WWW w pasku zadań
Ulubione na systemowym pulpicie? Pasek adresu przeglądarki zawsze pod ręką? To proste, wystarczy odpowiednia konfiguracja paska zadań. Potrzeba jedynie kilku kliknięć.
Przed ekranem komputera człowiek spędza coraz więcej czasu, dlatego warto stosować każde usprawnienie pracy. Możesz np. wykorzystać pasek zadań systemu do czegoś więcej niż tylko wyświetlanie ikon uruchomionych programów. To również idealne miejsce na łącza do ulubionych stron, skróty do programów czy pasek adresu WWW – pokażemy więc, jak uzupełnić pasek zadań o dodatkowe elementy. Podpowiemy też, jak usunąć przycisk zamykania systemu z okna logowania. Wykluczy to np. możliwość przypadkowego wyłączenia komputera przez osoby nieupoważnione. Dzięki naszym poradom dowiesz się też, jak łatwo nagrać poradnik wideo.
Rok 2016 jeszcze nie dla Dziesiątki
Według różnych statystyk pod koniec 2016 roku Dziesiątka miała około 23–24 proc. udziału w światowym i jedynie 17 proc. w amerykańskim rynku OS-ów. Dominacja systemów z rodziny Windows na komputerach biurkowych (od 80 do 90 proc. instalacji) gwarantowana jest jednak nadal przez Windows 7 używany na prawie połowie działających maszyn. Początkowo duża dynamika wzrostu zainteresowania Windows 10 spowodowana była możliwością bezpłatnej aktualizacji i często dość kontrowersyjną polityką marketingową. Gdy promocja się skończyła, zmniejszyło się zainteresowanie nowym systemem. Jak na razie nie widać możliwości, by system Microsoftu dało się globalnie zastąpić Linuksem, Mac OS-em czy Androidem. Wśród dystrybucji Linuksa panuje bałagan, brakuje standaryzacji i wygody w obsłudze.
Adresy WWW na pasku zadań
Pasek zadań systemu to jedno z częściej odwiedzanych miejsc w systemie. Można tu znaleźć skróty do programów, ikony działających aplikacji, informacje o pracujących w tle usługach. Z reguły pozostaje zawsze widoczny na ekranie, więc to idealny obszar umożliwiający uruchamianie kolejnych zadań, np. związanych z przeglądaniem stron internetowych. W dobie szerokich ekranów z powodzeniem zmieści dodatkowe elementy w postaci skrótów i paska adresu WWW.
Krok 1
Kliknij prawym przyciskiem myszy na pustym obszarze paska zadań. Z menu kontekstowego wybierz polecenie Paski narzędzi i Adres. Pasek adresu zostanie umieszczony obok zasobnika: Wystarczy wpisać w tym miejscu adres strony internetowej. Po wciśnięciu klawisza Enter wywołane zostanie nowe okno domyślnie ustawionej w systemie przeglądarki WWW z załadowaną stroną.
Krok 2
Zamiast wpisywać adres ręcznie możesz skorzystać ze skrótów do różnych witryn. Pasek linków działa dokładnie tak samo jak zestaw zakładek w przeglądarce – plus jest taki, że możesz od razu wybrać stronę bez konieczności uprzedniego jej uruchamiania. Jeszcze raz kliknij pasek zadań i z menu Paski narzędzi wybierz Linki.
Krok 3
Jeszcze jeden element, który może usprawnić pracę, to pasek pulpitu. Aby go aktywować, rozwiń menu Paski narzędzi i zaznacz element Pulpit. Dzięki niemu możesz uzyskać szybki dostęp do listy, na której znajdziesz wszystkie ikony obecne na Pulpicie – nawet wtedy, gdy są one zasłonięte przez okna otwartych aplikacji.
Blokada wyłączania komputera z poziomu okna logowania
Po uruchomieniu komputera z reguły każdy po prostu loguje się do systemu, ale czasami zachodzi potrzeba szybkiego wyłączenia peceta. By nie tracić czasu na wpisywanie hasła i startowanie różnych usług, można skorzystać z opcji zamykania dostępnych w oknie logowania. Takie rozwiązanie nie zawsze jest jednak korzystne – gdy z komputera korzysta kilka osób i zachodzi ryzyko przypadkowego wyłączenia pracującego, ale chwilowo zablokowanego stanowiska, wskazane jest usunięcie tej możliwości.
