Software(ZA)prezentuj się - Triki i myki

    (ZA)prezentuj się - Triki i myki

    Tworzenie prezentacji multimedialnych to nieodłączna część pracy wielu z nas, dlatego też dobrze byłoby, gdyby PowerPoint nie miał przed nami tajemnic. Postanowiliśmy więc przyjrzeć się niektórym nieoczywistym funkcjom programu Microsoftu.

    (ZA)prezentuj się - Triki i myki

    1. It’s morphin’ time!

    Obraz

    Świetnym sposobem na nadanie slajdom dynamiki jest wykorzystanie przejścia Płynna zmiana (1). Pozwala ono w prosty sposób animować konkretne elementy jednego slajdu, tak by wyróżnić je w kolejnym. Aby wykorzystać korzyści płynące z takiego rozwiązania, konieczne jest zduplikowanie pierwszego slajdu, dokonanie interesujących nas zmian w drugim, a następnie scalenie ich za pomocą Płynnej zmiany. Wówczas zamiast standardowego przejścia dostaniemy efekt animacji tego samego slajdu. To dużo prostszy sposób niż samodzielne animowanie każdego interesującego nas elementu. Dostępny jest jednak jedynie w PowerPoincie 2019 i w ramach usługi Office 365.

    2. Niech stanie się ciemność

    Świetnym sposobem na nadanie slajdom dynamiki jest wykorzystanie przejścia <Płynna zmiana> . Pozwala ono w prosty sposób animować konkretne elementy jednego slajdu, tak by wyróżnić je w kolejnym. Aby wykorzystać korzyści płynące z takiego rozwiązania, konieczne jest zduplikowanie pierwszego slajdu, dokonanie interesujących nas zmian w drugim, a następnie scalenie ich za pomocą Płynnej zmiany. Wówczas zamiast standardowego przejścia dostaniemy efekt animacji tego samego slajdu. To dużo prostszy sposób niż samodzielne animowanie każdego interesującego nas elementu. Dostępny jest jednak jedynie w PowerPoincie 2019 i w ramach usługi Office 365.

    3. Symetria ponad wszystko

    Obraz

    Aby prezentacja wyglądała profesjonalnie i schludnie, warto zadbać o symetrię. Jeśli na slajdzie znajduje się kilka wykresów, powinniśmy wyrównać je względem siebie, by znalazły się w jednej linii. Dobrym zwyczajem jest także takie rozmieszczanie elementów na slajdzie, by odległości między nimi również były identyczne. Być może nie będzie to widoczne na pierwszy rzut oka, jednak zdecydowanie poprawia odbiór wizualny całości. W tym celu wykorzystujemy funkcję Wyrównaj (2) w zakładce Formatowanie.

    4. Na redukcji

    Obraz

    Najgorszy moment tworzenia każdej prezentacji pojawia się wtedy, gdy po kilku godzinach zadowoleni efektami pracy zapiszemy wymuskaną pod każdym względem prezentację i okazuje się, że zajmuje ona naprawdę dużo miejsca, co utrudnia łatwe przesłanie jej choćby poprzez Gmail (w którym limit wielkości pliku wynosi zaledwie 25 MB). Spore rozmiary mogą także sprawić, że starsze komputery będą miały problem z odtwarzaniem takiego pliku. Na szczęście zazwyczaj wystarczy skompresować wszystkie obrazki w prezentacji – zaznaczamy jedno ze zdjęć, wchodzimy w Formatowanie, odnajdujemy polecenie Kompresuj obrazy, a następnie wybieramy interesującą nas jakość i decydujemy, czy kompresja ma zostać zastosowana tylko w przypadku jednego obrazu, czy wszystkich w dokumencie. Ten prosty zabieg pozwala oszczędzić naprawdę sporo miejsca.

    5. Power-wideo-point

    Obraz

    Jeśli chcemy zamiast stworzenia standardowej prezentacji wyeksportować wszystkie slajdy w formie wideo, wystarczy, że wejdziemy w Plik -> Eksportuj -> Utwórz wideo (3). Najważniejsze jest jednak ustawienie odpowiednich chronometrażu i narracji, by na każdy slajd poświęcone zostało wystarczająco dużo czasu. Najlepiej robić to metodą prób i błędów, dostosowując czas przejść i animacji.

    6. Więc chodź, pomaluj mi prezentację

    Obraz

    Kiedy wejdziemy w tryb prezentacji i w trakcie omawiania kolejnych slajdów zdamy sobie sprawę, że zapomnieliśmy np. o wyróżnieniu ważnego elementu, możemy w każdej chwili go podkreślić. Wystarczy prawym przyciskiem myszy kliknąć slajd i wybrać Wskaźnik, a następnie na przykład Zakreślacz (4), by swobodnie rysować po slajdzie.

    7. Word jako prezentacja

    Obraz

    Nic nie stoi na przeszkodzie, by prezentację napisać w Wordzie, a następnie jednym kliknięciem przenieść ją do PowerPointa. Odpowiedzialna za to jest opcja Wyślij do… w edytorze tekstowym. Jeśli nie jest wyświetlana domyślnie, wystarczy wejść w Opcje -> Pasek narzędzi Szybki dostęp -> Wszystkie polecenia (5), znaleźć polecenie Wyślij do programu Microsoft PowerPoint (6) i kliknąć Dodaj (7). Wówczas na górnym pasku (obok dyskietki zapisu dokumentu) znajdzie się opcja szybkiej konwersji dokumentu tekstowego do postaci pliku PowerPointa <b(8). Tekst w Wordzie należy jednak odpowiednio sformatować – każdy kolejny slajd będzie zaczynał się bowiem od nowego nagłówka w dokumencie, z którego został przeniesiony do PowerPointa.

    Wybrane dla Ciebie