A A A

W kosmosie i na ziemi

PC Format 04/2015
W sieci można śledzić obiekty przemieszczające się w kosmosie, samoloty, statki oraz wiele pojazdów lądowych. Jest to możliwe dzięki udostępnianiu w czasie rzeczywistym ich geolokalizacji przez instytucje rządowe oraz prywatne z całego świata. Skąd biorą się te dane i jak można z nich korzystać? BARTŁOMIEJ MROŻEWSKI

Przechwytywanie ADS-B

Sygnał ADS-B nie jest automatycznie udostępniany online, więc do umieszczenia w internecie informacji o ruchu lotniczym konieczne jest korzystanie z rozmieszczonych na całym świecie odbiorników. Utrzymują je entuzjaści lotnictwa, którzy przechwycone informacje udostępniają agregującym je serwisom.

Najlepszym serwisem do śledzenia samolotów, który korzysta z danych ADS-B, jest FlightRadar24 (www.flightradar24.com) oraz aplikacja mobilna o tej samej nazwie. FlightRadar24 korzysta ze wsparcia wolontariuszy, który przekazują dane ze swoich odbiorników, oraz danych radarowych udostępniane przez FAA, amerykańską agencję lotniczą. Oczywiście ze względu na to, że serwis bazuje na danych z odbiorników naziemnych, niemożliwe jest śledzenie pozycji statków powietrznych nad oceanami. Dane są dostarczane w czasie rzeczywistym, wiec korzystając z aplikacji mobilnej FlightRadar24 można sprawdzić, jaki samolot właśnie przelatuje nad głową. Warto zainwestować w aplikację mobilną w wersji Pro (kosztuje 10 zł), gdyż udostępnia podgląd nieba w trybie rozszerzonej rzeczywistości i pozwala szybko sprawdzić szczegółowe informacje o samolocie, który właśnie się pojawił.

Śledzenie statków

Na podobnej zasadzie można śledzić także statki na morzach. Według przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej, wyspecjalizowanej agencji ONZ kontrolującej bezpieczeństwo na oceanach, każdy statek o wyporności przekraczającej 300 ton musi mieć na pokładzie system lokalizacji AIS, który nadaje informacje o pozycji, prędkości i kursie. Zadaniem systemu jest przede wszystkim unikanie kolizji, a także pomoc w nawigacji i kontroli ruchu statków. Podstawowym źródłem danych jest GPS, którego odczyty są uszczegóławiane informacjami z systemu nawigacyjnego statku. Podobnie jak w systemie lotniczym dane są transmitowane na niekodowanych częstotliwościach i można je odbierać za pomocą stacji lądowych. Zasięg sygnału AIS na poziomie morza wynosi ok. 70 km.
Położenie statków ustalane na podstawie danych systemu AIS można śledzić w serwisie MarineTraffic (www.marinetraffic.com/pl/) i w powiązanej z nim płatnej aplikacji mobilnej o tej samej nazwie. Alternatywą jest bezpłatne FindShip.

Podobnie jak FlightRadar24, MarineTraffic zbiera informacje korzystając ze wsparcia entuzjastów, którzy instalują odbiornik AIS, a następnie przesyłają przez internet dane o przepływających w pobliżu statkach. Ponieważ śledzenie odbywa się za pośrednictwem stacji na lądzie, zasięg obejmuje tylko strefy przybrzeżne. W przypadku akwenów zamkniętych, takich jak Morze Bałtyckie czy Morze Śródziemne, pozwala to śledzić cały ruch morski.

Ruch lądowy

Nadajniki transmitujące pozycję GPS instaluje się także na rozmaitych pojazdach lądowych. Jako kanał transmisji danych wykorzystywana jest najczęściej sieć komórkowa GSM. Nie ma zintegrowanej usługi internetowej, która pozwalałaby śledzić informacje o pojazdach różnych firm, ale wiele instytucji udostępnia takie dane na własnych stronach internetowych. Ruch pociągów pasażerskich poruszających się w Polsce można śledzić na stronie http://infopasazer.intercity.pl/, z kolei http://mapapociagow.pl/ pozwala śledzić pociągi Przewozów Regionalnych. Dane o lokalizacji autobusów PKS znajdziesz pod adresem http://pcformat.pl/u/1767. Funkcja śledzenia jest też wykorzystywana przez zakłady komunikacji miejskiej – z takiego narzędzia korzystają m.in. mieszkańcy Wrocławia (http://pcformat.pl/u/1768).

Samodzielne zbieranie danych o ruchu lotniczym

Wystarczy do tego tuner naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T w kluczu USB oraz darmowe oprogramowanie. Tuner musi odbierać sygnał o częstotliwości 1090 MHz (serwis FlightRadar24 poleca urządzenia z chipami RTL2832U/E4000 lub RTL2832U/R820 T, które odbierają sygnał 25 MHz-1700 MHz), a podczas jego instalacji trzeba użyć dostępnego w wersji na systemy Windows alternatywnego sterownika Zadiq. Następnie należy zainstalować pakiet RTL1090, który odbiera sygnały z samolotów, a także aplikację, która prześle odebrane informacje do bazy danych serwisu FlightRadar24. Nagrodą za dostarczanie danych jest bezpłatny dostęp do pełnej wersji aplikacji mobilnej oraz wersji premium strony WWW, która wyświetla więcej szczegółów na temat ruchu lotniczego. Dokładne informacje i oprogramowanie znajdziesz na stronie www.flightradar24.com/hardware.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto