A A A

Co nowego w RTS?

PC Format 10/2010
Druga część Starcrafta to najważniejszy punkt w tegorocznym kalendarzu premier gier na pecety. Kontynuacja najlepszej w historii strategii czasu rzeczywistego miała wnieść powiew świeżości do tego skostniałego gatunku gier. Czy wniosła? [Maciek Płochocki]

Optymalna konfiguracja

Sprawdź, jaki komputer pozwala komfortowo grać w Starcrafta 2 i które elementy peceta wymienić, aby cieszyć się najlepszą jakością grafiki. [Sebastian Kręzel]

Minimalne wymagania sprzętowe podane przez producenta Starcrafta 2 dają nadzieję, że grę można bez problemu uruchomić na kilkuletnim komputerze.

Przeprowadziliśmy testy w celu określenia, jaka konfiguracja jest potrzebna, by gra działała płynnie w poszczególnych trybach graficznych. Wyniki testów, w których pokazujemy wpływ karty graficznej oraz procesora na płynność działania gry, zamieszczamy na wykresach poniżej.

Podstawa do grania

Do grania w Starcrafta 2 na najniższych ustawieniach graficznych wystarczy nawet słaby procesor i stara karta graficzna. W wyższych trybach, przy dobrej karcie graficznej, ale słabym procesorze widać braki w płynności. W celu jej poprawienia konieczne jest przełączenie się na niższy tryb.

Co ciekawe, przy okazji wyszło na jaw, że wydajny procesor może rekompensować słabości karty graficznej (także dla trybu low). Oznacza to, że możliwe jest granie na komputerach przenośnych wyposażonych w dość mocny układ centralny, ale słabą kartę graficzną (np. zintegrowaną).

Do grania w Starcrafta 2 na najniższych ustawieniach graficznych wystarczy nawet słaby procesor i stara karta graficzna. W wyższych trybach, przy dobrej karcie graficznej, ale słabym procesorze widać braki w płynności. W celu jej poprawienia konieczne jest przełączenie się na niższy tryb.

Co ciekawe, przy okazji wyszło na jaw, że wydajny procesor może rekompensować słabości karty graficznej (także dla trybu low). Oznacza to, że możliwe jest granie na komputerach przenośnych wyposażonych w dość mocny układ centralny, ale słabą kartę graficzną (np. zintegrowaną).

Warunki komfortowe

Jeśli chcesz się cieszyć lepszą grafiką, musisz mieć kartę z wyższego segmentu, np. ATI Radeon HD 3870 czy GeForce 7600 GT. Dla płynnego grania w wysokich trybach graficznych i wysokich rozdzielczościach (HD) potrzebna będzie karta z procesorem co najmniej GeForce 8800 GT czy ATI Radeon 4850. Ich nowymi odpowiednikami będą układy graficzne z serii Nvidia GeForce GTS 250 czy ATI Radeon HD 5750. Są to konstrukcje ze średniego przedziału cenowego i trzeba za nie zapłacić około 500 zł. Oczywiście taki zestaw musi być skorelowany z odpowiednio wydajnym procesorem centralnym.

Naszym zdaniem dobrym układem będzie AMD Phenom II X2 550 (330 zł), Core 2 Duo E7600 (460 zł) lub Core i5 530 (410 zł). Zatem optymalna konfiguracja do grania wcale nie należy do najtańszych zestawów.

Cztery tryby graficzne w Starcraft 2

Poniżej prezentujemy zrzuty ekranowe z czterech trybów graficznych dostępnych w grze – od najniższego low do dającego najładniejsze efekty ultra. Wskazujemy różnice w jakości wyświetlanej grafiki dla każdego z trybów.

Tryb Low
Tryb dla prawdziwych pasjonatów Starcrafta, w którym gra wygląda tylko nieznacznie lepiej niż jej 12 lat młodsza poprzedniczka.
Siatki wszystkich obiektów są mocno uproszczone. Niskiej jakości tekstury oddają jedynie podstawowe walory obiektów, np. kolor, lub miejscami grubszą fakturę.
Ze względu na uproszczenia tekstur zastosowano podstawowe algorytmy filtrowania, a obiekty nie zawierają zbyt wielu szczegółów.
W trybie low nie są generowane żadne efekty świetlne. Zastosowano też bardzo proste cienie obiektów. Sceny pozbawiono efektów korzystających z kanału przezroczystości, np. brak efektu dymu. Zmiany dotyczą nie tylko obszaru gry, ale także interfejsu użytkownika, który został pozbawiony wielu detali.

Tryb Medium
Pod względem jakości grafiki przepaść między trybem medium a low jest ogromna. Niestety wymagana jest także lepsza karta graficzna. Przy tych ustawieniach dostępne są znacznie bardziej szczegółowe tekstury, zawierające mnóstwo detali. Pojawiają się efekty świetlne, ostre cienie oraz mapy wypukłości symulujące nierówności na powierzchniach. W trybie medium wyświetlane są także mapy światła, symulujące odbicia na powierzchni metalicznych obiektów metalowych.

Tryb High
Tryb oferuje znacznie lepsze tekstury, zawierające więcej detali. Niektóre obiekty mają nieco bardziej złożone (zagęszczone) siatki. Pojawiają się też miękkie krawędzie cieni oraz dodatkowe efekty oświetlenia.

Tryb Ultra
Dla wielu obiektów zastosowano bardziej zagęszczone siatki. Poza tym użyto tekstur o bardzo dużej rozdzielczości, i to nie tylko dla map kolorów, świateł, ale także map nierówności. Pojawiają się miękkie cienie uwzględniające przezroczystość obiektów i dynamiczne oświetlenie. Poza tym krajobraz urozmaicony jest dodatkowymi obiektami, np. roślinami.


Tagi: gry
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto