Dziecko programistą
http://kidsruby.com
Wystarczy pobrać niewielki program i po chwili można pisać swój własny kod na komputerze. Kids Ruby uczy języka Ruby, a wykorzystuje do tego „hakerskie zadania domowe”, co w praktyce oznacza, że trzeba tworzyć programy, dzięki którym odrabianie lekcji staje się łatwiejsze. W taki sposób twórcy Kids Ruby chcą zmotywować dzieci do nauki programowania – i jest to dość skuteczne podejście!
https://scratch.mit.edu
Scratch został opracowany przez studentów MIT w 2003 r. i jest jednym z pierwszych języków programowania, które zostały stworzone z myślą o dzieciach oraz nastolatkach (proponowany przedział wiekowy to 8–16 lat). Scratch działa online w oknie przeglądarki i jest bezpłatny. Osoby, które uczą się programować, wykorzystują gotowe elementy (wirtualne klocki), które przeciągają w odpowiednie miejsca, aby tworzyć animacje i poszczególne akcje do wykonania. Różne klocki mają różne funkcje, dzięki czemu w Scratchu można tworzyć wiele ciekawych animacji i proste gry.
Scratch zachęca też do wymiany opinii i współpracy – ma dużą społeczność programistów amatorów, którzy dzielą się przygotowanymi projektami, jak również wymieniają radami. Każdego dnia tworzonych jest ponad 2 tys. nowych projektów w Scratchu, a w bazie serwisu można znaleźć ok. miliona projektów, które powstały w oparciu o inne, wcześniej udostępnione – są to tzw. remiksy.
Obecnie Scratch to rozwinięty projekt, który dostępny jest w ponad 150 krajach i otrzymał finansowanie m.in. Google’a, Della i Fundacji LEGO. Warto zajrzeć też na podstronę https://scratch.mit.edu/educators, która zawiera materiały dla nauczycieli i rodziców.
LEGO to oczywiście jedne z najpopularniejszych zabawek w historii, ale twórcy kolorowych klocków myślą też o przyszłości i stworzyli serię Mindstorms, która uczy programowania. Zestawy z tej serii zawierają czujniki i silniki, a dzieci mogą budować niewielkie roboty i – poprzez programowanie – dodawać przeróżne funkcje i zachowania. Zestaw LEGO Mindstorms EV3 Mindstorms EV3 31313 uczy programowania i pozwala budować roboty z klocków, a wykorzystanie LEGO na początku przygody z programowaniem jest o tyle dobrym rozwiązaniem, że same klocki są dla dzieci czymś, co dobrze znają. A kiedy zaczną już kodować, szybko zobaczą rezultaty – to daje im motywację do dalszej nauki.
Na oficjalnej stronie LEGO Mindstorms znajdziesz wiele cennych zasobów, w tym roboty wymyślone przez fanów LEGO (możesz je później zbudować samodzielnie). Mindstorms EV3 31313 pozwala tworzyć zautomatyzowane istoty, pojazdy, maszyny i wynalazki, a później nimi sterować. Młody programista może najpierw zbudować danego robota, a następnie dodać do niego programowalne klocki, silniki i czujniki. Następnie należy skorzystać z aplikacji na tablety EV3 Programmer, dzięki której można „ożywiać” swoje konstrukcje. Aplikacja umożliwia programowanie robota bezpośrednio na tablecie, bez konieczności podłączania przewodów czy instalowania innych programów. Komunikacja pomiędzy tabletem a robotem odbywa się poprzez Bluetooth.
Młodsze dzieci można zachęcić do nauki za pomocą połączenia gry planszowej ze smartfonem, tabletem lub komputerem z podłączoną kamerą. Gra ma postać ok. 150 fizycznych klocków – elementów kodu. Z nich należy ułożyć początkowo proste, później nieco bardziej skomplikowane programy rozwiązujące konkretne zadania i przeprowadzające robota z jednego końca planszy na drugi. Efekt działania programu widać po zeskanowaniu ułożonego kodu programu smartfonem, tabletem lub komputerem z zainstalowaną aplikacją. To świetna zabawa, która pozwala na lepszą interakcję dziecka z rodzicem i umożliwia wygodniejsze wspólne tworzenie kodu niż przed ekranem komputera.