A A A

UFO urzeczywistnione

PC Format 11/2012
W poprzednim odcinku połączyliśmy film nakręcony aparatem fotograficznym z ruchem wirtualnej kamery. W tej części dodamy do filmu obiekt 3D, nadamy mu odpowiednie parametry, a następnie wygenerujemy pełną animację. Sebastian Kręzel

Dołączone do filmu UFO nie wygląda zbyt atrakcyjnie. Jest szare i mało przekonujące. Musimy zatem zadbać o to, by wyglądało, jakby rzeczywiście znajdowało się w zarejestrowanym otoczeniu. Skorzystamy z efektu, którego używają profesjonalne studia filmowe zajmujące się łączeniem wirtualnych obiektów z filmem. Pokażemy też, jak za pomącą systemu węzłów (nodów) utworzyć odpowiednią kompozycję łączącą film z wirtualnymi obiektami wygenerowanymi przez Blendera. Ostatnim elementem będzie utworzenie odpowiedniej animacji, w wyniku czego uzyskamy film z zarejestrowanym statkiem obcych.

Łączenie obiektów z animacją w spójną kompozycję  

Po wykonaniu próbnego renderingu widać tylko statek obcych. Poszczególne klatki filmu nie są widoczne. Podobnie jak w przypadku łączenia zdjęcia z animacją musimy zadbać o stworzenie odpowiedniej kompozycji. W tym celu wykorzystamy system węzłów (nodów), w jaki jest wyposażony Blender.

Tworzenie kompozycji w edytorze węzłów


Otwórz scenę uzyskaną w poprzednim odcinku kursu. W tym celu wybierz: File, Open. W otwartym oknie zaznacz scenę Scena czesc 1.blend, po czym naciśnij Open Blender File. Przejdź z widoku 3D, klikając ikonę sześcianu, i wybierz Node Editor.


W nowym oknie uruchom tryb tworzenia węzłów dla kompozycji sceny, klikając ikonkę podświetloną na niebiesko na poniższym screenie. Zaznacz opcję Use Nodes. Pojawią się dwa okienka: Render Layers oraz Comp, z podstawowymi ustawieniami.




Z menu edytora węzłów wybierz  Add, Input i Movie Clip. W oknie widokowym węzłów pojawi się nowe okienko Movie Clip. Niekiedy jest ono niewidoczne. Pokręć rolką myszki w tył, by pomniejszyć widok, dzięki czemu nowe okienko znajdzie się w podglądanym obszarze. Przytrzymując górną belkę okienka Movie Clip, przesuń je w pobliże dwóch wcześniejszych okien.


Następnie dodaj kolejną opcję przez wybranie z menu: Add, Color, Mix. Połącz teraz węzłem opcję Image z okienka Movie Clip z opcją Image z okienka Mix. W ten sam sposób połącz opcję Scale z okna Movie Clip z opcją Image z okna Mix. Kliknij Mix i z rozwiniętej palety wybierz wartość Add.


Teraz do edytora węzłów dodajemy po kolei następujące okienka. Z menu głównego wybierz: Add, Color, RGB Curves. Znów z menu wybierz: Add, Filter, Blur, a później: Add, Filter, Vector Blue. Ostatnim dodanym modyfikatorem będzie  AlphaOver. Aby go dodać, z menu wybierz: Add, Color, AlphaOver.




Funkcję Image okna Render Layers połącz z funkcją Image z okna RGB Curves. Później połącz funkcję Image okna RGB Curves z opcją Image w oknie Blur. Teraz punkty Image połącz w oknach Blur i Vector Blur. Kolejnym krokiem będzie połączenie funkcji Image z okna Vector Blur z dolną opcją Image okienka AlphaOver. Górną opcję Image okna AlphaOver połącz z opcją Image okna Add.



Ostatnim połączeniem, jakie należy wykonać, jest połączenie punktów Image między okienkami AlphaOver oraz Composite. W panelu Blendera z prawej strony wybierz zakładkę z aparatem fotograficznym. W opcji 50% znajdującej się pod rozdzielczością zwiększ wartość na 100%.


Rozwiń sekcję Layers, klikając ją. Następnie zaznacz opcję Passes, Vector służącą do dodawania właściwego rozmycia dla poruszających się obiektów Blendera. Dodatkowa opcja Speed pojawi się także w oknie Render Layers w edytorze nodów. Teraz opcję Speed okna Render Layers połącz z opcją Speed okienka Vector Blur. Połącz również opcję Z okienka Render Layers z funkcją Z okna Vector Blur.


Jeśli chcesz uzyskać pogląd wprowadzonych zmian, kliknij przycisk Image znajdujący się na prawym panelu w sekcji Render. Na razie efekt końcowy nie wygląda zbyt atrakcyjnie. Wymaga kilku poprawek. Wróć do edytora węzłów, klikając klawisz [Esc]. W poszczególnych okienkach edytora węzłów pojawią się poglądowe ilustracje, dające wyobrażenie o tym, jak będzie wyglądał efekt końcowy twoich działań.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto