Karty graficzne dla graczy
Podstawowym wyznacznikiem atrakcyjności karty graficznej jest jej wydajność. Niestety, im karta jest wydajniejsza, tym wyższa jest jej cena. Na podstawie tego bardzo ogólnego wyznacznika można podzielić karty na trzy segmenty: tani, średni lub dla wymagających graczy i entuzjastów. Granice są dość płynne. Można przyjąć, że pierwszy segment to karty do 300 zł, drugi to modele za 300–1000 zł, trzeci – powyżej 1000 zł.
Karta a procesor
Jeśli masz procesor z najniższego segmentu, nie warto kupować bardzo wydajnej karty graficznej. Procesor główny komputera ze względu na małą moc obliczeniową nie będzie w stanie dostarczyć karcie graficznej odpowiedniej ilości danych do przetworzenia. W efekcie karta będzie przez cały czas pracowała, nie wykorzystując pełni swoich możliwości.
Podobnie jest w przypadku bardzo wydajnego procesora i wolnej karty graficznej. Także wtedy nie wzrośnie wydajność w grach, bo karta graficzna będzie elementem hamującym prędkość wyświetlania.
Lepiej przed zakupem rozdzielić środki finansowe, tak by starczyło na średniej klasy procesor oraz kartę graficzną z segmentu mainstream lub ewentualnie topową kartę. Jeśli decydujesz się na topowy procesor centralny, warto także zakupić bardzo wydajną kartę graficzną. Tylko taki tandem będzie pracował w optymalnych warunkach.
Wyjątkowy przypadek stanowi zestaw komputerowy ze słabym procesorem. Według opisanych wyżej reguł wygląda na to, że należałoby dobrać ekonomiczną kartę graficzną. Niezupełnie. Lepsza karta (np. z niskiego lub średniego segmentu mainstream) zapewni ci bardziej komfortowe granie niż wolna karta graficzna. Z kolei kupowanie bardzo wydajnej karty już mija się z celem.
Jak zmierzyć wydajność
Nie ma jednej uniwersalnej jednostki, która by jednoznacznie określiła wydajność kart graficznych w grach. Wielu użytkowników powołuje się na wskaźnik liczby operacji wykonywanych w czasie każdej sekundy (FLOPS), liczonej w miliardach (gigaflops). Wartość ta jednak w wielu przypadkach ma się nijak do praktycznych osiągów kart graficznych.
Dobrym przykładem będzie porównanie wydajności kart bazujących na procesorach AMD Radeon HD 6970 oraz Nvidia GeForce GTX 580. Moc obliczeniową tej pierwszej oszacowano na 2703 gigaflopsów natomiast tej drugiej zaledwie na 1581 gigaflopsów. Wskazuje to na blisko 42-procentową przewagę karty z procesorami AMD. Jednak, jak wykazują testy praktyczne, w grach karta Nvidii może być szybsza nawet o 32 proc. Zatem wskaźnik mocy obliczeniowej często stoi w sprzeczności z praktycznymi możliwościami poszczególnych procesorów graficznych i niewiele informacji potrafi dać potencjalnemu nabywcy.
Jedynym, wiarygodnym wskaźnikiem wydajności są wyniki testów. I to nie testów syntetycznych, takich jak popularna seria benchmarków z linii 3DMark, lecz testów wydajności w grach 3D. To właśnie te ostatnie pozwolą ustalić praktyczną wydajność karty graficznej w grach. Podstawowym wymaganiem jest to, by gra przy danej rozdzielczości była wyświetlana z szybkością co najmniej 30 kl./s.
Karta a monitor
Przy zakupie karty graficznej musisz uwzględnić inne czynniki, od których zależy wybór parametrów karty. Jednym z takich czynników jest monitor, którego używasz. Każdy nowy monitor LCD ma swoją natywną rozdzielczość, w której obraz wygląda najlepiej. W komputerach z monitorami do 19 cali (rozdzielczość 1366x768) dobrze będą się sprawdzały karty niedrogie i ze średniego pułapu cenowego. Monitory 19–21-calowe (rozdzielczość 1440x900 i 1680x1050) potrzebują z reguły kart co najmniej ze średniego pułapu, natomiast monitory od 22 cali wzwyż (zwykle Full HD, czyli 1920x1080 lub nawet 1920x1200) wymagają stosowania najlepszych kart ze średniego lub konstrukcji z wysokiego segmentu cenowego, zależnie od używanych gier.
Informacje o rozdzielczościach pomocne są w doprecyzowaniu warunków, jakie muszą spełniać karty graficzne. Przede wszystkim należy uwzględnić, czy wytypowany układ graficzny podoła w danej grze i w określonej przez monitor rozdzielczości. Takim minimalnym warunkiem jest zachowanie płynności animacji w grze na poziomie co najmniej 30 kl./s.
Podobnie ma się sytuacja przy obsłudze dwóch lub trzech monitorów. Przy zastosowaniach biurowych wydajność karty nie ma znaczenia. Jednak przy takim graniu w rachubę będą wchodziły tylko najwydajniejsze konstrukcje. Przy słabszych kartach trudno będzie uzyskać płynną animację.