Zadbaj o szczegóły
Definiując własne parametry materiałów, możesz utworzyć inne niż wybrane w naszym przykładzie tworzywo, np. szczotkowane aluminium, złoto czy szkło. Własne parametry materiałów najlepiej definiować, gdy jest już gotowa cała scena. Wtedy możliwe jest wykonywanie renderingów testowych, na których widać np. niedoskonałości tworzywa. Łatwiej wówczas przeprowadzić korekty, by obiekt lepiej wyglądał na scenie.
Uruchom Blendera. Wczytaj wymodelowaną w poprzednim kursie kość (jest na naszej płycie). W tym celu w menu głównym kliknij kolejno: File, Open Recent i Kostka.blend. Załaduje się gotowy, szary obiekt.
Przejdź teraz do edytora materiałów, naciskając na prawej belce ikonę (patrz obrazek). W naszym przykładzie przypiszemy kostce dwa materiały. Jeden będzie tworzywem podstawowym, drugim wypełnimy punkty na ściankach, które muszą być dobrze widoczne. Najlepiej wyróżnić je kolorem kontrastującym z barwą przypisaną materiałowi głównemu kostki.
Przejdź do trybu edycji obiektu, naciskając klawisz [Tab]. W panelu materiałów naciśnij +, a następnie kliknij przycisk New. Naprowadź kursor na okno z nazwą Punkty i kliknij lewym przyciskiem myszki. Zmień nazwę na Punkty i naciśnij [Enter].
Teraz w sekcji Diffuse kliknij na polu tekstowym i w otwartym oknie przesuń suwak w dół, tak by przy składowych RGB wyświetlane były wartości w okolicach 0.015. Z menu wybierz Select a następnie More. W ten sposób zaznaczysz nieco większy obszar punktów. Teraz, by przypisać materiał punktom w kości, kliknij przycisk Assign. Wyjdź z trybu edycji, naciskając klawisz [Tab].
Zaznacz materiał podstawowy, klikając Material. W sekcji Diffuse kliknij pole z kolorem. W otwartym okienku wskaż kolor, w jakim chcesz wykonać kostkę. W naszym przykładzie – czerwony. Kliknij czerwony obszar. Kostka w oknie widokowym automatycznie zmieni kolor na czerwony.
W lewym panelu przejdź na dół i zaznacz funkcję Mirror. Rozwiń panel, klikając trójkąt.
Teraz zwiększ wartości dla następujących parametrów: Reflectivity: 0.150, Fresnel: 1.260, Blend: 1.850.