A A A

Animowane intro

PC Format 2/2013
W tym odcinku kursu Blendera pokażemy sposób uzyskania efektownej animacji, którą można będzie wykorzystać jako intro we własnym filmie wideo lub animowanym banerze. SEBASTIAN KRĘZEL

Surowy film nagrany aparatem, telefonem lub kamerą nie wygląda zbyt atrakcyjnie. Dlatego warto go poddać edycji w programie do obróbki filmów wideo. Dobrze by też było dodać do takiego filmu efektowną animację, która stanowiłaby wstęp do filmu właściwego. Oczywiście można wykorzystać gotowe animacje pobrane z internetu. Jeśli jednak stawiasz na oryginalność, spróbuj utworzyć taką animację we własnym zakresie. Bardzo pomocny w tym przedsięwzięciu będzie Blender. Do uzyskania atrakcyjnego filmu otwierającego wykorzystamy wbudowane funkcje obliczeń fizycznych, w jakie został wyposażony ten program. Dzięki temu wkład pracy potrzebny do uzyskania animacji zostanie ograniczony do minimum.

Wprawianie pola prostopadłościanów w falisty ruch

Uzyskana animacja będzie bazowała na polu prostopadłościanów przesuwających się w nieregularny sposób względem siebie. Utworzenie takiego efektu przez animowanie poszczególnych bloków zajęłoby naprawdę dużo czasu. Pokażemy, jak zautomatyzować taki proces, by stworzyć efektowny filmik w kilkunastu krótkich krokach. Na początek musimy zdefiniować parametry naszej animacji, by ta odpowiadała filmowi, z którym zostanie później zintegrowana. Te parametry znacznie ułatwią ustawianie oświetlenia oraz samej kamery, gdyż zawczasu będzie wiadomo, czy utworzona animacja mieści się w kadrze czy nie. Jeśli coś nie będzie nam odpowiadało, zawsze możemy zmienić ustawienia kamery. Przy okazji ustawimy też parametry dla kompresji naszego filmu.

Ustawienie wstępne i animacja fali


W panelu po prawej stronie przejdź do zakładki z aparatem cyfrowym i kliknij Render Presets. Z rozwiniętej palety wybierz HDTV 720p. W ten sposób nadasz animacji takie parametry, jakie są standardowo definiowane dla filmów tego właśnie rodzaju.


Następnie kliknij PNG i z otwartej palety wybierz H.264. Przy okazji zdefiniuj też katalog, w którym ma zostać zapisana animacja. Kliknij Przeglądaj i w nowo otwartym oknie wskaż katalog docelowy dla animacji – w naszym przykładzie to katalog Film. Kliknij przycisk Accept.


Teraz należy zmniejszyć rozmiary sześcianu, który zawsze domyślnie znajduje się na scenie. Naciśnij na klawiaturze [S] i przytrzymując wciśnięty klawisz [Ctrl], pomniejsz sześcian o 0.2. Wartości, o jakie pomniejszasz sześcian, są wyświetlane w lewym dolnym rogu okna podglądu, np.:


Następnie zwiększymy wysokość naszego prostopadłościanu. W tym celu na klawiaturze naciśnij klawisz [S], a następnie [Z]. Przytrzymując klawisz [Ctrl], zwiększ jego wysokość sześciokrotnie. Podobnie jak w poprzednim kroku, wartość zmniejszania lub powiększania jest wyświetlana w dolnym lewym rogu.


Utwórz płaską powierzchnię. W tym celu z menu głównego wybierz:  Add, Mesh, Plane. Naciskając [S] na klawiaturze i przytrzymując klawisz [Ctrl], powiększ płaszczyznę 12-krotnie.


Przejdź do trybu edycji, naciskając przycisk [Tab] (miej zaznaczoną powiększoną powierzchnię). Teraz z panelu funkcji po lewej stronie wybierz przycisk Subdivide. W dolnej części panelu pojawią się dodatkowe funkcje dla Subdivide. Kliknij na środku rubryki Numer of Cuts i wpisz wartość 40, dzięki czemu podzielisz płaszczyznę 40-krotnie. Wyjdź z trybu edycji, naciskając ponownie klawisz [Tab].


W panelu po prawej stronie przejdź do zakładki z kluczem narzędziowym. Kliknij belkę Add Modifier i z rozwiniętej palety, z sekcji Deform wybierz modyfikator Wave. Dzięki niemu na wcześniej utworzonej płaszczyźnie będzie powstawała deformacja na kształt fali, jaka formuje się na tafli wody po upadku kropli.



Przy standardowych ustawieniach częstotliwość powstawania fali jest bardzo wysoka. My chcemy, aby w trakcie całej animacji była utworzona tylko jedna fala. Dlatego musimy zmienić jej parametry. Aby to zrobić, wpisz w rubryce Offset wartość 90.



Ponieważ fale na naszej płaszczyźnie powstają zbyt szybko, musimy znacznie zmniejszyć częstotliwość ich tworzenia. Najlepiej tak, aby w trakcie całej animacji powstała tylko jedna fala. W tym celu wpisz w rubrykę Speed wartość 0015. Aby się przekonać, jak powstaje teraz fala, naciśnij przycisk Play.


Zatrzymaj odtwarzanie, naciskając Pause. Tworzona fala ma bardzo regularny kształt i efekt końcowy może nie zadowalać. Wprowadzimy jeszcze trochę nieregularnych zmian na płaszczyźnie, dodając teksturę. W tym celu kliknij lewym klawiszem myszki New. Jeśli teraz odtworzysz animację, zobaczysz, że poza regularnymi okręgami tworzone są losowo dodatkowe wybrzuszenia.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto