Co zastąpi kod kreskowy?
Clyde Dawson, jeden z dyrektorów sieci supermarketów Marsh, podał kasjerowi paczkę gum do żucia Wrigley’s. Ten jednak, zamiast ręcznie nabić cenę, zbliżył opakowanie do kasy, która sama odczytała nazwę i cenę produktu. Było to możliwe dzięki umieszczeniu na opakowaniu wzoru z kilkunastu pionowych, drukowanych pasków różnej grubości. W nich zakodowany był unikalny kod produktu. Wydarzenie miało miejsce w 1974 roku i było pierwszym komercyjnym zastosowaniem kodu kreskowego, który obecnie jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych na świecie symboli. W 2014 roku czynność ta jest codziennie powtarzana ok. 3,5 mld razy (http://40.gs1.org) przez kasjerów z ponad 100 krajów.
Zarówno kody UPC/EAN, jak też kody QR można odczytać za pomocą dowolnego smartfona z kamerą. Aplikacje takie jak Barcode Scanner czy QR Reader pozwalają na przesłanie kodu do wyszukiwarki produktów.
Odmianą RFID są znaczniki (tagi) NFC (ang. Near Field Communication), które można odczytać za pomocą smartfona wyposażonego w chip NFC i aplikacji takiej jak RFID NFC Tool czy Card Test.
iBeacon to miniaturowy, aktywny nadajnik Bluetooth 4.0 Low Energy (inaczej Bluetooth Smart) o bardzo niskim zużyciu energii. Korzystając z pojedynczej baterii-pastylki, przy energooszczędnej konfiguracji, może działać nawet rok, a przy typowej przynajmniej miesiąc. Beacon w technologii Bluetooth 4.0 LE może być tak oszczędny, gdyż rozgłasza wyłącznie uproszczony zestaw informacji składający się z trzech liczb. Pierwszy z numerów to unikalny kod UUID służący do identyfikacji nadajnika. Dwa kolejne numery mogą być dowolnie wykorzystane przez projektanta aplikacji współpracującej z iBeaconami. Mogą na przykład identyfikować produkt, można powiązać je z odnośnikiem do dodatkowych informacji w internecie/aplikacji, np. ceny i opisu produktu, mogą aktywować usługę związaną z danym miejscem, etc.