1. miejsce - Tlen – Tlenofon
Komunikator z firmy o2.pl jest wyposażony w przejrzysty i prosty w obsłudze moduł VoIP – Tlenofon. Ceny połączeń z telefonami stacjonarnymi w kraju wynoszą 9 groszy za minutę, a z siecią komórkową 31 groszy. Naliczanie opłat odbywa się sekundowo, co pozwala na wykonywanie krótkich rozmów. Zaletą aplikacji są informacje podawane w panelu użytkownika (konta), do których dostęp uzyskujemy z poziomu programu. Za usługi można płacić zarówno poprzez doładowanie konta z góry, jak i podpisując umowę i płacąc pod koniec okresu rozliczeniowego (post-paid).
Tlenofon oferuje także bramkę VoiP (kosztuje ona 159 złotych), którą można podłączyć do routera, a następnie telefonu stacjonarnego. Urządzenie można zamówić na stronie usługi. Jego konfiguracja jest bardzo prosta i nie powinna sprawiać trudności nawet mniej zaawansowanym użytkownikom.
PLUSY:
- Niskie ceny połączeń
- Dodatkowe usługi
- Łatwa obsługa, przydatne informacje w panelu
MINUSY:
- Brak doładowania konta przez SMS
2. miejsce - Skype Onet
Zaadaptowana przez Onet.pl (dopasowana do polskich realiów) wersja znanego na całym świecie komunikatora Skype. Plus dla aplikacji za bardzo dobre rozmowy głosowe i wideo realizowane z komputera na komputer. Program doskonale się sprawdza, gdy dzwonimy do znajomych zza granicy i łączymy się na zasadzie pecet–pecet. Usługa oferująca rozmowy na telefony stacjonarne i komórkowe to SkypeOut (doładowania pre-paid). Niestety, połączenia na komórki są dość drogie, do polskich operatorów można dzwonić za 94 gr za minutę. Do wszystkich połączeń należy doliczyć opłatę za rozpoczęcie rozmowy, wynosi ona 0,17 złotego. Zaletą są dodatkowe opcje oraz wyspecjalizowane wtyczki, które każdy użytkownik może instalować z poziomu aplikacji.
PLUSY:
- Znakomita jakość rozmów wideo
- Konferencje głosowe (na 35 użytkowników)
MINUSY:
- Dość wysokie ceny za połączenia i usługi dodatkowe
3. miejsce - Nowe Gadu-Gadu – naGłos
Dzwonienie z komunikatora Gadu-Gadu umożliwia usługa naGłos. Ceny połączeń są zbliżone do oferowanych przez Tlenofon. Niestety, aplikacja podaje dość ubogie informacje na temat historii wykonanych połączeń. Samo połączenie jest sygnalizowane w oknie rozmowy tekstowej i poszczególne czynności podawane są za pomocą komunikatów. Stan konta nie jest widoczny na bieżąco. Kwota, jaka pozostała do wygadania, jest podawana po zakończeniu połączenia. Dużym plusem są darmowe rozmowy Happy Hours aktywne w godzinach od 18 do 21 i w weekendy. Opłaca się korzystać. W tej chwili komunikator Gadu-Gadu, to już nie sama aplikacja i usługa naGłos. Od połowy maja program został zintegrowany także z telefonią komórkową GaduAIR. W obrębie usługi można za darmo korzystać z mobilnego WebGadu. Można także skonfigurować VoIP w komórce i w obrębie sieci dzwonić za darmo.
PLUSY:
- Darmowe połączenia z telefonami stacjonarnymi
MINUSY:
- Mało informacji dostępnych z poziomu programu
4. miejsce - Spik – Neofon
W komunikatorze Wirtualnej Polski znajdziemy moduł Neofon, który jest usługą Telekomunikacji Polskiej. Łatwe w obsłudze narzędzie wymaga jednak podpisania umowy z operatorem w celu wykonywania połączeń z telefonami stacjonarnymi i komórkowymi. Kwota, jaką wydzwoniliśmy, nie jest podawana w oknie programu (nawet po zakończeniu połączenia w historii dostępny jest tylko czas trwania rozmowy). To rozwiązanie mało praktyczne, bo wymaga od nas stałej deklaracji. Nie ma możliwości doładowania konta przez internet. Aby rozpocząć dzwonienie, należy wpisać numer telefonu i hasło. Dane otrzymamy wraz z umową lub z kartą zakupioną w salonie.
Należy wspomnieć, że w trakcie testów Neofon bardzo dobrze się spisywał pod względem jakości rozmów wykonywanych zarówno na telefony komórkowe, jak i stacjonarne. Plusem jest także dość przejrzysty mechanizm poczty głosowej.
PLUSY:
- Relatywnie niskie ceny połączeń
- Prosty w obsłudze
MINUSY:
- Brak możliwości doładowania konta online