Wróg na rad arze!
Dotychczas stworzyłeś nie tylko chmury, od których odbija się główny bohater gry (samolot), ale też opracowałeś mechanizm działania monet, czyli zbierania punktów. Skorzystałeś w tym celu z kilku reguł i przez to nauczyłeś się lepiej obsługiwać program GameSalad Creator. W tej części zajmiesz się tworzeniem samolotów wroga. Przeciwnicy będą poruszać się po planszy i odradzać losowo z lewej i prawej strony ekranu. Do dzieła!
Zacznij od stworzenia nowego bohatera w obszarze Library, w zakładce Actors. Nazwij go WrógLewydoPrawej. Ten wróg będzie wyruszał z lewej strony i przemieszczał się w prawo, natomiast później stworzysz drugiego bohatera – samolot wroga o nazwie WrógPrawydoLewej.
Kliknij bohatera WrógLewydoPrawej i w obszarze Attributes w zakładce Actor zmień jego wielkość w polu Size na 40 – ustaw taką i wysokość, i szerokość (Width, Height).
Samolot wroga musi się poruszać, dlatego trzeba stworzyć odpowiedni atrybut. W tym celu wybierz z obszaru zachowań (Behaviors) atrybut o nazwie Change Velocity i wstaw do obszaru z regułami. W polu change movement to go in direction wpisz wartość 0, dzięki której samolot będzie leciał z lewej do prawej, natomiast w sekcji relative to zmień actor na scene, ponieważ samolot wroga ma latać w obrębie całego ekranu, nie zaś być uzależniony od innego bohatera.
Poniżej znajduje się funkcja at a speed of, co pozwala zmienić prędkość, z jaką ma się poruszać samolot wroga. W tym miejscu nie da się ustawić prędkości losowej, a jest ona niezbędna, aby zróżnicować poziom trudności – samolot wroga nie powinien się w pełni przewidywalny sposób. Aby przygotować prędkość losową, trzeba stworzyć nowy atrybut dla bohatera WrógLewydoPrawej. W obszarze Attributes w zakładce Actor kliknij plus i wybierz Real, aby stworzyć nowy atrybut. Nazwij go Prędkość.
Przeciągnij zachowanie Change Attribute z zakładki Behaviors na górę do obszaru Rules. W polu set wybierz Attributes, WrógLewydoPrawej i Prędkość, a w polu to wybierz
Teraz zmień
Następny krok to przeciągnięcie bohatera WrogLewydoPrawej na scenę gry. Umieść go w górnej części sceny, ale poza jej granicą. Wciśnij przycisk Play – zobaczysz, że samolot wroga przeleci przez planszę. Następnie wciśnij przycisk Reset, aby uruchomić sekwencję od początku – zrób tak kilka razy i zauważ, że samolot wroga przelatuje z różną prędkością – raz wolniej, a raz szybciej. To możliwe dzięki temu, że stworzyłeś atrybut z minimalną i maksymalną prędkością.
Teraz potrzebny jest drugi samolot wroga, który będzie poruszał się z prawej do lewej. Zamiast tworzyć go od nowa, możesz zaznaczyć w obszarze Actors bohatera o nazwie WrógLewydoPrawej i trzymając wciśnięty klawisz Alt, stworzyć jego duplikat. Po stworzeniu duplikatu zmień jego nazwę na WrógPrawydoLewej. Ten bohater jest już gotowy, musisz jedynie w obszarze z regułami zmienić wartość w polu change movement to go in direction z 0 na 180, aby samolot wroga przemieszcza się z prawej do lewej.
Umieść teraz bohatera WrógPrawydoLewej na scenie gry, po prawej stronie, poza jej krawędzią. Wciśnij przycisk Play.