Wąskie gardło systemu
Pograj w ulubioną grę przez ok. 20 minut, rejestrując obciążenie procesora i karty graficznej. Wyłącz grę, zakończ rejestrowanie danych w Monitor wydajności oraz w programie GPU-Z. Zacznij analizę od procesora – wejdź do folderu, w którym zapisywane są wyniki, i otwórz przygotowany plik o nazwie DataCollector01. Wyświetli się wykres, którego pozioma oś zawiera informacje o czasie rejestrowania danych, a pionowa – określa procentowo stopień obciążenia. Na samym dole okna znajduje się twój raport. Kliknij go, a powyżej wyświetlą się wartości – średnia, minimum oraz maksimum.
W naszym przypadku średnia wynosiła 74,398 proc., maksimum (100 proc.) zostało osiągnięte, a minimalne obciążenie to 3,515 proc. Jeśli wynik średni to ponad 70 proc., oznacza to, że procesor często ma problem z „nadążeniem” i zdarza się, że jego obciążenie wynosi 100 proc. Jeśli chcesz grać przy najwyższych ustawieniach graficznych i często procesor obciążony jest w stopniu maksymalnym, wówczas należy go wymienić na wydajniejszy model. Spróbuj również zmniejszyć ustawienia graficzne w grze oraz obniżyć rozdzielczość – następnie sprawdź, jak procesor poradzi sobie w teście.
Program GPU-Z wygeneruje plik tekstowy, który pozwoli ci przeanalizować pracę grafiki. Otwórz go w arkuszu kalkulacyjnym i zwróć uwagę na kolumnę GPU Load – to obciążenie karty wyrażone w procentach. Jeśli wynosi więcej niż 90 proc., to karta jest wąskim gardłem.
Jeśli po testach okaże się, że procesor jest często obciążony w 100 proc., powinien zostać wymieniony jako pierwszy. W dużym uproszczeniu: aby cieszyć się w grze animacją na poziomie 60 kl./s, procesor musi wydać karcie graficznej polecenie dotyczące renderowania grafiki w czasie 1/60 sek. lub mniejszym. Jeśli karta graficzna jest wystarczająco wydajna, by generować obraz w 60 kl./s, to i tak nie uzyska takiej wydajności, jeśli wcześniej procesor nie wyda stosownego polecenia – będzie po prostu bezczynnie czekać na komendę. Z kolei jeśli procesor nie jest obciążany w maksymalnym stopniu i średnio jego obciążenie wynosi ok. 50 proc., a karta graficzna jest obciążona w 95–100 proc., wówczas to karta jest wąskim gardłem i po jej wymianie na wydajniejszy model gry będą działać płynniej.