A A A

Zarządzaj treścią na WWW

PC Format 9/2013
Podstawą nowoczesnej strony internetowej jest CMS, czyli system zarządzania treścią, który pozwoli na szybką aktualizację treści na własnej witrynie, bez konieczności ciągłej edycji plików źródłowych. Opisujemy najpopularniejsze mechanizmy i doradzamy, jak wybrać właściwy dla siebie. MATEUSZ NOSEL

Rodzaje systemów CMS

W internecie znajdziesz wiele darmowych i komercyjnych platform zarządzania treścią dla swojej witryny. My skupiamy się na tych najpopularniejszych, ogólnodostępnych mechanizmach, które możemy podzielić na 3 kategorie przeznaczone dla internautów o różnym doświadczeniu i wiedzy programistycznej.

Dla początkujących – WordPress, który kojarzony jest przede wszystkim z blogami. W numerze 7/2013 opublikowaliśmy obszerny artykuł na temat uruchamiania własnego bloga z użyciem WordPressa. Archiwalny materiał możesz również przeczytać na naszej stronie, pod adresem http://pcformat.pl/u/680. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać WordPressa do obsługi prostej strony firmowej lub portalu tematycznego. To jednocześnie najpopularniejszy CMS na świecie, wykorzystywany nie tylko przez początkujących webmasterów, ale też agencje zajmujące się tworzeniem stron na zlecenie. Skąd taka popularność? Zaletą WordPressa jest prosty i intuicyjny interfejs, z którym poradzi sobie każda osoba, niemająca nawet podstawowej wiedzy z zakresu języka HTML i programowania.

Przez proces instalacji skryptu na serwerze prowadzi intuicyjny kreator, z którym poradzi sobie każdy użytkownik. Po wykonaniu wszystkich kroków masz gotową stronę z podstawowym szablonem. Dodatkowo platforma oferuje setki rozszerzeń, które można zainstalować jednym kliknięciem. W internecie dostępna jest też spora baza gotowych szablonów przeznaczonych dla WordPressa. Instalacja gotowej skórki jest niezwykle prosta i ogranicza się do kilku kliknięć myszką. Jeżeli chcesz wyróżnić się profesjonalnym wyglądem strony, możesz poszukać komercyjnego szablonu, który został przygotowany do wygodnej instalacji i integracji z WordPressem na twoim serwerze. Gotowe szablony znajdziesz m.in. w sklepie ThemeForest, pod adresem http://themeforest.net. Koszt pojedynczego motywu wynosi od 133 do około 200 złotych.

Pierwsze trudności z obsługą tego systemu możesz napotkać przy budowaniu własnego, indywidualnego szablonu, który sam wcześniej zaprojektowałeś w programie graficznym. W tej sytuacji niezbędna będzie podstawowa wiedza z HTML, PHP, CSS i MySQL. Jeżeli zdecydujesz się na takie rozwiązanie, rozważ zakup książki poświęconej w całości WordPressowi. W księgarniach znajdziesz wiele tytułów o tej tematyce. Możesz ich poszukać np. w księgarni Helion.pl.

Dla średnio zaawansowanych – Joomla. Internauci, którzy postawili już kilka własnych stron i potrzebują wygodnego rozwiązania do bardziej rozbudowanych witryn, docenią ten atrakcyjny panel zarządzania treścią. Edycja treści przypomina pracę z popularnym programem biurowym MS Word. Po instalacji skryptu, przez który również poprowadzi cię intuicyjny kreator, otrzymasz gotową stronę z podstawowym szablonem. Tu do dyspozycji masz rozbudowany panel administracyjny, który układem zdecydowanie różni się od WordPressa. Początkującym użytkownikom może wydać się dość skomplikowany, a znalezienie odpowiednich funkcji może zająć więcej czasu. Zaletą jest jednak wygodna modyfikacja układu strony głównej i podstron. Ponadto stronę opartą na tej platformie można wzbogacić o moduł bloga, księgi gości, a także forum dyskusyjnego. Tym, którzy zaczynają przygodę z Joomlą, polecamy wersję 2,5, która ma prostszy panel administracyjny (podzielony intuicyjnie na najważniejsze moduły) niż ten, który dostępny jest w wersji 3.1. Gdy opanujesz podstawy tej platformy, będziesz mógł zaktualizować ją do nowszej wersji, ponieważ wsparcie techniczne dla wersji 2.5.x zapowiedziano do końca marca 2014 roku. Funkcje Joomli możesz rozszerzyć o szereg darmowych pluginów, np. galerię zdjęć. Bez problemu znajdziesz też darmowe i komercyjne szablony przeznaczone dla tego CMS-a. W przypadku tych płatnych musisz przygotować na ten cel do 250 złotych w zależności od rozbudowania szablonu. Jeżeli zdecydujesz się na budowę od podstaw własnej skórki, prawdopodobnie niezbędna będzie dodatkowa wiedza, którą zdobędziesz z książek poświęconych Joomli oraz specjalistycznych forów dyskusyjnych.

