InternetZrób backup swoich kont

    Zrób backup swoich kont

    Przechowywanie danych w serwisach internetowych uchodzi za bezpieczniejsze niż trzymanie na twardym dysku, ale ryzyko ich utraty również istnieje, np. w wyniku awarii serwisu. Warto więc wykonać kopię zapasową wszystkich plików przechowywanych w sieci. Dodatkową zaletą jest uwolnienie danych, które można potem przenieść do innego serwisu.

    Zrób backup swoich kont

    Backup wiadomości z Gmaila

    Gmail Backup
    Do archiwizacji i przenoszenia danych z Gmaila najlepiej posłużyć się bezpłatnym narzędziem Gmail Backup, które znajdziesz w sieci pod adresem www.gmail-backup.com.

    Krok 1

    Aby archiwizacja poczty była możliwa, włącz w ustawieniach konta Gmail dostęp za pomocą protokołu IMAP. W tym celu zaloguj się do swojego konta, następnie kliknij link Ustawienia w lewym górnym rogu.

    Krok 2

    W panelu ustawień kliknij zakładkę Przekazywanie i POP/IMAP. Następnie w sekcji Dostęp IMAP zaznacz opcję Włącz IMAP i potwierdź, klikając Zapisz zmiany.

    Obraz

    Krok 3

    Instalacja przebiega standardowo. Po jej zakończeniu należy uruchomić aplikację. Program ma tylko jedno okno dialogowe, które pojawia się od razu po jego starcie. Konfigurację rozpocznij od wpisania w polu Gmail login adresu pocztowego, z którego chcesz pobrać pocztę, następnie w polu Gmail password podaj swoje hasło.

    Krok 4

    Teraz kliknij przycisk Directoty i wskaż, gdzie mają być zapisane ściągane e-maile. Na końcu kliknij Backup. Odtwarzanie backupu na innym koncie Gmail także jest proste. Wystarczy zmienić login oraz hasło i kliknąć przycisk Restore.

    Obraz

    Kopie różnych aplikacji w chmurze

    Backupify
    Do backupowania danych z kont internetowych można także użyć wyspecjalizowanego serwisu Bacupify.com, który obsługuje kilkadziesiąt najpopularniejszych aplikacji internetowych. W przeciwieństwie do opisanych wyżej sposobów Backupify nie ściąga danych na dysk komputera, lecz tworzy bezpieczną kopię danych w chmurze. Mimo że serwis jest płatny, można za darmo utworzyć konto próbne, które pozwala na archiwizację jednej wybranej aplikacji internetowej.

    Krok 1

    Aby założyć konto w serwisie, wejdź na stronę www.backupify.com, kliknij link Sign Up w prawym górnym rogu, wypełnij krótki formularz rejestracyjny i potwierdź, klikając Register.

    Obraz

    Krok 2

    Następnie otwórz skrzynkę pocztową, którą podałeś w formularzu rejestracyjnym, i kliknij link przesłany w e-mailu aktywującym konto. Teraz czas na konfigurację usługi backupu wybranego konta. Pokażemy ją na przykładzie konta w popularnym serwisie Twitter.

    Obraz

    Krok 3

    Aby skonfigurować konto, kliknij odnośnik Manage przy ikonie wybranej usługi. Następnie w ramce odznacz opcję tweet that I protected my twitter account with Backupify, a potem kliknij odnośnik Twitter Authentication.

    Obraz

    Krok 4

    Pojawi się nowe okno przeglądarki z formularzem autoryzacji zewnętrznej aplikacji w Twitterze. W dwóch dostępnych polach wpisz kolejno: adres e-mailowy w pole Username or email i hasło w pole Password, potwierdź, klikając Allow. Od tego momentu serwis będzie wykonywał cotygodniową kopię treści zgromadzonych w Twitterze. Pierwsza kopia powinna się pojawić po kilku godzinach.

    Obraz

    Krok 5

    Aby przejrzeć archiwa, na stronie Bacupify kliknij zakładkę Archives. Z listy wybierz usługę Twitter, a następnie z listy poniżej wybierz nazwę konta. W zakładce History można przejrzeć chronologiczną listę wszystkich backupów zrobionych w ramach konta Bacupify. Aby pobrać plik, wystarczy go kliknąć prawym klawiszem myszy i zapisać na dysku.

    Obraz

    Pobieranie plików z Google Docs

    Funkcja eksportu
    Jeśli chcesz przenieść pliki z internetowego pakietu biurowego Dokumenty Google na dysk komputera, możesz to zrobić za pomocą wbudowanej w ten serwis funkcji eksportu.

    Krok 1

    Po zalogowaniu się do serwisu zaznacz na liście dokumentów dowolny plik, klikając pole wyboru z lewej strony nazwy. Następnie kliknij przycisk Więcej czynności i z menu wybierz polecenie Eksportuj.

    Obraz

    Krok 2

    Wyświetli się okno Przekonwertuj i pobierz. Domyślnie program przewiduje pobranie jednego pliku. Aby pobrać wszystkie, kliknij zakładkę Wszystkie elementy. Zanim pobierzesz pliki, musisz wybrać format, do którego mają zostać skonwertowane. Domyślnie Google przygotowuje pliki w standardzie MS Office, co jest wygodne, jeśli mają być edytowane w MS Office. Ten format możesz zastąpić innym.

