Dwa plus jeden
|
Firma Asus zaprezentowała w kwietniu br. pierwszą kartę graficzną z trzema procesorami graficznymi. EAH 3850 Trinity wykorzystuje trzy układy RV670 MXM firmy ATI, umieszczone na jednej płytce PCB, a także łącznie 1,5 GB pamięci graficznej GDDR3. Każdy z procesorów taktowany jest zegarem o częstotliwości 660 MHz, a taktowanie pamięci ustalono na 850 MHz. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie wodnego chłodzenia. Producent nie ujawnił daty wprowadzenia karty do sprzedaży.
|
Rozwiązania oparte na dwóch kartach graficznych pracujących jednocześnie pojawiły się ponad 10 lat temu. Pionierem w tej dziedzinie była firma 3dfx, której akcelerator Voodoo2 mógł współpracować z drugim, identycznym. Dwie karty Voodoo2 pracowały w trybie SLI S. Pierwsza generowała obraz składający się tylko z linii nieparzystych, a druga – z linii parzystych. Następnie wyniki pracy obu kart były łączone w jedną klatkę animacji. W porównaniu z pojedynczą kartą rozwiązanie takie było w niektórych przypadkach prawie dwa razy szybsze.
Rozwinięciem pomysłu 3dfx jest technologia o identycznej nazwie, ale wprowadzona przez firmę Nvidia (która przejęła 3dfx). Analogicznym, konkurencyjnym rozwiązaniem jest CrossFire firmy ATI/AMD. Ponieważ do działania dwóch kart w trybie SLI lub CrossFire jest potrzebna odpowiednia płyta główna (w przypadku Nvidii z jej własnym chipsetem, dla kart z układem ATI/AMD z chipsetem AMD bądź Intela), zawęża to grupę potencjalnych użytkowników. Ale już sobie poradzono z tym ograniczeniem. Taki sam wzrost wydajności można teraz uzyskać, używając zamiast dwóch kart jednej, ale z dwoma procesorami graficznymi (GPU) na pokładzie. Najpierw na rynek trafiły karty z dwuprocesorowym układem ATI Radeon 3870 X2, a kilka tygodni temu zaprezentowano karty z układem Nvidia GeForce 9800 GX2.
Grafika jako CPU?
|
Intel i AMD już zapowiedziały procesory ze zintegrowaną grafiką, a Intel planuje wprowadzenie w przyszłym roku układu graficznego opartego na architekturze wykorzystującej wiele rdzeni centralnego procesora (CPU) do obliczeń graficznych. Z kolei Nvidia pracuje nad projektem procesora graficznego (GPU), który umożliwi jej przyszłym układom graficznym przejęcie niektórych funkcji CPU.
|
Co dwie głowy, to nie jedna
Układ AMD Radeon HD 3870 X2 składa się z dwóch chipów RV670 (inaczej Radeon HD 3870), z których każdy ma do dyspozycji po 512 MB pamięci. Karta z tym układem udostępnia więc łącznie 1 GB pamięci, ale nie wierzmy marketingowej magii liczb, bowiem nie jest to pamięć wspólna. Dlatego np. pojedyncza tekstura umieszczona w pamięci może mieć maksymalnie 512 MB. Oba chipy, umieszczone na wspólnej płytce, pracują w technologii CrossFire i kolejne klatki animacji generują na przemian – jeden parzyste, a drugi nieparzyste. Do komunikacji między procesorami służy mostek PCIe, umożliwiający wymianę danych po dwukierunkowej szynie x16 (w każdą stronę z prędkością 16x256 MB/s).
Mimo zastosowania dwóch procesorów na jednym układzie nie pobiera on tak dużo prądu. Gdy jest obciążony (np. gdy działa gra), układ Radeon HD 3870 X2 zużywa maksymalnie ok. 195 W energii (dwa razy tyle co jednoprocesorowy Radeon HD 3870). Jednak dzięki technologii PowerPlay w czasie spoczynku pobór mocy jest znacznie ograniczony – system monitoruje stopień obciążenia układu graficznego i na tej podstawie automatycznie zmienia częstotliwość pracy procesora i napięcia zasilające. Według AMD, Radeon HD 3870 X2 pobiera wówczas niecałe 50 W mocy.
Z naszych testów wynika, że karta z układem Radeon HD 3870 X2 jest o 70–80 proc. szybsza niż jednoprocesorowa karta Radeon HD 3870. Zysk wydajności jest więc podobny do tego, jaki można uzyskać, stosując dwie oddzielne karty.