A A A

Konsola czy pecet?

PC Format 12/2013
Przy okazji premier nowych generacji konsoli mówiło się, że gry na nich będą wyglądały lepiej niż na pecetach. Tymczasem Playstation 4 i Xbox One są wyposażone w podzespoły znane ze zwykłych komputerów, i to ze średniej, a nie najwyższej półki. Z czego zatem miałaby wynikać lepsza jakość gier? DAWID KOSIŃSKI

Zamieszanie na rynku PC

Można się spierać, czy to Playstation 4, czy też może Xbox One zdobędzie rynek konsoli do gier, ale trzeba przyznać, że zdecydowanie największym wygranym w tej rywalizacji jest AMD, którego podzespoły znalazły się w najnowszych konsolach: Xboksie One, Playstation 4, a także w wydanym rok temu Nintendo Wii U (tu znajdziemy tylko układ graficzny AMD).

Co to oznacza w praktyce? Niezależnie od udziału poszczególnych konsoli na rynku AMD będzie największą firmą mającą największy wpływ na rynek sprzętu dla graczy.

Najważniejszym skutkiem tego, że konsole wykorzystują sprzęt AMD i architekturę x86, będzie łatwiejsze tworzenie konwersji gier z konsoli na komputery osobiste. Może też dojść do sytuacji, w której firmy będą tworzyły najpierw mniej opłacalną, ale ładniejszą i łatwiejszą do przerobienia na inne platformy wersję PC danej gry. Można się też spodziewać, że z powodu wykorzystania podzespołów AMD w konsolach gry na pecety będą optymalizowane właśnie pod kątem sprzętu tej marki.

Pecet jak konsola

Mimo premiery nowych konsoli wiele osób pozostanie wiernych komputerom, i to na nich będzie grać. Za cenę nieco niższą od ceny nowej konsoli da się utworzyć naprawdę porządny zestaw, na którym gry będą działały przez kilka długich lat. Co więcej, będzie on miał większą moc obliczeniową niż konsole nowej generacji. Po podłączeniu go do telewizora i zaopatrzeniu się w referencyjny pad od Xboksa będziemy dysponować sprzętem pozwalającym na granie we wszystkie nowe tytuły, dodatkowo kosztujące mniej niż ich wersje konsolowe. Co więcej, taki komputer nawet sposobem obsługi będzie przypominał konsolę do gier. Większość tytułów jest obecnie zintegrowana ze Steamem, który ma tryb Big Picture, kierowany właśnie do osób zamierzających zrobić z komputera substytut konsoli do gier. Alternatywą może też być system Steama i jego Steam Machines.

Komputer stacjonarny

PLUSY:
  • Możliwość łatwej rozbudowy
  • Niższe ceny gier
MINUSY:
  • Skomplikowana obsługa (w porównaniu z konsolami do gier)
  • Konieczność dopasowania do coraz większych wymagań gier

Playstation 4

PLUSY:
  • Dostępna w Polsce już w listopadzie 2013
  • Prosta obsługa
  • Technologia współdzielenia pamięci między CPU a GPU
MINUSY:
  • Wysoka cena gier

Xbox One

PLUSY:
  • Prosta obsługa
  • Technologia współdzielenia pamięci między CPU a GPU
MINUSY:
  • Wysoka cena gier
  • Płatna gra przez sieć (abonament)
  • Nie pojawi się w Polsce w tym roku

