A A A

Zadbaj o szczegóły

PC Format 12/2011
W artykule z poprzedniego PC Formatu poświęconym Blenderowi pokazaliśmy, jak utworzyć kość do gry. Teraz przypiszemy jej kolorowy materiał o gładkiej powierzchni, efektownie odbijający światło. A po odpowiednim ustawieniu sceny uzyskamy ilustrację przypominającą grafikę z folderu reklamowego. SEBASTIAN KRĘZEL

Podłoże i światła


Utworzymy tło dla naszego głównego obiektu. Z menu głównego wybierz: Add, MeshPlane. Naprowadź kursor na niebieską oś współrzędnych aktywnego obiektu i przytrzymując lewy przycisk myszki, przesuń ten kwadrat, by znajdował się pod spodem utworzonej wcześniej kostki.


W lewym panelu kliknij przycisk Scale, rusz kursorem myszki lekko w prawo i naciśnij lewy przycisk myszki. Teraz w sekcji Vector dla współrzędnych X i Y wpisz wartość 20, a 1 dla Z.


Zaznacz jedyne dostępne światło, klikając je prawym przyciskiem myszki, i usuń je, naciskając klawisz [Del]. Gdy pojawi się okno potwierdzające, kliknij komendę Delete. Światło fizyczne zastąpimy obiektami, które będą pełniły dwojaką funkcję – świateł, a jednocześnie obiektów odbijających się w powierzchni kostki.


Z menu głównego wybierz:  Add, Mesh, Plane. Korzystając ze strzałek współrzędnych na obiekcie, przenieś nowo utworzony kwadrat, tak by znajdował się nad kostką. Przełącz system manipulacji na skalowanie i klikając na współrzędne, przeskaluj utworzony kwadrat do takiego prostokąta:



W edytorze materiałów kliknij przycisk New. W sekcji Shading zwiększ wartość parametru Emit do 2 jednostek. W ten sposób prostokąt stanie się jednocześnie źródłem światła białego. Na lewym panelu kliknij przycisk Duplicate Objects i naciśnij klawisz [Esc].


Zmień funkcję manipulatorów na przenoszenie obiektów – naprowadź kursor na zieloną strzałkę współrzędnych i przytrzymując lewy przycisk myszki, przesuń nowy prostokąt nieznacznie do przodu. W taki sposób utwórz jeszcze cztery dodatkowe kopie prostokątów (łącznie sześć) i rozmieść je w podobnej odległości od siebie:


Prawym przyciskiem myszki kliknij tło. Teraz w edytorze materiałów kliknij New, by przypisać tłu materiał. W sekcji Spectacular zmniejsz parametr Intensity do 0.0. Dzięki temu wybrane tło będzie pozbawione jakichkolwiek odbić.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto