Kolorowe okulary w odwrocie?
|
W pierwszych filmach 3D sposobem na zróżnicowanie obrazu dla prawego i lewego oka był kolor. Jeden z obrazów otrzymuje odcień czerwony, a drugi zielony, a widz zakłada okulary ze szkłami w dwóch kolorach. Ta metoda wprowadza ogromne przekłamania w kolorystyce obrazu, ale jej modyfikacje są wciąż z powodzeniem wykorzystywane. Na przykład w rozwiązaniu Dolby 3D specjalne filtry barwne filtrują każdy z kolorów widzianych przez ludzkie oko – czerwony, zielony i niebieski. Obraz dla oka lewego składa się z innych fal niż obraz dla oka prawego. Dzięki okularom z filtrami barwnymi jedno oko widzi tylko jeden z obrazów. Zachowana jest przy tym poprawna kolorystyka.
|
3D w komputerze
Wykorzystanie peceta to najprostszy sposób, aby sprawdzić, co w 3D piszczy. Za 650 zł kupisz zestaw 3D Vision firmy Nvidia składający się z okularów migawkowych oraz podłączanego przez USB nadajnika do synchronizacji migawki okularów z obrazem. Urządzenie działa tylko w komputerach wykorzystujących karty graficzne Nvidia. Potrzebny jest także monitor, telewizor lub projektor pozwalający wyświetlać obraz z częstotliwością 120 Hz. W polskich sklepach znajdziesz kilka urządzeń spełniających ten wymóg, np. monitor Samsung SyncMaster 2233RZ za około 1250 zł lub rzutnik Acer X1261 za około 2100 zł. Ciekawym rozwiązaniem jest laptop Asus G51 J 3D z ekranem 120 Hz sprzedawany w zestawie z Nvidia 3D Vision za około 5,5 tys. zł.
Po podłączeniu nadajnika do komputera i zainstalowaniu dołączonego oprogramowania możesz uruchamiać gry w trybie 3D oraz oglądać specjalnie przygotowane zdjęcia i filmy, dostarczone przez Nvidię. Filmów 3D jest niewiele, dlatego pozostają gry. Ich lista obejmuje najnowsze tytuły włącznie ze stworzoną na podstawie filmu grą Avatar. Gry podzielono według jakości efektu 3D – wśród polecanych przez Nvidię tytułów znalazła się gra akcji Batman Arkham Asylum. Niestety, aby obraz 3D wyświetlany był bez błędów, konieczne jest wyłączenie niektórych efektów graficznych, m.in. cieni, co negatywnie odbija się na jakości grafiki.
Obrazem 3D nie mogą się na razie cieszyć posiadacze kart graficznych ATI. AMD zleciło firmom zewnętrznym stworzenie systemu analogicznego do Nvidia 3D Vision, działającego na kartach Radeon. Powstaną dwa rozwiązania: wykorzystujące technikę migawkową oraz polaryzacyjną.
Trzy wymiary telewizji
Zaprezentowane na CES komercyjne telewizory 3D firm LG (Infinia LE9500), Samsung (LED9000) i Sony (LX900) wykorzystują technikę migawkową. Wszystkie pracują z częstotliwością 200 Hz. Podczas targów producenci poskąpili informacji o cenach nowych urządzeń. Z pewnością nie będą one niskie, szczególnie że zapowiedziane na CES modele telewizorów należały do urządzeń o dużych przekątnych ekranu – od 50 cali wzwyż. Telewizory w pierwszej kolejności trafią na rynki Japonii i USA, ale i do Polski zostaną wprowadzone jeszcze w tym półroczu.
Konkurencyjna technika polaryzacyjna jest w komercyjnych telewizorach nieobecna, ale odpowiedzialna za nią firma RealD podpisała już umowy na implementację rozwiązania w urządzeniach Toshiby, Samsunga, Panasonic i Sony.
Co oglądać
Mała dostępność telewizorów 3D w Europie i Polsce nie powinna martwić – nie ma jeszcze komercyjnych filmów, które pozwolą cieszyć się przestrzennym obrazem. Pierwszy kanał telewizji 3D (Discovery) zostanie uruchomiony w połowie roku, ale tylko w USA. Planowane są także transmisje sportowe w 3D w amerykańskiej stacji sportowej ESPN. W trzech wymiarach dostępne będą m.in. niektóre mecze najbliższego Mundialu w RPA. Za ich realizację odpowiedzialna będzie firma Sony.
Samsung i Toshiba twierdzą, że w ich telewizorach będzie można uzyskać efekt 3D z materiałów płaskich, w tym tradycyjnej telewizji, dzięki automatycznej konwersji z 2D do 3D, ale nie wiadomo na razie, jak ma się to odbywać.
Prędzej niż stacji telewizyjnych nadających w 3D w Polsce oczekiwać można konsolowych gier 3D (obecnie tylko Avatar) i filmów 3D nagranych na płytach blu-ray. Zaprezentowany standard blu-ray 3D zapewni obraz trójwymiarowy w rozdzielczości Full HD przy wykorzystaniu kodeka (MVC) Multiview Video Coding. Obsłużą go nie tylko nowe odtwarzacze blu-ray dostosowane do specyfikacji 3D, ale też wszystkie modele, które pozwalają na aktualizację firmware’u – pod warunkiem, że pozwoli im na to moc obliczeniowa wbudowanego procesora. Ma to szczególne znaczenie w przypadku wykorzystania techniki polaryzacyjnej (blu-ray 3D obsługuje także technikę migawkową), w której na ekranie wyświetlane są dwa obrazy równocześnie (dla prawego i lewego oka). Jeśli dotychczas odtwarzacz blu-ray musiał się uporać z jednym obrazem w rozdzielczości Full HD, to w przypadku filmu 3D będzie musiał przetworzyć dwa takie obrazy równocześnie.
Podobnie jak standard blu-ray 3D także najnowsza wersja standardu HDMI – 1.4 jest dostosowana do obydwu technik obrazu przestrzennego – migawkowej i polaryzacyjnej. Dzięki takim rozwiązaniom możliwe będzie współistnienie obydwu technik.