Dla średnio zaawansowanych użytkowników – Drupal. Jest równie popularny co Joomla i najczęściej wykorzystywany w realizacjach stron firmowych, korporacyjnych, wymagających rozbudowanej struktury. Platforma ta świetnie się sprawdza w przypadku pracy grupowej, a sama edycja treści nie powinna sprawiać problemów. Dzięki wbudowanym funkcjom i modułom można łatwo wdrożyć mechanizm bloga, biuletynu i forum dyskusyjnego. Podobnie jak u konkurentów instalacja skryptu na serwerze prowadzona jest przez intuicyjny kreator. Nowo zainstalowany panel administracyjny wygląda dość ubogo, ale kryje wiele zaawansowanych funkcji.

Drupal wyróżnia się ogromną liczbą wtyczek, jednak początkujący mogą mieć problemy z wykorzystaniem wszystkich możliwości, a także z odnalezieniem i obsługą podstawowych funkcji systemu. Największą zaletą są praktycznie nieograniczone możliwości dotyczące układu stron i ich struktury. Dobrym przykładem na poparcie tego faktu i profesjonalizmu mechanizmu jest chociażby strona Białego Domu w Stanach Zjednoczonych (www.whitehouse.gov) oparta właśnie na Drupalu.

W sieci znajdziesz gotowe szablony dla tej platformy, ale jest ich znacznie mniej niż dla WordPressa czy Joomli. Może to oznaczać, że będziesz zmuszony do zbudowania własnego szablonu od podstaw, a w tym przypadku nie obejdzie się bez podstawowej wiedzy programistycznej z zakresu HTML, CSS, PHP i MySQL. Pomocy możesz szukać w specjalistycznych książkach i wśród społeczności na forach poświęconych Drupalowi.

Wyłącznie dla zaawansowanych – TYPO3 lub MODx. Choć instalacja obu skryptów na serwerze jest prosta, obu tych CMS-ów nie polecamy początkującym webmasterom, którzy z pewnością będą mieli trudności w opanowaniu możliwości tych platform. Jest do tego potrzebna szeroka wiedza programistyczna. Mechanizmy te wykorzystywane są najczęściej przez profesjonalne agencje, zajmujące się tworzeniem stron. Zaletą wdrożenia takiego panelu są praktycznie nieograniczone możliwości rozbudowy witryny, pod warunkiem posiadania specjalistycznej wiedzy. Panele zarządzania obu skryptów są bardzo zaawansowane i mało intuicyjne dla osób stawiających pierwsze kroki.

Tych, którzy liczą na kupienie gotowego szablonu dla TYPO3 lub MODx, może spotkać rozczarowanie, ponieważ znalezienie indywidualnej skórki będzie trudne, a jeśli już uda się znaleźć atrakcyjny graficznie projekt gotowej strony, przyjdzie słono za niego zapłacić. Platformy są jednak przyjazne dla programistów, oferując im dokładne dokumentacje, dzięki którym można budować własne aplikacje.

Płatne szablony

Najlepszą bazę gotowych komercyjnych szablonów oferują strony www.themeforest.net i www.templatemonster.com/pl/. W przypadku pierwszej witryny za gotowy szablon do WordPressa, Joomli lub Drupala zapłacisz od 35 do 55 dolarów. W serwisie Templatemonster szablony do WordPressa kosztują od 25 do 85 dolarów, a do Joomli lub Drupala od 35 do 85 dolarów.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto