Zgrane przeglądarki
Większość użytkowników korzysta z internetu przynajmniej na kilku urządzeniach. Na każdym z nich zainstalowana jest przeglądarka stron WWW i dobrze by było, gdyby wszędzie oferowała ten sam zestaw zakładek, ulubionych adresów oraz była skonfigurowana zgodnie z upodobaniami użytkownika. Pokażemy, jak sprawnie zsynchronizować aplikacje.
Pracując na kilku stanowiskach i urządzeniach (na pececie, laptopie, tablecie, smartfonie), każdy użytkownik z biegiem czasu rozbudowuje bazę ulubionych stron internetowych, tworzy historię przeglądania, dopasowuje środowisko pracy do własnych preferencji. Ręczne przenoszenie danych pomiędzy przeglądarkami pracującymi w różnych systemach i środowiskach jest uciążliwym zadaniem i zajmuje mnóstwo czasu. Na szczęście z reguły użytkownicy przywiązani są do jednej przeglądarki i mogą skorzystać z mechanizmu synchronizacji wbudowanego w każdy program tego typu. Pokazujemy, jak przenosić dane pomiędzy różnymi wersjami Opery, Edge’a, Firefoksa i Chrome’a, tak aby na każdym urządzeniu mieć dostęp do tych samych informacji.
Synchronizacja Chrome’a
Chrome oferuje najszerszy zakres synchronizowanych elementów, warto jednak wyłączyć niektóre funkcje, by nie przenosić wszystkich danych pomiędzy stanowiskami. Dotyczy to np. zainstalowanych dodatków. By skorzystać z synchronizacji, należy stworzyć konto i zalogować się na nie. W przypadku Chrome’a jest to o tyle proste, że większość użytkowników korzysta z jakiejś usługi Google i posiada już odpowiednie konto.
Krok 1
Uruchom Chrome’a, kliknij ikonę konta i przycisk Zaloguj się w Chrome. Po zalogowaniu się użyj łącza Ustawienia i naciśnij przycisk Zaawansowane ustawienia synchronizacji.
Krok 2
Standardowo synchronizowane są wszystkie dane gromadzone w przeglądarce. Aby to zmienić, rozwiń listę i ustaw na niej Synchronizuj wszystko.
Krok 3
Usuń zaznaczenia obok niektórych pozycji, np. Aplikacje. Twoje dane są szyfrowane za pomocą hasła dostępu do usług Google. Jeżeli zaszyfrowałeś je wcześniej za pomocą innego klucza, zobaczysz stosowny komunikat:
Krok 4
Wpisz użyte hasło w polu Hasło i kliknij OK, by zaakceptować nowe ustawienia. Na koniec możesz jeszcze zwiększyć bezpieczeństwo aktualizowanych informacji. Google proponuje jedynie zabezpieczanie haseł – to mało. Zaznacz pole: Szyfruj wszystkie synchronizowane dane za pomocą hasła synchronizacji wprowadź dwukrotnie hasło i zatwierdź zmiany, naciskając OK.
Synchronizacja Firefoksa
Podobnie jak i w innych przeglądarkach pełen zakres synchronizacji dostępny jest tylko w instalacjach stacjonarnych. Firefox z Androida zsynchronizuje zakładki, karty, historię i hasła, a wersja z iOS-a – jedynie zakładki i historię przeglądania. Rozwiązanie Mozilli jest jednak jednym z lepszych, jeśli chodzi o prywatność danych. Wszystkie dane są zawsze szyfrowane i odszyfrowywane na komputerze użytkownika.
Krok 1
Uruchom Firefoksa. Kliknij na stronie startowej przycisk Synchronizacja. Wybierz polecenie Konfiguruj i wprowadź swoje dane, aby skonfigurować konto. Następnie zaznacz pole: Wybierz, co powinno być synchronizowane i zarejestruj się, naciskając <b.Zarejestruj. Odbierz wiadomość e-mail i aktywuj konto. Wróć do okna przeglądarki.
Krok 2
Zaznaczając odpowiednie pola, wybierz elementy do synchronizacji. Jak widać, konfiguracja oraz dodatki synchronizowane są jedynie pomiędzy komputerami stacjonarnymi.
Krok 3
Kliknij Rozpocznij. Jeżeli chcesz od razu przejść do karty konfiguracyjnej usługi, użyj przycisku Zarządzaj. Możesz oczywiście zrobić to w dowolnym momencie, klikając kolejno przycisk z trzema kreskami oraz Opcje i wybierając kartę Synchronizacja.
Krok 4
Aby zsynchronizować ustawienia na innym stanowisku, uruchom przeglądarkę i wyświetl kartę synchronizacji. Kliknij Zaloguj się, by połączyć się z serwerem Firefoksa.
Krok 5
Zaznaczając pola w sekcji: Synchronizuj z innymi urządzeniami poinformujesz program, które elementy powinien aktualizować. Ciekawostką jest możliwość nadania przeglądarce nazwy. Jeżeli nie odpowiada ci domyślna nazwa programu, kliknij przycisk Zmień nazwę urządzenia i wpisz własny opis w polu po lewej stronie. Zapisz zmiany, naciskając przycisk Zapisz.