Krok 1
Wciśnij kombinację Win+R, wpisz polecenie regedit, kliknij OK i Tak. Rozwiń kolejno następujące klucze rejestru: HKEY_LOCAL_MACHINE, SOFTWARE, Microsoft, Windows, CurrentVersion, Policies i kliknij klucz System. W prawej części okna naciśnij dwukrotnie wartość shutdownwithoutlogon.
Krok 2
W polu Dane wartości wpisz 0 i wciśnij Enter. Jeżeli wartości shutdownwithoutlogon nie ma w kluczu rejestru, stwórz ją. Kliknij w tym celu prawym przyciskiem myszy w prawej części okna edytora rejestru, wybierz Nowy i Wartość DWORD (32-bitowa).
Krok 3
Nadaj wartości nazwę shutdownwithoutlogon i zaakceptuj przyciskiem Enter. Dane wartości powinny być automatycznie ustawione na 0. Zamknij edytor i uruchom ponownie komputer.
Jak włączyć PIN
Aby włączyć w Windows 10 stosowanie PIN-u, rozwiń menu startowe i kliknij Ustawienia. Wybierz kategorię Konta i grupę Opcje logowania. Przewiń widok do sekcji Numer PIN i kliknij przycisk Dodaj. Potwierdź swoją tożsamość, wpisując hasło do konta, a następnie wprowadź dwukrotnie nowy numer PIN, przestrzegając oczywiście zasad zdefiniowanych dla danego systemu. Kliknij OK.
Kalendarz z funkcją terminarza
Do niedawna niektóre narzędzia w systemie były albo pozbawione podstawowych funkcji, albo dublowały zastosowania. Przykładem mogą być kalendarze – jeden z nich to aplikacja z terminarzem, drugi jest narzędziem systemowym do wyświetlania daty. Dopiero wraz z pojawieniem się Centrum akcji systemowy kalendarz zyskał możliwość wyświetlania powiadomień o terminach zapisanych w tradycyjnym programie. To znacząco zwiększa funkcjonalność obydwu narzędzi.
Bez nazw na pasku zadań
Mimo że rozmiary monitorów pozwalają na pasku zadań umieścić mnóstwo informacji, to i tak może zabraknąć miejsca na kolejne dane. Aby zaoszczędzić przestrzeń, usuń z pasków narzędzi nazwy. Kliknij prawym przyciskiem dany pasek i skasuj zaznaczenie z opcji Pokaż tytuł.
Nagrania z aplikacji
Dostępna w Dziesiątce funkcja zapisu przebiegu rozgrywki w grach może posłużyć nie tylko rozrywce. Mechanizm rejestracji działa także w tradycyjnych programach i można go użyć np. do nagrywania poradników i filmów instruktażowych. Trzeba jedynie pamiętać, że rejestrator nie obsługuje okien systemowych. Aby włączyć pasek narzędziowy, rejestratora wciśnij kombinację klawiszy Win+G, a następnie kliknij pole Tak, to jest gra. Rejestrowanie obrazu zacznie się po kliknięciu przycisku Rozpocznij nagrywanie, plik trafi do podkatalogu Wideo i Przechwycone w katalogu użytkownika.
Szybki dostęp do ustawień systemu
Nowy Panel sterowania – okno Ustawień – umożliwia przypinanie poszczególnych poleceń do menu startowego. Dzięki temu rozwiązaniu nie trzeba się przebijać przez kilka poziomów okien do często używanego narzędzia. Wystarczy otworzyć okno raz, kliknąć nazwę funkcji prawym przyciskiem myszy i wybrać Przypnij do ekranu startowego. Mechanizm ten działa w ograniczonym zakresie również w innych programach Windows 10, np. w OneNote.
Zmiana domyślnej wyszukiwarki
Domyślną wyszukiwarką w Windows 10 jest oczywiście Bing. Użytkownik nie jest jednak skazany na korzystanie z tej usługi. Standardowe ustawienia można zmienić w konfiguracji przeglądarki – uruchom Edge’a i otwórz stronę wyszukiwarki, która ma stać się domyślnym wyborem. Kliknij przycisk z trzema kropkami w prawym górnym rogu programu i wybierz Ustawienia. Kliknij Wyświetl ustawienia zaawansowane, a następnie użyj przycisku Zmień wyszukiwarkę. Wskaż na liście usługę, która odpowiada ci bardziej, i zaakceptuj przyciskiem Ustaw jako domyślne.