Tagi: sprzęt gry
Ocena:
Oceń:
Komentarze (6)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
avatar
Bogdan8
20 stycznia 2014, 23:33
Na szczęście nigdy nie grałem i nie gram a komputer używam do pracy, tak więc zawsze wybiorę PCta
avatar
budi
10 stycznia 2014, 00:49
Tytuł artykułu \"Konsola czy pecet?\". A w treści porównanie xboxa z sony
kosa64
kosa64
24 listopada 2013, 15:07
Hej, Jestem autorem tego artykułu i faktycznie, pominąłem temat sterowników i zamkniętej architektury z kilku względów: 1. Uznałem, że jest on oczywisty dla większości osób czytających ten tekst. 2. Tekst był robiony dawno temu do papierowego wydania, gdzie ilość miejsca jest ograniczona. Jak macie jakieś pytania, proszę je zadać. Pozdrawiam, Dawid Kosiński
Rincewind
Rincewind
9 listopada 2013, 11:33
Lepszy kod = kod lepiej zoptymalizowany pod sprzęt jaki go wykonuje. Konsole niezaprzeczalnie umożliwiają pisanie lepszego kodu niż PC, a bronienie się mnogością opcji na PC jest śmieszne ponieważ z doświadczenia wiem, że od lat nikt nie zwraca na to uwagi.
avatar
Fowowski
8 listopada 2013, 14:43
Rincewind napisał(a): Jak zawsze pominięto temat sterowników i samej zamkniętej architektury która siłą rzeczy umożliwia pisanie lepszego kodu niż pod PC. Z tym lepszym kodem to nie do końca mogę się zgodzić. To wcale nie jest jakiś strasznie lepszy kod, po prostu z uwagi na zamkniętą architekturę programiści mają dużo węższe spektrum problemów nad którymi muszą się skupić. W konsolach hardware jest jeden i tak samo sterowniki tak więc pisanie gier pod konsole jest dużo prostsze a dla firm gamingowych również dużo bardziej opłacalne. Jestem webdeveloperem i gdybym w swoją pracę mógł testować tylko pod jedną przeglądarką - np. Firefox czy Chrome to projekty kończył bym dużo szybciej. Niestety są też inne przeglądarki - Internet Explorer od wersji 7 lub 8 do 10, Safari, Opera i inne. Przykładowo: kiedy chcę napisać czerwone kółko z białą obwódką dla firefoxa lub dla chroma to generalnie nie ma z tym żadnego problemu natomiast IE7-8 wymaga już indywidualnego kodu, dodatkowych bibliotek albo alternatywy w postaci obrazka. Z PC temat wygląda trochę inaczej - z uwagi na szerokie spektrum hardwarowe zakreśla się jakieś minimalne wymagania dla danej gry. Niestety praktyka pokazuje, że firmy tworzące gry pod PC (nie wszystkie ale te największe najczęściej) nie są w stanie wytestować danej produkcji przez odpowiednią ilość czasu albo po prostu nie mają zamiaru robić testów ponad jakąś ilość godzin. Śpieszy się im do zarobienia kolejnych milionów a do testowania podchodzi się w ten sposób (tak stwierdzam po przerobieniu kilkunastu przypadków kiedy gry po premierze raziły błędami) że skoro ludzie chcą dany tytuł pod PC to niech się pomęczą "potestują", przyjdą później na forum i powiedzą co jest nie tak - to jest jak testy oprogramowania za darmo. Tak czy inaczej uważam, że problem produkcji pod PC tworzą właśnie konsole bo kiedy konsol nie było to jakoś te produkcje były dużo bardziej dopracowane - dopiero później wraz z xboxem i innymi doczekaliśmy się czegoś takiego jak porty z konsoli na PC - np. Crysis 2, nikt mi nie wmówi iż nie był to port konsolowy do którego dopisano trochę kodu żeby jakoś tam działał pod PC. Takie a nie inne podejście do tematu PC skreśla tak na prawdę taki twór który powstał kilka lat temu i nazywa się "pre-order". Ta forma zakupowa stała się bardziej irytująca niż zyskowna dla ludzi, którzy są w stanie dużo szybciej wyłożyć nie małe pieniążki na daną grę, która wyjdzie dopiero za kilka-kilkanaście tygodni. Żadne gratisy nie przekonają mnie już do kupienia gry w pre-orderze bo jaki z nich zysk skoro np. tak jak w przypadku SimCity przez jakiś czas nie było można w ogóle dostać się do serwerów. Pewnie wszyscy pamiętają Aliens Colonial Marines gdzie prezentowane demo swoją drogą a finalna produkcja swoją. Wiadomo, że błędy zawsze mogą zostać nie zauważone w chwili kiedy gra trafia do klienta aczkolwiek jakoś dużo tych bugów w przypadku gier pod PC... Jedynym lekarstwem na sytuacje gier na rynku PC jest niekupowanie produkcji przed premierą oraz kilka dni po. W sumie ja już teraz nie rozumiem w ogóle pre-orderu z tego względu, że gry na PC i tak wychodzą z opóźnieniem (co jest dla mnie względnie jasne bo data premiery to zawsze data premiery dla konsol). Tak czy inaczej - gra wychodzi pierwsza pod konsole a na youtube jest masa ludzi, którzy przedstawiają gameplay danej produkcji. Już na bazie takich informacji (gameplay w HD) można zobaczyć czy dany tytuł jest kompletną kaszaną pod wieloma względami i wcale nie chodzi mi tu o aspekt grafiki - wiadomo iż ona może być zawsze lepsza na dobrym PC. Reasumując a raczej odpowiadając na pytanie - konsola czy pecet? Abstrahując od sytuacji na rynku gier osobiście wolę mieć wpływ na to co mam pod biurkiem. Jeśli jakiś komponent przestaje działać efektywnie - procesor, grafika, pamięć to po prostu idę do sklepu i wymieniam daną część. Natomiast w przypadku konsoli trzeba wymienić całość - trochę podobnie jest w przypadku laptopów gdzie matrycy tak po prostu ze sklepu się nie weźmie albo nowej płyty głównej czy grafiki. Zaraz kilka osób podniesie lament, że konsole względem dobrych PC są przecież tańsze - tak, to jest prawda aczkolwiek jeśli jesteście graczami to PC'towcy i tak są na lepszej pozycji z uwagi na ceny gier, które dla konsol są gdzieś mniej więcej o stówkę wyższe niż produkcje na PC. Po kilku latach za różnice w cenach samych gier można sobie takiego PC uaktualnić czego posiadacz konsoli już niestety nie zrobi.
Rincewind
Rincewind
7 listopada 2013, 12:35
Jak zawsze pominięto temat sterowników i samej zamkniętej architektury która siłą rzeczy umożliwia pisanie lepszego kodu niż pod PC.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto