SŁOWNIK: trudne terminy
|
RDS
ang. Radio Data System, europejski standard umożliwiający przesyłanie przez nadajniki radiowe dodatkowych danych, np. nazwy stacji radiowej, tytułu odtwarzanego utworu, informacji dla kierowców czy innego, dowolnego tekstu
tagi ID3
dane umieszczane w utworach MP3 (na końcu lub na początku pliku), jak: wykonawca, tytuł, gatunek muzyki itd., które ułatwiają klasyfikację muzyki; obecnie stosowane są tagi ID3v1 oraz bardziej „pojemne” ID3v2
NTFS
skrót od NT File System, jest to system plików wykorzystywany w Windows NT i późniejszych (Windows 2000/XP); znacznie lepszy niż FAT, oferujący kontrolę dostępu do obiektów i większą niezawodność
FLAC
ang. Free Lossless Audio Codec, format bezstratnej kompresji dźwiękowej; oznacza to, że podczas konwertowania żadne dane nie są usuwane ze strumienia audio, dzięki czemu dźwięk jest identyczny z oryginałem
PMPO
ang. Peak Momentary Performance Output, parametr określający szczytową moc, z jaką może pracować urządzenie w idealnych warunkach przez krótki czas, np. 1 milisekundę, nawet gdy potem ulegnie zniszczeniu
RMS
ang. Root Mean Square, parametr ten określa skuteczną moc, z jaką może pracować urządzenie w trybie ciągłym; w odniesieniu do zestawów głośnikowych jest to parametr określający rzeczywistą moc zestawu
|
Jakość dźwięku
Dla wielu osób jakość dźwięku jest w wieży audio najważniejsza. Jeśli jednak jesteś pod tym względem wymagający, nie spodziewaj się wyrafinowanej jakości dźwięku w tego typu urządzeniach. Są one przeznaczone przede wszystkim dla niewybrednych użytkowników, niemających wygórowanych wymagań odnośnie jakości.
Jednak nawet kupując tani sprzęt, unikaj zestawów, których moc jest określona parametrem PMPO , wynoszącym zwykle setki watów. Wskaźnik ten nie ma nic wspólnego z mocą głośników, bo realną wartością jest moc RMS . Jeśli nie jesteś przekonany o jakości danego zestawu, poproś sprzedawcę o jego uruchomienie.
Brzmienie zestawu audio w znacznym stopniu można poprawić, wykorzystując korektor barwy dźwięku, tzw. equalizer. Zwykle ma on kilka zdefiniowanych trybów pracy. Oprócz tego niektóre konstrukcje dają możliwość korygowania ustawień dla tonów niskich i tonów wysokich. Większość urządzeń tej grupy jest wprawdzie wyposażona w automatyczne funkcje mające na celu poprawienie jakiegoś pasma akustycznego, jednak nie zawsze są w stanie zaoferować dokładnie to, czego oczekujemy.
Odporność na zakłócenia
Podczas użytkowania sprzętu audio ważna okazuje się jego odporność na zakłócenia. Jeśli sprzęt, a szczególnie wzmacniacz, jest źle ekranowany, w głośnikach usłyszysz zakłócenia z telefonu komórkowego, komputera i innych urządzeń. Ale również wieża może mieć zły wpływ na inny sprzęt. Dlatego głośniki nie mogą stać blisko telewizora kineskopowego, bo obraz zostanie odbarwiony, a przy dłuższym oddziaływaniu kineskop może zostać trwale namagnesowany. Pamiętaj też, by przy takich głośnikach nie kłaść np. dysków twardych, bo pole magnetyczne głośników może doprowadzić do zamazania danych.
Podsumowanie testu
Do testu wybraliśmy pięć zestawów audio w cenie około 500 zł. Warunkiem było wyposażenie wież w port USB. Wykluczyliśmy zestawy wyposażone w DVD, gdyż należą do zupełnie innego przedziału cenowego. Wydawać by się mogło, że urządzenia za 500 zł są niemalże identyczne, jednak w rzeczywistości tak nie jest.
Możliwości
Do portu USB przetestowanych przez nas wież można podłączyć pamięć USB flash albo zewnętrzny czytnik kart pamięci. Niestety, żadna wieża nie poradziła sobie z obsługą zewnętrznych dysków twardych 2,5”, co wynika ze zbyt słabego zasilania złącza USB (musi dostarczyć przynajmniej 0,5 ampera).
