Wyjdź ze zdjęcia
Statyczne zdjęcie wcale nie musi być nudne. W tej części kursu dowiesz się, jak je ożywić. Pokażemy prosty sposób wyodrębnienia niektórych utrwalonych na fotografii elementów, co sprawi, że kadr zmieni się w trójwymiarowy obraz.
Wyścigi uliczne, spływ kajakowy, jazda na snowboardzie, wycieczka po górach to tylko niektóre z atrakcyjnych kadrów zdjęciowych, które w wersji statycznej nie oddają tych wrażeń, które towarzyszyły sfotografowanym wydarzeniom w rzeczywistości. Nic nie stoi na przeszkodzie, by takim ujęciom dodać dynamiki, dzięki której zdjęcia ożyją. Pracując na warstwach i ścieżkach, możesz przygotować efekt dynamicznej fotografii, sprawiającej wrażenie trójwymiarowego obrazu, z którego postać, obiekt lub budynek widoczny na ujęciu „wyjdzie” poza zdjęcie. W warsztacie pokazujemy, jak taki efekt uzyskać. Będzie on częściowo zależny od dobranego kadru i ramki, jaką zaprojektujesz do fotografii.
Przydatne wskazówki, które możesz wykorzystać w tym warsztacie, dotyczące poprawiania kolorystyki zdjęć, pracy na warstwach i ze ścieżkami, znajdziesz w poprzednich numerach magazynu i na naszej stronie internetowej pod adresami http://pcformat.pl/u/518 i http://pcformat.pl/u/519. Przed uruchomieniem programu, przygotuj zdjęcie, które będziesz modyfikować. Pamiętaj, że nie każde ujęcie będzie odpowiednie do tego efektu. W naszym przykładzie wybraliśmy zdjęcie redaktora z wakacji.
Tworzenie i zniekształcanie ramki
Wzorując się na przedstawionym przez nas przykładzie, postaraj się dobrać fotografię tak, aby była widoczna na niej cała postać. Może to być również przedmiot lub budynek.
Krok 1
Uruchom program GIMP i z menu Plik wybierz opcję Otwórz. Teraz w oknie Otwarcie obrazu wskaż na dysku plik ze zdjęciem lub obrazem, w naszym przykładzie gory.jpg, i kliknij Otwórz.
Krok 2
Po wczytaniu obrazu warto go powiększyć, aby ułatwić sobie pracę nad tworzonym efektem. W tym celu w dolnej części okna programu rozwiń listę widoczną obok nazwy pliku i wybierz z niej np. 25%.
Krok 3
Utwórz nową warstwę, klikając ikonę Nowa warstwa lub posługując się skrótem klawiszowym [Ctrl]+[Shift]+[N].
Krok 4
Następnie w oknie Nowa warstwa, w polu Nazwa warstwy wpisz ramka <i pozostaw pola Szerokość i Wysokość bez zmian (domyślnie taki sam rozmiar jak wczytane zdjęcie). Upewnij się, że w sekcji Typ wypełnienia warstwy jest zaznaczona opcja Przezroczysta, i kliknij OK.
Krok 5
W okienku warstw domyślnie będzie zaznaczona utworzona przed momentem warstwa. Teraz wybierz z przybornika narzędzie Zaznaczenie prostokątne (możesz aktywować tę opcję także za pomocą klawisza [R]) i narysuj prostokąt wokół stóp postaci na fotografii, tak jak w naszym przykładzie:
Krok 6
Po zaznaczeniu wybierz z przybornika narzędzie Wypełnienie kubełkiem (możesz je aktywować skrótem klawiszowym [Shift]+[B]) i kliknij strzałeczki widoczne obok prostokątów z kolorami, tak aby ustawić kolor biały jako pierwszoplanowy. Kliknij kursorem myszy w zaznaczonym obszarze.
Krok 7
Teraz z menu Zaznaczenie wybierz opcję Zmniejsz i w okienku Zmniejszanie zaznaczenia, w zależności od rozmiaru wczytanego zdjęcia źródłowego, wpisz w polu tekstowym wartość w pikselach. W naszym przykładzie plik ma wymiary 2160x3239 pikseli, dlatego wpisaliśmy 70. Upewnij się, że jest zaznaczona opcja Zmniejsz do granic obrazu, i kliknij OK.
Krok 8
Możesz już usunąć wnętrze ramki, naciskając klawisz [Delete]. Powinieneś uzyskać taką ramkę jak w naszym przykładzie. Usuń zaznaczenie, wybierając z menu Zaznaczenie opcję Brak.
Krok 9
Teraz musisz zaznaczyć całą warstwę z ramką. W tym celu wciśnij na klawiaturze klawisz [Alt] i przytrzymując go, kliknij kursorem myszy na warstwie ramka.
Krok 10
Przejdź do zniekształcenia ramki, wybierając z przybornika narzędzie Perspektywa (możesz je aktywować skrótem [Shift]+[P]). Następnie chwyć kursorem za krawędź lub kąt białej ramki i zmień jej kształt tak, aby powstało wrażenie, że widoczna na zdjęciu postać stoi w tej ramce. Dzięki ramce łatwiej uzyskasz trójwymiarowy efekt postaci na fotografii. W trakcie modyfikacji zobaczysz siatkę, która ci ułatwi ustawienie perspektywy. W otwartym okienku Perspektywa po zakończeniu zniekształcania kliknij Przekształć.
Usuwanie zbędnych elementów ramki i tła
Na tym etapie musisz usunąć zbędne części ramki i tła wokół postaci. Pokazujemy też, jak w końcowej części prac dodać inne tło.
Krok 1
Dla zwiększenia wygody pracy i uzyskania pełnej dokładności powiększ obszar roboczy. Z menu Widok wybierz kolejno Powiększenie oraz 2:1.
Krok 2
Kliknij prawym przyciskiem myszy na warstwie ramka i z menu kontekstowego wybierz opcję Dodaj maskę warstwy. Następnie w otwartym oknie Dodanie maski warstwy wybierz opcję Biała i kliknij Dodaj.
Krok 3
Z przybornika narzędzi wybierz Pędzel. Kliknij górny kwadracik z kolorem i w okienku Zmiana aktywnego koloru wybierz jako pierwszoplanowy kolor czarny. Kliknij OK. Następnie na masce warstwy zamaluj pędzlem fragment ramki, który przykrywa postać, aż do całkowitego usunięcia fragmentu.
Krok 4
W oknie warstw zaznacz źródłowe zdjęcie, w naszym przykładzie gory.jpg. Kliknij na nim prawym przyciskiem myszy i wybierz Dodaj maskę warstwy. W otwartym okienku wybierz opcję Biała i kliknij Dodaj.
Krok 5
Z przybornika wybierz narzędzie Ścieżki i przy powiększeniu obszaru roboczego do około 400 proc. obrysuj starannie i dokładnie postać oraz ramkę. Szczegółowy poradnik na temat obrysowywania postaci znajdziesz w 3. części kursu pod adresem http://pcformat.pl/u/519. Po obrysowaniu postaci efekt powinien być taki:
Krok 6
Mając zaznaczone narzędzie Ścieżki, kliknij w zakładce Opcje narzędzia przycisk Zaznaczenie ze ścieżki. Następnie z menu Zaznaczenie wybierz opcję Odwróć. Wybierz z przybornika narzędzie Wypełnienie kubełkiem. Upewnij się, że masz wybrany kolor czarny jako pierwszoplanowy oraz że w oknie warstw masz aktywną maskę na warstwie ze źródłowym zdjęciem. Kliknij myszką na zdjęciu, aby zamazać zbędne elementy. Uzyskany efekt powinien być taki:
Krok 7
Możesz dodać jakieś tło. W tym celu z menu Plik wybierz opcję Otwórz jako warstwy i w oknie Otwarcie obrazu wskaż obraz, którego chcesz użyć jako tła. Kliknij Otwórz. Nie zapomnij przesunąć warstwy z tłem na sam dół w okienku warstw. Możesz zniekształcić tło pod względem perspektywy, podobnie jak w kroku 10 poprzedniego warsztatu.
Krok 8
Wzbogać teraz zdjęcie o odrobinę realności, dodając cień dla ramki. W tym celu w oknie warstw zaznacz warstwę z ramką, a następnie z menu Filtry wybierz kolejno: Światło i cień, Rzucanie cienia. Następnie w okienku Script-Fu: Rzucanie cienia ustaw parametry według własnego uznania. W naszym przykładzie ustawiliśmy Przesunięcie X i Przesunięcie Y na wartość 12, Promień rozmycia – na 25, a suwak Krycie przesunęliśmy na wartość 55. Zatwierdź zmiany przyciskiem OK.
Zapisywanie projektu
Przygotowane zdjęcie zapisz na dysku w formacie GIMP-a, dzięki czemu będziesz mógł w przyszłości je edytować i pracować w nim na warstwach. Następnie wyeksportuj obraz do formatu JPG i podziel się nim ze znajomymi.
Krok 1
Jeżeli uzyskane efekty są zadowalające, zapisz swój projekt na dysku. Aby móc powrócić do edycji warstw, wybierz z menu Plik opcję Zapisz jako.
Krok 2
W okienku Zapis obrazu, w polu Nazwa wpisz nazwę dla projektu, np. wychodze-ze-zdjecia.xcf, i kliknij przycisk Zapisz.
Krok 3
Aby wyeksportować plik jako obraz JPG, z menu Plik wybierz Wyeksportuj. W otwartym oknie Eksport obrazu wpisz nazwę np. wychodze_ze_zdjecia.jpg, rozwiń listę Wszystkie obrazy i wybierz Obraz JPEG. Zapisz obraz przyciskiem Wyeksportuj.
Krok 4
Pojawi się jeszcze okno Eksport obrazu jako JPEG. Ustaw w nim suwak Jakość na wartość 100, aby uzyskać najlepszą jakość fotografii, i ponownie kliknij przycisk Wyeksportuj.