Witryna ekspresowo
Najnowszy WebSite X5 to aplikacja dla osób, które nie mają nic wspólnego z programowaniem. Posługując się myszką, korzystając z szablonów graficznych oraz definiując niezbędne parametry, błyskawicznie utworzysz nowoczesną witrynę internetową.
Proces budowania witryny podzielono na pięć etapów – tak jak w poprzednich wersjach tego programu. Najpierw określa się przeznaczenie serwisu, następnie trzeba zdecydować, jaki wygląd będzie miała strona, wybierając jeden z gotowych wzorców graficznych. Następnie należy zaprojektować menu, podmenu i utworzyć listę słów kluczowych. W kolejnym etapie na stronach umieszcza się obiekty, tj. tabele, obrazy, multimedia i pola tekstowe, wypełniając je treścią. Ostatni etap to publikacja witryny – wbudowany klient FTP prześle wszystkie pliki witryny na wskazany serwer.
Wybór wzorca graficznego i projektowanie mapy witryny
W najnowszej wersji Start 13 programu WebSite X5 do dyspozycji masz 50 gotowych, pogrupowanych tematycznie wzorców graficznych. Każdy z nich można zmodyfikować, by był lepiej dopasowany do tematyki serwisu.
Krok 1
W oknie powitalnym wybierz przycisk Start. Pierwszy etap to Wybór projektu. Zaznacz Otwórz nowy projekt, wpisz jego nazwę, i kliknij Dalej. Na kolejnej planszy wypełnij formularz potrzebnymi informacjami i naciśnij Dalej.
Krok 2
Przechodzisz do etapu edycji ustawień zaawansowanych. Korzystając z nich, możesz określić ustawienia prywatności, np. wpisać tekst z zasadami polityki prywatności, oraz zaprojektować stronę wstępną, która wyświetla się przed załadowaniem witryny. Gdy to zrobisz, kliknij Dalej.
Krok 3
W kolejnym etapie wybierz rodzaj wzorca graficznego. Kliknij Wzorzec domyślny – dostępne szablony podzielono tematycznie. Po zaznaczeniu miniatury szablonu, kliknij OK i Dalej. Wzorzec zostanie załadowany do programu, a ty przejdziesz do kolejnego etapu. Użyj przycisku Dalej.
Krok 4
Następny etap to modyfikacja wzorca. Wpiszesz tu treść nagłówka i stopki witryny, zdecydujesz, jak będzie wyglądać menu główne oraz menu rozwijane, określisz styl tekstu witryny oraz dodatkowo ustawisz wskazówki, jakie będą się wyświetlać po najechaniu kursorem myszy na wybrany obiekt. Gdy wprowadzisz ju ż modyfikacje, naciśnij Dalej.
Krok 5
Kolejny etap to tworzenie mapy. Pozwala ona zdecydować, z ilu stron będzie się składała witryna. Kliknij myszką nazwę Strona 1 i wpisz własny tytuł strony. Gdy zakończysz tworzenie mapy, kliknij Zapisz. Wybierz na liście pierwszą ze stron i kliknij Dalej.
Wstawianie treści na strony i publikacja w internecie
Kluczowy etap budowania witryny to wypełnianie jej stron treścią. Gotowy projekt zapiszesz na dysku, a następnie korzystając z wbudowanego klienta, wyślesz go na serwer FTP.
Krok 1
Wyświetlone zostaje okno wypełniania wybranej strony. Treść podstron umieszcza się w komórkach tabeli. Domyślnie na stronę przypadają cztery komórki. Użyj przycisków nad tabelą, aby dodać kolejne kolumny i wiersze.
Krok 2
Po prawej stronie tabeli widoczne są ikony typów obiektów, które możesz dodać do każdej z komórek. Aby dodać do komórki np. obraz, kliknij ikonę Obraz, przeciągnij ją i upuść w obszar wybranej komórki. Zostanie ona oznaczona ikoną jako „graficzna”.
Krok 3
Aby zdefiniować zawartość wybranego obiektu, kliknij dwukrotnie wypełnioną komórkę, sformatuj jej zawartość i kliknij OK. Po powrocie do okna tworzenia strony wypełnij kolejne komórki. Następnie wybierz Dalej, aby przejść do edycji kolejnej strony. Postępując w opisany sposób, przygotuj zawartość wszystkich stron.
Krok 4
Gdy zaprojektujesz wszystkie strony, kliknij przycisk Zapisz i zachowaj dotychczasową pracę na dysku. Skorzystaj też z przycisku Podgląd, aby zobaczyć efekt swojej pracy i przetestować wszystkie elementy witryny.
Krok 5
Witryna jest już gotowa, pora umieścić pliki na serwerze FTP. W oknie Eksport należy wybierz jedną z opcji: Publikuj witrynę w internecie – pliki zostaną przesłane na serwer FTP (wcześniej musisz założyć konto na serwerze), Eksportuj witrynę na dysk – pliki zostaną zapisane we wskazanym folderze na dysku komputera. Ostatnia opcja Eksport skompresowanego projektu powoduje zapisanie plików i optymalizację rozmiarów użytych plików graficznych.