Bez względu na to, czy prowadzisz blog, stronę hobbystyczną czy duży portal tematyczny, możesz zarabiać pieniądze z reklam wyświetlanych na swojej witrynie. Sposobów na internetowe dochody jest kilka. Możesz prowadzić indywidualną sprzedaż powierzchni reklamowych, przystąpić do jednego lub kilku programów partnerskich albo dołączyć do platformy czy sieci reklamowej zajmującej się wyświetlaniem kreacji reklamowych na określonej przez ciebie powierzchni na swojej stronie internetowej. Zdecydowanie najlepszym wyborem dla początkujących webmasterów są programy partnerskie, sieci afiliacyjne i platformy reklamowe, bo sprzedaż reklam na własną rękę wymaga poświęcenia sporej ilości czasu na proces pozyskiwania reklamodawców i przekonania potencjalnych klientów o wysokiej wartości reklamy na twojej witrynie. Ponadto reklamodawcy najczęściej oczekują przedstawienia realnych wyników oglądalności. W przypadku platform reklamowych i programów partnerskich popularność strony i jej statystyki oglądalności nie są najważniejszym kryterium podjęcia współpracy reklamowej.
Serwis reklamowy Google AdSense
Najpopularniejszym serwisem reklamowym jest Google AdSense (www.google.com/adsense), który wyświetla kontekstowe reklamy tekstowe, graficzne lub reklamy wideo w określonych przez ciebie miejscach na twojej stronie. Rejestracja w platformie zajmuje tylko kilka minut, ale sama aktywacja może potrwać jakiś czas. Warunkiem przystąpienia do programu jest posiadanie konta Google i ukończony 18. rok życia, ale oprócz tego trzeba się postarać, by strona miała atrakcyjną treść. Wielu webmasterów uruchamiało strony internetowe wyłącznie pod reklamy. Witryny te często miały marną treść i mało atrakcyjny wygląd. Dlatego Google prowadzi etap weryfikacji zgłaszanych stron pod kątem jakości i treści, przez co proces aktywacji może trwać do kilku dni.
Przystępując do programu AdSense, musisz pamiętać o tym, że Google analizuje wszystkie kliknięcia i wyświetlenia, by określić, czy nie ma wśród nich tzw. sztucznych kliknięć (nabijanych przez właścicieli konta, przez nakłanianie innych lub specjalne mechanizmy). Nie warto więc samemu klikać w reklamy na swojej stronie, bo wówczas nasze konto może zostać bezpowrotnie zablokowane.
Proces działania mechanizmu AdSense jest bardzo prosty. Na początku ustalasz typ, rozmiar i miejsce docelowe jednostek reklamowych. Do wyboru masz reklamy tekstowe, graficzne lub wideo w najpopularniejszych formatach reklamowych. Następnie generujesz kod, który musisz umieścić w odpowiednim miejscu na swojej stronie, i to wystarczy, by strona zaczęła zarabiać. W AdSense możesz umieścić maksymalnie 3 reklamy w ramach jednej strony, a po wstawieniu większej liczby kodów wszystkie kolejne nie będą wyświetlane. Ten zabieg ma uchronić przed nadmierną liczbą reklam w serwisach internetowych. W panelu administracyjnym konta AdSense znajdziesz szczegółowe raporty zarobkowe, z podziałem na poszczególne dni. Po przekroczeniu progu wypłaty, wynoszącego 70 euro, otrzymasz przelew na konto bankowe, które podałeś na etapie rejestracji.
O tym, jak przystąpić do platformy AdSense i jak korzystać z usługi, piszemy dokładnie w warsztacie „Zarabianie na reklamach w programie Google AdSense”.
Sieć reklamowa AdTaily
Platforma AdTaily (www.adtaily.pl) działa na zasadzie umieszczenia widżetu na własnej stronie. Zaletą tej sieci reklamowej jest całkowita swoboda w zakresie dostosowania formatu powierzchni reklamowej, dzięki czemu jest idealnym rozwiązaniem dla stron odbiegających od standardów i najpopularniejszych wymiarów reklamowych. Do programu może przystąpić każdy wydawca (czyli twórca strony internetowej) bez żadnego minimalnego progu popularności.
Zasada działania jest jednak zupełnie inna niż w przypadku AdSense. Wszystkie reklamy graficzne mają ściśle określone wymiary – 125 na 125 pikseli, a w obrębie widżetu na stronie można umieścić maksymalnie 14 takich kwadracików reklamowych. W panelu administracyjnym samodzielnie ustalasz koszt pojedynczego kwadratu. Definiowana cena dotyczy jednej doby wyświetlania baneru. Choć cenę ustalasz indywidualnie, pamiętaj, że powinna odzwierciedlać popularność twojej strony. Zaleca się, żeby za każdy tysiąc odwiedzin dziennych policzyć 1 zł. Firma AdTaily jako pośrednik pobierze od ciebie prowizję, a ty, jako wydawca otrzymasz 70 proc. ustalonej wcześniej kwoty. Dodatkowo możesz zdecydować o tym, czy w obszarze widżetu mogą być wyświetlane reklamy rozliczane na zasadzie zliczania kliknięć (model działania jak w AdSense). Minimalny próg wypłaty został ustalony na 100 zł, a zgromadzone środki można wypłacić wyłącznie na konto w PayPal. W związku z tym, jeśli zdecydujesz się na wybór tej platformy, załóż najpierw konto w serwisie płatności PayPal (www.paypal.pl).
Przygotowanie strony pod reklamy
Na etapie projektowania strony warto uwzględnić miejsce na wyświetlanie reklam. Obecnie najpopularniejszymi formatami reklamowymi są: billboard 750x100 pikseli, skyscraper 160x600 pikseli i medium rectangle 300x250 pikseli. Przygotowując własną stronę, postaraj się zadbać o dobre ulokowanie reklam, przeznaczając na nie takie miejsce, które będzie widoczne dla internautów. Pamiętaj, że dobra lokalizacja reklamy ma wpływ na wysokość zarobków. Im więcej internautów w nią kliknie, tym więcej pieniędzy zarobisz. Uważaj jednak, by twoja witryna nie była przeładowana reklamami – to może zniechęcić internautów do jej częstego odwiedzania.
Modele rozliczeń
Platformy reklamowe i sieci afiliacyjne stosują kilka najpopularniejszych modeli rozliczeń:
- CPC – koszt za kliknięcie
- CPS – koszt za sprzedaż (stała kwota lub procent od sprzedaży)
- CPA – koszt za akcję (wykonanie określonego zadania na stronie reklamodawcy)
- CPL – koszt za wypełnienie formularza rejestracyjnego lub kontaktowego
- Flat Fee – koszt określonego czasu emisji