Kontrola nad reklamami targetowanymi
ZAGROŻENIE: Google, a także inne portale internetowe oraz sieci reklamowe, monitorują i zapisują witryny, które odwiedzasz. Dzięki temu mogą poznać twoje zainteresowania i dobrać do nich reklamy. Mechanizm nazywa się targetowaniem behawioralnym. Odbywa się to za pomocą pliku cookie, zapisanego w twojej przeglądarce. Za każdym razem, gdy pojawisz się na monitorowanej stronie, system wykryje cookie i zapisze na twoje konto informacje o wpisanych słowach kluczowych i stronach obejrzanych w danym portalu. Sieci reklamowe, np. Doubleclick należący do Google, śledzą użytkowników niemal w całym internecie. Dzięki ciasteczkom nie tylko śledzą twoje zwyczaje, ale także identyfikują twój komputer, w celu dobrania odpowiednich reklam.
JAK SIĘ BRONIĆ: Aby uwolnić się od reklamy targetowanej, możesz użyć dwóch metod. Pierwszą z nich jest skorzystanie z funkcji opt-out (wypisanie się), którą udostępniają wszystkie renomowane sieci reklamowe. Google oferuje plugin do przeglądarki, który blokuje śledzenie. Zainstalujesz go pod adresem www.google.com/privacy_ads.html, klikając na dostępny tam przycisk Wyłączanie opcji. Drugim sposobem, który jest skuteczny także wobec nieuczciwych mediów, niepozwalających na wypisanie się z sieci reklamy profilowanej, jest surfowanie w trybie prywatnym. Wówczas każde ciasteczko zapisane na dysku jest kasowane w chwili zamknięcia przeglądarki. Oczywiście ma to konsekwencje negatywne, bo kasowanie ciasteczek uniemożliwia zapisanie sesji, więc do wszystkich serwisów internetowych trzeba będzie logować się ponownie.
TOTALNA OCHRONA: Reklamy i targetowanie są sterowane JavaScriptem. Jeśli zainstalujemy dodatek blokujący skrypty na stronach WWW, na przykład NoScript do Firefoksa, ciasteczka nie będą zapisywane na dysku. Na wielu stronach nie pojawią się też reklamy. Oczywiście wyłączenie JavaScriptu uniemożliwi korzystanie z wielu serwisów, na szczęście w NoScript można dodać zaufane adresy, gdzie blokowanie będzie wyłączone. Jeśli chcesz skutecznie ochronić się nie tyle przed tworzeniem profilu, ile przed samymi reklamami profilowanymi, wystarczy zainstalować dodatek blokujący reklamy, np. AdBlock Plus dostępny dla Firefoksa i innych przeglądarek.