Co i jak testowaliśmy
API Overhead Test to syntetyczny benchmark, którego zadaniem jest sprawdzenie wydajności bibliotek oraz instrukcji odpowiedzialnych za komunikację aplikacji oraz komponentów komputera. Podstawową jednostką użytą w tym teście jest draw call – polecenie wyrenderowania obiektu wydawane karcie graficznej oraz procesorowi. API Overhead Test sprawdza, jak wiele takich rozkazów jest w stanie wykonać komputer, zanim płynność animacji spadnie do 30 klatek na sekundę. Dzięki temu 3DMark jest w stanie dokładnie określić narzut (ang. overhead) na procesor powodowany przez różnego rodzaju API.
Testy przeprowadziliśmy na dwóch komputerach. Pierwszy z nich został wyposażony w APU AMD A10–7850 K ze zintegrowaną grafiką AMD Radeon R7 oraz 4 GB pamięci RAM. W pececie znajdują się oczywiście też inne elementy, ale nie mają one wpływu na wydajność zestawu w teście. Oprócz tego przeprowadziliśmy testy na wydajniejszej konfiguracji wyposażonej w procesor Core i7–3960X, 32 GB pamięci RAM oraz kartę Radeon R9 290X. Jeśli API Overhead Test działa prawidłowo, w drugim przypadku różnica między interfejsami będzie większa, bo wtedy będzie miał do odzyskania więcej mocy procesora.
Wyniki testu
Trzeba przyznać, że wyniki robią wrażenie. Jak widać, wydajność w benchmarku przeprowadzonym na niskopoziomowych API jest znacznie większa przy użyciu Mantle i DirectX 12 niż w przypadku DirectX 11. Co więcej, API Overhead Test potrafi wykorzystać pełen potencjał procesora. W przypadku słabszej konfiguracji wzrost wydajności był ponad ośmiokrotny, zaś w przypadku mocniejszej konfiguracji – dwudziestokrotny. Wyniki te doskonale obrazują potencjał, jaki tkwi w niskopoziomowych API.
Warto jednak pamiętać, że test nie próbuje nawet mierzyć ogólnej wydajności komputera w grach. Dlatego nie można się spodziewać, że uzyskane w nim wyniki bezpośrednio przełożą się na wydajność maszyny. Tam wzrost wydajności wynikający z zastosowania niskopoziomowego API będzie wyraźny, ale nie tak bardzo jak w przypadku użytego przez nas testu syntetycznego, bo renderowanie to tylko jedno z zadań wykonywanych przez komputer podczas działania gry.
Rzeczywista wydajność
Choć DirectX 12 nie ma jeszcze oficjalnie na rynku, można przekonać się, jaki wzrost wydajności spowoduje wprowadzenie tego interfejsu. By to zrobić, trzeba mieć komputer z kartą Radeon i porównać wydajność gier w trybie DirectX 11 i Mantle. Jak można zauważyć dzięki naszym testom, DirectX 12 jest tylko niewiele wydajniejszy od Mantle, więc gra w trybie Mantle dobrze pokazuje, czego można oczekiwać.
Dodajmy, że gry obsługujące Mantle to Battlefield 4, Battlefield Hardline, Civilization: Beyond Earth, Dragon Age: Inquisition, Need for Speed Rivals, Plants vs. Zombies: Garden Warfare, Sniper Elite III, Star Citizen oraz Thief. Jeżeli nie masz karty graficznej AMD, moc niskopoziomowego API będziesz mógł sprawdzić już za kilka tygodni, gdy pojawi się finalna wersja systemu Windows 10, a wraz z nią DirectX 12. Chwilę potem pojawią się pierwsze tytuły, które będą korzystać z nowych rozwiązań.