacja. W miejscu tym wpisz nazwę naszej animacji (np. UFO nad moim domem) i zatwierdź zmiany, klikając przycisk Accept. Przewiń paletę funkcji renderingu do góry, a następnie kliknij przycisk Animation, aby rozpocząć generowanie animacji. Uzbrój się w cierpliwość, gdyż tworzenie animacji może trwać bardzo długo. Czas generowania animacji jest zależny przede wszystkim od wydajności procesora zainstalowanego w komputerze.