Synchronizacja IE i Edge’a
Aby skorzystać z możliwości przenoszenia danych pomiędzy różnymi systemami Windows, nie wystarczy logowanie lokalne. Do synchronizacji przeglądarek IE i Edge potrzebne jest konto w usłudze Microsoftu. W zamian u żytkownik uzyskuje dostęp do tych samych Ulubionych, otwartych stron, historii przeglądania, konfiguracji czy haseł. Konfiguracja przebiega nieco inaczej w przypadku Internet Explorera w Ósemce oraz Edge’a w Dziesiątce.
Krok 1
W Ósemce pierwszy krok to zmiana trybu logowania – należy logować się nie do konta lokalnego, a do konta Microsoft. Wywołaj prawy pasek boczny, kliknij Ustawienia i Zmień ustawienia komputera.
Krok 2
Wybierz Konta, następnie Twoje konto oraz użyj łącza: Połącz z kontem Microsoft. Wprowadź aktualne hasło i kliknij Dalej. W kolejnym oknie podaj dane istniejącego konta Microsoft bądź załóż nowe. Zatwierdź wprowadzone informacje i kliknij przycisk Przełącz.
Krok 3
Wróć do głównego okna ustawień, kliknij grupę OneDrive, a potem naciśnij Ustawienia synchronizacji. Aby synchronizacja działała, musi być włączona globalnie, dla całego systemu – ustaw suwak w pozycji Włączone.
Krok 4
Opcje szczegółowe dotyczące przeglądarki znajdują się w sekcji Inne ustawienia. Synchronizację haseł można wyłączyć, podobnie jak aktualizowanie pozostałych danych systemowych. Upewnij się, że włączona jest funkcja Przeglądarka sieci Web.
Krok 5
Jeżeli chcesz synchronizować zawartość przeglądarek w Windows 10, także musisz korzystać z konta Microsoft. Skonfigurujesz je w panelu ustawień. Rozwiń menu startowe i wybierz Ustawienia. Kliknij Konta oraz Twoja poczta e-mail i konta. Następnie użyj łącza Zamiast tego zaloguj się za pomocą konta Microsoft.
Krok 6
Wprowadź adres e-mail i hasło używane np. w serwisie Outlook.com – jeżeli nie masz konta, kliknij odnośnik Załóż je!. Zaloguj się, wprowadź stare hasło do używanego wcześniej konta lokalnego i wybierz przycisk Dalej. Zamknij okno proponujące logowanie się za pomocą kodu PIN. Następnie kliknij strzałkę widoczną w lewym górnym rogu, by powrócić do głównego okna ustawień.
Krok 7
Przejdź do kategorii Synchronizowanie ustawień. Podobnie jak poprzednio musi być włączona globalna synchronizacja. Upewnij się więc, że suwak znajduje się w pozycji Włączone.
Krok 8
Aby przenosić między komputerami dane dotyczące przeglądarki, użyj suwaka Włączone. Jeżeli chcesz synchronizować np. Hasła - Włączone oraz inne ustawienia systemu, przesuń także pozostałe suwaki.
Krok 9
W przypadku korzystania z Edge’a trzeba wykonać jeszcze jeden krok. Uruchom przeglądarkę, kliknij przycisk ... i wybierz polecenie Ustawienia. Następnie przewiń listę do samego dołu, po czym w sekcji Synchronizuj przesuń suwak Włączone.
Opera pozwala synchronizować ustawienia, otwarte karty, ulubione, historię, a nawet hasła. Informacje są aktualizowane bez ograniczeń na każdym komputerze stacjonarnym z Windows, OS X-em czy Linuksem oraz częściowo na urządzeniach z Operą i Operą Mini działających pod Androidem i iOS-em. Aby skorzystać z synchronizacji danych, niezbędne jest stworzenie konta.
Krok 1
Uruchom przeglądarkę np. na pececie, rozwiń Menu i kliknij Synchronizuj. Użyj przycisku Utwórz moje konto, wprowadź adres e-mail oraz przynajmniej ośmioznakowe hasło. Kliknij przycisk Utwórz konto. Jeżeli pozostawisz zaznaczone pole Zapamiętaj hasło, będziesz logował się do konta automatycznie, bez konieczności wpisywania hasła.
Krok 2
W kolejnym oknie kliknij Synchronizuj. Przed wykonaniem tej operacji możesz jeszcze wybrać elementy, które będą aktualizowane. Użyj w tym celu łącza Wybierz elementy do synchronizacji. Zmian nie trzeba wprowadzać za każdym razem, gdy przeprowadzana jest synchronizacja.
Krok 3
O ile kopiowanie pomiędzy różnymi urządzeniami Ulubionych, historii czy otwartych kart ułatwi pracę, o tyle przechowywanie haseł na serwerze nie zawsze jest dobrym pomysłem. Dlatego proponujemy pozostawić domyślne ustawienia w pierwszej sekcji od góry – zaznaczone wszystkie pola oprócz Hasła.
Krok 4
Jeżeli masz obawy o prywatność swoich danych umieszczanych na serwerze Opery w celu aktualizacji, możesz je dodatkowo zaszyfrować. Zaznacz opcję Szyfruj wszystkie synchronizowane dane za pomocą hasła synchronizacji. W polach Hasło i Potwierdź hasło wpisz dwukrotnie hasło, które będzie potrzebne do odszyfrowania synchronizowanych informacji i kliknij OK. Aby skorzystać ze wszystkich danych i ustawień na innej Operze (np. na laptopie), wystarczy zalogować się w programie do usługi synchronizacji.