Coraz więcej młodych osób decyduje się na uruchomienie własnej strony internetowej w formie bloga, portalu tematycznego lub wizytówki z aktualnościami, a posiadanie firmowej witryny jest już niemal obowiązkiem każdego przedsiębiorstwa. I nie chodzi tu jedynie o korporacje, ale również o te najmniejsze działalności gospodarcze z każdej branży. W dobie popularności internetu, smartfonów, tabletów i ogólnodostępnej sieci szukamy wszelkich informacji na temat firm, usług i osób prywatnych w internecie.
Nie ma cię w Google – nie istniejesz. To powiedzenie idealnie podkreśla istotę ważności internetu i wszelkich informacji w nim zawartych. Gdy ktoś szuka informacji na temat jakichś usług, np. obsługi fotograficznej imprez okolicznościowych, pieczenia ciast na zamówienie czy udzielania korepetycji z określonego przedmiotu, uruchamia przeglądarkę i wpisuje odpowiednie słowa kluczowe w wyszukiwarce Google. W taki sposób trafia do ciebie, jeśli prowadzisz firmę, która się tym zajmuje.
Strona statyczna czy dynamiczna?
Istnieje wiele programów umożliwiających tworzenie stron internetowych w kilku krokach. Podobnie działają kreatory WWW, które są często dostępne w ramach usługi hostingu. Możemy też zbudować własną witrynę dzięki podstawowej wiedzy z zakresu języka HTML. Zazwyczaj początkujący w tej dziedzinie szukają gotowych szablonów, kreatorów lub programów. Na uruchomienie własnej strony wystarczy nawet kilka godzin, ale będzie ona miała formę statyczną i będzie się nadawała jedynie do witryn w formie wizytówek, które nie wymagają aktualizacji. Problem pojawia się, gdy stronę chcesz często modyfikować lub aktualizować, nie tracąc przy tym następnych godzin na dodawanie kolejnych podstron, które trzeba spójnie połączyć z pozostałą, przygotowaną wcześniej witryną.
Dla takich stron najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie systemu zarządzania treścią, tzw. CMS (Content Management System), który umożliwia aktualizację treści bezpośrednio na serwerze, za pośrednictwem przyjaznego i przejrzystego panelu administracyjnego. Wszystkie wprowadzane dane zapisywane są w bazie danych, najczęściej MySQL, dlatego ważne jest, by serwer, na którym uruchamiana jest taka strona, obsługiwał tego typu bazy. Następnie cały mechanizm generuje dynamiczną stronę na podstawie treści z bazy danych oraz odpowiednio przypisanych szablonów. Co ważne, w przypadku dużych portali tematycznych lub stron korporacyjnych treść w CMS edytować może nie tylko administrator witryny, ale również inni pracownicy firmy, którym zostaną założone indywidualne konta w panelu, z możliwością przydzielania uprawnień do edycji poszczególnych działów czy podstron przez konkretnego użytkownika.
Komercyjny CMS – czy warto?
W sieci znajdziesz wiele komercyjnych skryptów CMS, np. Windu, Edito, flexiweb. Nie odbiegają one jednak możliwościami od tych, które dostępne są za darmo. Wielu przedsiębiorców uważa, że jeżeli wyda pieniądze na komercyjny CMS, będzie mieć o wiele bezpieczniejsze rozwiązanie dla swojej firmy. To jednak mylne stwierdzenie, bo w ramach licencji zazwyczaj mamy dostęp tylko do ograniczonej liczby aktualizacji, a za kolejne trzeba znów płacić. Problem pojawi się też, gdy zechcesz przebudować lub rozbudować stronę. Nie mając pojęcia o komercyjnym skrypcie, którego kod jest zamknięty, będziesz skazany na pomoc tej firmy, od której ten skrypt kupiłeś, a to najczęściej wiąże się z niemałymi kosztami. Wybierając darmową platformę, masz gwarancję, że w rozbudowie strony będzie mógł ci pomóc każdy programista.