Programy partnerskie
Tego typu serwisy coraz częściej nazywane są też sieciami afiliacyjnymi, bo skupiają wiele programów w ramach jednego konta. Webmasterom polecamy największe sieci, takie jak: NetSales (www.netsales.pl), Novem (www.novem.pl), TradeTracker (www.tradetracker.com/pl), Tradedoubler (www.tradedoubler.com/pl-pl) lub System Partnerski (www.systempartnerski.pl). Zaletą tych sieci jest możliwość przystąpienia do wielu programów reklamowych. Każda z tych firm ma zawarte umowy z różnymi klientami, którzy oferują różne możliwości zarobków.
Sam proces przystąpienia do sieci afiliacyjnej może różnić się w zależności od wybranej firmy. W niektórych sieciach mogą być wymagane pewne progi popularności czy statystyki oglądalności strony. Po założeniu konta użytkownik decyduje, z którym z dostępnych reklamodawców chce współpracować. Najlepiej, by wybór był podyktowany tematyką strony. Jeśli więc prowadzisz stronę o tematyce telekomunikacyjnej, powinieneś skupić się na programach partnerskich operatorów komórkowych. Przy każdym programie znajdziesz jego opis, stawkę, jaką możesz zarobić, oraz model rozliczania.
Rozróżniane są 3 modele rozliczeń: CPC, czyli stała stawka za kliknięcie w reklamę i przejście na stronę reklamodawcy, drugi model, CPA/CPL, polega na rozliczaniu za wykonanie akcji, np. wypełnienie formularza kontaktowego lub określonego zadania na stronie reklamodawcy, a ostatni, CPS, dotyczy rozliczeń na podstawie sprzedaży, czyli zakupów internauty na stronie reklamodawcy. W ostatnim wariancie najczęściej podana jest stała opłata za sprzedaż lub procent od wartości transakcji.
W większości sieci afiliacyjnych przystąpienie do konkretnego programu wymaga akceptacji ze strony administratorów, a jeśli przejdziesz ten proces pozytywnie, otrzymasz gotowe kody reklam (różne formaty do wyboru) do umieszczenia na swojej stronie. Po uzbieraniu ustalonego progu wypłaty, którego wysokość zależy od wybranej sieci afiliacyjnej, możesz wypłacić pieniądze na swoje konto bankowe. Nie musisz prowadzić działalności gospodarczej, by rozliczać się z tymi firmami. Jeżeli nie masz własnej firmy, wystarczy wystawienie zwykłego rachunku i przesłanie go pod adres kontaktowy sieci afiliacyjnej.
Sieci reklamowe
Dla dużych serwisów i portali internetowych ciekawym rozwiązaniem może być przystąpienie do sieci reklamowej. Na rynku funkcjonuje kilka tego typu firm, m.in. GoldBach Audience (www.goldbachaudience.com/pl-pl/), AdTotal (www.adtotal.pl), Admatik (www.admatik.pl) i IDMnet (www.idmnet.pl), które zajmują się sprzedażą powierzchni reklamowych na stronach. Cały proces jest niemal bezobsługowy, bo jako wydawca strony zgłaszasz wyłącznie jej adres i określasz miejsca reklamowe. Po określeniu przestrzeni do emisji banerów zostaną wygenerowane kody do umieszczenia na twojej stronie. Taki model działania jest wygodny dla twórców stron, bo całym procesem pozyskiwania reklamodawców zajmuje się sieć reklamowa. Ty jako wydawca możesz jedynie wykluczyć niechcianych klientów.
Sieć afiliacyjna bazuje na informacjach o tematyce twojej strony i co ważne, na dokładnych statystykach oglądalności witryny. Dlatego, jeżeli prowadzisz niewielką stronę lub jeszcze mało popularny blog, współpraca z siecią reklamową nie jest dla ciebie.
Model rozliczeń jest podobny jak w programach afiliacyjnych i zależy od ustaleń między wszystkimi współpracującymi podmiotami, czyli siecią reklamową, reklamodawcą i wydawcą. Najczęściej jest to jednak rozliczenie za 1000 odsłon reklamy (model CPM) lub za kliknięcie w baner reklamowy (model CPC). W niektórych sieciach akceptowany jest też model Flat Fee, czyli płatność za określony czas emisji.
Głównym minusem współpracy z siecią reklamową jest konieczność dzielenia zysków z wyświetlanych reklam. Poziom prowizji jest ustalany indywidualnie lub zależy od wybranej firmy. Jest to jednak dobre rozwiązanie dla osób, które nie mają własnego działu sprzedaży reklam lub dla tych, którzy cenią czas i wygodę. Minimalny poziom wypłaty zależy od sieci reklamowej, a rozliczenia odbywają się na podstawie faktur VAT (w przypadku firm) lub rachunków (dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej).
Ile można zarobić?
Nie ma dobrego przepisu na stałą wysokość zarobków dla witryny o konkretnej oglądalności czy popularności. Przychody mogą być różne i wynosić od kilkudziesięciu złotych (dla niewielkich stron i mało popularnych witryn) do nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie (dla dużych portali i serwisów tematycznych). Przeciętny serwis tematyczny o oglądalności około 500 odwiedzin dziennie może wygenerować z platformy AdSense nawet 90–100 euro w skali miesiąca, co po przeliczeniu po aktualnym kursie waluty daje około 380–420 złotych.
Szacowane zarobki można obliczyć na podstawie CTR (współczynnika klikalności) strony, czyli stosunku między wyświetleniami reklamy a liczbą kliknięć. Zazwyczaj wynosi on od 1 do kilku procent, choć specjaliści branżowi potrafią dzięki modyfikacji szablonu witryny, rozmieszczeniu reklam i niszowej tematyce osiągnąć nawet do 30–40 proc.