W sieci komórkowej
|
W przypadku internetu mobilnego operator nie może zagwarantować prędkości dostępu do sieci, bo zależy ona od mocy sygnału odbieranego przez telefon komórkowy, a ta – od odległości od stacji bazowej. Może się więc zdarzyć, że w centrum dużego miasta będziesz surfować z prędkością 7,2 Mb/s, a na przedmieściach – zaledwie 237 Kb/s. Dlatego usługi mobilnego dostępu do sieci nigdy nie dotyczą łącza o określonej prędkości. Przed zakupem usługi zmierz prędkość połączenia w miejscu, w którym najczęściej będziesz surfować po sieci. Wystarczy do tego telefon 3G.
|
Gdy domowe łącze internetowe działa wolno – strony WWW wczytują się bardzo długo, a w transmisji filmów z YouTube następują przerwy – jest to sygnał do sprawdzenia jakości usługi świadczonej przez operatora. Domowymi sposobami możesz zmierzyć przepustowość łącza, opóźnienia w przesyłaniu danych i liczbę utraconych pakietów, czyli paczek danych, z których składa się transmisja internetowa.
Zanim winą za wolno działający internet obciążysz dostawcę usługi, sprawdź, czy przyczyna nie leży w twoim komputerze i sprzęcie sieciowym.
Pierwsze kroki
Przeskanuj komputer programem antywirusowym. Szkodliwe oprogramowanie, np. trojany, może tak zająć łącze internetowe, że staje się ono nieużyteczne dla właściciela. Jeśli korzystasz z aplikacji typu internet security, sprawdź konfigurację modułu kontrolującego ruch sieciowy. Zbyt dokładna kontrola, choć zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa, może powodować spowolnienie internetu.
Jeśli twój komputer jest podłączony do domowej sieci lokalnej, przeskanuj programem antywirusowym pozostałe komputery korzystające z internetu. Sprawdź także, czy użytkownicy tych komputerów nie używają klientów sieci P2P, które podczas pobierania pliku potrafią zapchać całe łącze.
Pozostaje jeszcze sprawdzenie, czy kable sieciowe nie są uszkodzone albo, co się wprawdzie rzadko zdarza, przyciśnięte do ściany, np. nogą biurka, bo wtedy tracą właściwości transmisyjne
Gdy po wykonaniu wymienionych czynności okaże się, że winnym niskiej prędkości internetu jest operator, zmierz parametry dostarczonego łącza.
Jak mierzyć prędkość
Podstawowym parametrem, jaki możesz zmierzyć, jest przepustowość łącza, czyli prędkość pobierania i wysyłania danych. Potrzebne do tego programy mierzą ją w kilobajtach na sekundę (KB/s) lub w kilobitach na sekundę (Kb/s). Serwisy internetowe, oferujące usługę mierzenia przepustowości, znajdziesz m.in. pod adresami www.numion.com, www.dsl.cz, http://test.vline.pl/test.php.
Internetowe aplikacje mierzą prędkości pobierania i wysyłania danych podczas połączeń z szeregiem serwerów, np. znanych portali internetowych. Aby pomiar był wolny od błędów, należy wykonać go kilka razy i uśrednić wynik. Zamiast aplikacji internetowej możesz użyć programu instalowanego na dysku komputera, np. darmowego NetLimiter z naszej płyty. Aplikacje takie na bieżąco monitorują połączenia wychodzące i przychodzące na komputer i podają prędkość przesyłania danych dla każdego z nich. Dzięki nim możesz sprawdzić prędkość połączenia z serwerem komunikatora, serwisem wideo lub skontrolować przepustowość połączenia VoIP.
Jeśli wynik pomiaru jest trochę niższy od prędkości łącza, które zakupiłeś u operatora, nie ma podstawy do reklamacji. Dostawca internetu nie może zagwarantować, że będziesz się łączył z dowolnym miejscem w sieci zawsze z maksymalną dopuszczalną prędkością. Internet składa się z sieci wielu operatorów, a każdy z nich odpowiada za prędkość wyłącznie na obszarze własnej sieci. Operator odpowiada tylko za prędkość internetu na odcinku od lokalu abonenta do własnej sieci, czyli za tzw. sieć dostępową (patrz schemat). Niestety przepustowości łącza na tym krótkim odcinku nie da się zmierzyć domowymi metodami. Za ich pomocą możesz sprawdzić przepustowości połączeń z miejscami w internecie, czyli poza siecią dostępową.