Wszystkie wieże miały wejście liniowe do podłączenia zewnętrznego odtwarzacza MP3 (albo innego urządzenia) i złącze słuchawkowe ulokowane z przodu obudowy. Jedynie w konstrukcji Panasonic SC-PM5EP-S złącza ulokowano w sposób niekonwencjonalny – na górze urządzenia. Takie rozwiązanie ma także zalety, bo nie trzeba szukać dodatkowej przestrzeni dla odtwarzacza MP3 i można go po prostu położyć na wieży.
Wszystkie konstrukcje obsługują format MP3 oraz WMA. Wyjątkiem jest Sony, która jako jedyna nie akceptuje plików WMA.
Każda wieża ma radio obsługujące RDS, zegar oraz funkcję budzenia o wskazanej porze. Budzenie może się odbywać nie tylko za pomocą radia, ale także muzyki odtwarzanej z płyty CD lub pamięci USB. Wyjątkowa na tym tle okazuje się wieża JVC UX-G357, bo można w niej zdefiniować aż trzy różne czasy włączenia się oraz wyłączenia. Szkoda jednak, że żadna konstrukcja nie ma podtrzymywania bateryjnego dla wbudowanego zegara, więc po wyłączeniu prądu ustawienia są resetowane.
Jakość dźwięku
Pod względem jakości dźwięku najlepiej wypadła wieża firmy Panasonic. Choć model ten ma nie najmocniejsze głośniki (2x10 W), to różnica pomiędzy nimi a głośnikami „najmocniejszego” zestawu JVC UX-G357 wcale nie jest duża. Z kolei pod względem wprowadzanych zniekształceń nieliniowych najlepsza jest wieża firmy Philips, a pod względem wierności dźwięku (równomierności charakterystyki głośników) najwyższą ocenę otrzymał Panasonic.
W testach słuchowych najwyższą notę dostała konstrukcja JVC UX-G357, i to nie tylko za jakość dźwięku, ale także za możliwości korekcji basów i sopranów. Szkoda jednak, że pozbawiona została korektora barwy dźwięku.
Żadna testowana przez nas wieża nie spełni oczekiwań osób poszukujących ponadprzeciętnej jakości dźwięku. Oferta ta bowiem kierowana jest do osób potrzebujących kompleksowego rozwiązania w umiarkowanej cenie. Jeśli masz wyższe wymagania odnośnie jakości, musisz wygospodarować znacznie większe środki na sprzęt.
Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt. Trzy z testowanych wież bardzo słabo tolerują znajdujący się w pobliżu telefon komórkowy (Panasonic SC-PM5EP-S, JVC UX-G200 i Sony CMT-EH26). Nieco odporniejsza na zakłócenia okazała się wieża JVC UX-G357, a niemalże niewrażliwą na zakłócenia konstrukcją jest wieża marki Philips.
Wyposażenie
Poszczególne modele znacznie różniły się wyposażeniem. Tyko dwie wieże JVC mają koncentryczne złącza antenowe. Kolejne dwie (Panasonic SC-PM5EP-S i Sony CMT-EH26) wyposażono w nietypowe złącza, umożliwiające podłączenie tylko anteny pokojowej dostarczanej wraz z urządzeniami. Niestety, w naszym teście żadna z tych anten nie była na tyle skuteczna, by możliwe było uruchomienie na niej funkcji RDS.
Wyjątkowym modelem jest wieża Sony CMT-EH26, którą wyposażono w magnetofon. Oczywiście urządzenie to pozwala na rejestrację dźwięku na kasetach magnetofonowych… tylko po co? Zamiast tego producent mógł pójść o krok dalej i wyposażyć wieżę w funkcję automatycznego konwertowania utworów z kasety magnetofonowej na format MP3, z jednoczesnym ich zapisem na pamięci USB. Takie rozwiązanie z pewnością znalazłoby wielu odbiorców, zwłaszcza tych, którzy mają pokaźną kolekcję kaset magnetofonowych z unikatowymi nagraniami.
Niepowtarzalną funkcję konwersji ma wieża JVC UX-G357. Pozwala przegrać płytę CD na odtwarzacz MP3. I choć zadanie jest realizowane w czasie rzeczywistym (jeśli płyta odtwarza się 45 minut, to konwersja trwa tyle samo), to i tak jest to niezłe rozwiązanie, zwłaszcza dla osób niemających pojęcia o sposobie konwersji muzyki na komputerze.