    Obraz

    Krok 3

    Jeśli chcesz szybko zmienić format na PDF, kliknij odnośnik Plik PDF. W ten sam sposób możesz ustawić format wszystkich plików na otwarty standard ODF, obsługiwany m.in. przez OpenOffice. W tym celu kliknij odnośnik Open Office.

    Obraz

    Krok 4

    ormat plików możesz także zmodyfikować indywidualnie dla każdego rodzaju. Jeśli chcesz pobrać pliki tekstowe w formacie RTF, kliknij rozwijaną listę Dokument i wybierz z niej opcję Tekst sformatowany RTF. Po zakończeniu ustawiania formatów rozpocznij pobieranie, klikając przycisk Pobierz. Dokumenty zostaną przygotowane do pobrania w formie jednego archiwum ZIP, które musisz zapisać na dysku.

    Obraz

    Ściąganie zdjęć z Facebooka na dysk

    Fotobounce
    Wiele zdjęć jest przesyłanych na Facebook bezpośrednio z telefonu komórkowego z pominięciem dysku komputera. W związku z tym jedyną ich kopię znajdziesz właśnie na Facebooku. Aby je wygodnie przegrać na dysk, skorzystaj z bezpłatnego programu Fotobounce, który znajdziesz na stronie www.fotobounce.com. Poza ściąganiem własnych zdjęć możesz także pobierać wszystkie albumy udostępnione przez twoich znajomych.

    Krok 1

    Po pobraniu i zainstalowaniu programu, co przebiega w sposób standardowy, uruchom aplikację. Fotobounce przy pierwszym uruchomieniu spyta cię, którego katalogu użyć do przechowywania kolekcji zdjęć. Domyślnie wybrany jest katalog Obrazy z folderu domowego użytkownika. Najlepiej zostawić ten katalog bez zmian.

    Krok 2

    Gdy znajdziesz się w oknie startowym programu, kliknij przycisk Facebook. Zanim będziesz mógł przegrać zdjęcia, musisz się zalogować. W tym celu w oknie obsługi Facebooka kliknij przycisk Login i w oknie Zaloguj się podaj swój adres e-mailowy i hasło do konta w serwisie, a na końcu kliknij Zaloguj się.

    Obraz
    Obraz

    Krok 3

    Po zalogowaniu pojawią się w oknie Fotobounce przyciski linkujące do twoich albumów – Albums, przyjaciół – Friends, a także stron, których jesteś fanem – Pages, oraz grup, do których należysz – Groups. Z każdego z tych obszarów będziesz mógł ściągać zdjęcia. Proces prześledzimy na przykładzie pobierania udostępnionych albumów z profilów znajomych.

    Obraz

    Krok 4

    Aby pobrać zdjęcia, kliknij przycisk Friends. W kolejnym kroku zobaczysz listę profilów powiązanych z twoim kontem. Każdy jest ilustrowany zdjęciem profilowym znajomego. Teraz wybierz profil, z którego chcesz ściągnąć zdjęcia, i kliknij odpowiednią ikonkę.

    Obraz

    Krok 5

    W tym momencie zobaczysz wszystkie albumy udostępnione przez znajomego, a także osobny katalog ze zdjęciami udostępnionymi na tablicy. Aby pobrać album, kliknij ikonę wybranego albumu, a gdy załadują się zdjęcia, zaznacz myszą te, które chcesz pobrać. Następnie kliknij strzałkę ulokowaną z lewej strony powyżej zdjęć. W ten sposób wywołasz okno dialogowe Select album, w którym określasz położenie albumu w programie, w którym mają być zapisane zdjęcia z Facebooka.

    Obraz

    Krok 6

    Aby utworzyć album, kliknij myszą odpowiedni odnośnik, w naszym przykładzie Wyjazd w Bieszczady, w obszarze Events. Następnie naciśnij New album, w polu formularza wpisz nazwę albumu i potwierdź, naciskając klawisz [Enter]. Na końcu kliknij przycisk Select album, po czym rozpocznie się pobieranie plików. Postęp pobierania będzie można obserwować w oknie Photo transfers. Po zakończeniu procesu pojawi się komunikat All photos have been transfered. W tym momencie możesz zamknąć okno transferu.

    Obraz
    Obraz

    Backup całego Facebooka

    SocialSafe
    Jeżeli chcesz mieć zachowany cały profil Facebooka: posty na tablicy, listę znajomych itp., możesz posłużyć się płatną, ale niedrogą (ok. 3 euro) aplikacją SocialSafe, którą znajdziesz na stronie www.socialSafe.net. Program jest napisany w technologii Adobe Air i do jego uruchomienia niezbędna jest instalacja środowiska uruchomieniowego Adobe Air, do pobrania ze strony http://get.adobe.com/air/.

    Po zainstalowaniu aplikacji musisz przy pierwszym uruchomieniu połączyć ją z Facebookiem, wyrażając zgodę na dostęp do twoich danych profilowych. W tym momencie serwis wykonuje na twoim dysku twardym kompletną kopię danych, jakie umieściłeś w profilu. Następne kopie są wykonywane przyrostowo, więc zajmują znacznie mniej czasu niż pierwszy backup. Po zachowaniu danych możesz przeglądać dane także bez dostępu do sieci.

    Ciekawą funkcją jest TimeCapsule, dzięki której możesz obserwować, jak twój profil oraz informacje od znajomych zmieniały się na przestrzeni czasu, nawet jeśli te dane (np. statusy) zostały usunięte przez użytkownika konta w późniejszym okresie.

    Obraz

    Wybrane dla Ciebie