Magia na ekranie
Po dopasowaniu fotografii kliknij zakładkę Control, by przejść do etapu definiowania przekształceń – oznaczenia obu zdjęć skojarzonymi parami punktów. Kolejne punkty wskazujesz kliknięciami. Na przykład, jeżeli na zdjęciu źródłowym zaznaczysz oko, to program automatycznie umieści punkt przekształcenia w analogicznym miejscu drugiego zdjęcia. Jeżeli drugi punkt nie wskazuje oka, musisz go przeciągnąć ręcznie we właściwe miejsce. W podobny sposób oznacz wszystkie charakterystyczne cechy zdjęcia. W przypadku portretu należy po prostu zaznaczyć główne części twarzy: oczy, nos, brodę itp. Im więcej par punktów umieścisz we właściwym miejscu, tym przekształcenie będzie dokładniejsze i bardziej efektowne. Wstępny rezultat animacji możesz sprawdzić, korzystając z panelu odtwarzacza i ramki podglądu widocznej w dolnej części okna.
Zwróć uwagę na zestaw suwaków widoczny po lewej stronie okna programu FotoMorph. Suwak Start Delay definiuje opóźnienie transformacji od momentu rozpoczęcia animacji (czas w sekundach). Za pomocą suwaka Middle Delay możesz wstawić opóźnienie w środku animacji, natomiast suwak End Delay określa opóźnienie w końcowej fazie animacji. Suwakiem Duration ustawiasz czas trwania animacji, ale bez ewentualnych opóźnień ustawianych opisanymi wcześniej suwakami. Ostatni suwak, Fine Tune, decyduje o płynności animacji. Za każdym razem, gdy zmienisz konfigurację suwaków, efekt możesz sprawdzić w ramce podglądu. Po znalezieniu odpowiadającego ci ustawienia przejdź do kolejnego etapu.
Kliknij teraz zakładkę Animation. Przyjrzyj się opcjom, które są widoczne wzdłuż lewej krawędzi okna programu. Na samej górze znajdują się dwa pola wyboru. Pole Loop aktywuje odtwarzanie animacji w pętli, natomiast zaznaczenie pola Return aktywuje tryb odtwarzania „tam i z powrotem”. Poniżej widoczne są dwa suwaki i dwie rozwijane palety kolorów. Suwak Frame Size definiuje rozmiar ramki otaczającej animację, natomiast za pomocą suwaka Shadow Size określasz wielkość cienia dodawanego do animacji. Palety widoczne pod suwakami odnoszą się odpowiednio do koloru ramki Frame Color oraz koloru cienia Shadow Color.
Kolejna grupa opcji widoczna w tym oknie związana jest z dodatkowymi efektami, które możesz dodawać do utworzonej animacji. Przycisk Animation Text pozwala dodać napis do animacji. Przycisk Background umożliwia dodanie statycznego tła do animacji. Ostatnie trzy przyciski dotyczą operacji na pliku. Przycisk drukowania Print Frame pozwala wydrukować widoczną aktualnie w obszarze roboczym klatkę animacji (możesz ją wybrać, posługując się panelem odtwarzacza widocznym pod obszarem roboczym). Przycisk Save Frame umożliwia zapisanie aktywnej klatki animacji jako pliku graficznego. Nas najbardziej interesuje przycisk Export Animation pozwalający na zapis całej animacji jako pliku. Tym się właśnie zajmiemy.
Kliknij przycisk Export Animation. Wyświetli się okno dialogowe Animation Export. W sekcji Export Format możesz wybrać docelowy format zapisu pliku animacji. Do wyboru masz: sekwencję obrazów – Image Sequence, plik w formacie Adobe Flash – Flash Movie (SWF), stronę WWW z animacją w formacie Adobe Flash – Web Page (SWF+HTML), plik w formacie GIF – GIF Animation, oraz plik wideo w popularnym formacie AVI – AVI Movie. Po prawej stronie okienka widoczna jest sekcja Flash Movie Quality. Ma ona charakter wyłącznie informacyjny – wyświetlane są tu informacje o liczbie sekwencji w całej animacji, liczbie klatek, szybkości animacji, czasie jej odtwarzania itp. Sekcja ma znaczenie, gdy formatem wyjściowym jest Adobe Flash – wybierasz tu jakość zapisywanej animacji. Sekcja GIF Animation Quality odnosi się tylko do formatu GIF – także tu znajdziesz dwie opcje definiujące jakość efektu. Po wyborze wyjściowego formatu i ewentualnym ustaleniu parametrów jakościowych kliknij OK.
Pojawi się standardowe okno zapisu pliku Save Animation. Wybierz docelowy folder zapisu, wpisz nazwę wynikowego pliku i kliknij Zapisz. Jeżeli wybrałeś format AVI, pojawi się jeszcze okienko Kompresja wideo, w którym musisz wybrać jeden z dostępnych w systemie kodeków wideo (algorytmów kodujących i kompresujących strumień danych wideo). Nie pozostawiaj domyślnie zaznaczonej pozycji Pełne klatki, bo spowoduje to wygenerowanie bardzo dużego pliku. Wybierz jakiś inny kodek, np. Xvid, i kliknij OK.