Cechy dobrej karty graficznej
|
- WYDAJNY UKŁAD GRAFICZNY
O wydajności akceleratora grafiki decyduje głównie rodzaj zastosowanego w nim układu graficznego oraz częstotliwość pracy poszczególnych jego jednostek. Powinien mieć także jak największą liczbę jednostek SPU – do 240 w przypadku najnowszych układów GeForce oraz 320–800 w przypadku radeonów.
- PAMIĘĆ GRAFICZNA
Do gier wystarczy 256–512 MB pamięci. Ważne jednak, by szyna pamięci była odpowiednio szeroka, zwykle 256-bitowa, co zapewni szybki dostęp do danych.
- ZGODNOŚĆ Z NOWYMI TECHNOLOGIAMI
Karta graficzna musi być kompatybilna przynajmniej z bibliotekami DirectX 10, a jeszcze lepiej DirectX 11, które dają możliwość uruchomienia nowych gier z wszystkimi efektami graficznymi.
- WYDAJNE I CICHE CHŁODZENIE
Karta graficzna powinna pracować możliwie najciszej, co dotyczy przede wszystkim kart chłodzonych wentylatorem. W przypadku modeli z chłodzeniem pasywnym sytuacja jest idealna, ale należy zadbać o dobrą skuteczność tego chłodzenia, czyli przede wszystkim dobry przepływ powietrza w obudowie.
- POBÓR ENERGII
Im wyższa wydajność karty, tym więcej pobiera ona prądu, co stawia coraz trudniejsze zadania wobec zasilacza. Jednak układy graficzne wykonane w nowoczesnym procesie technologicznym zapewniają dobrą wydajność przy stosunkowo niewielkim poborze prądu.
|
Wydajność z drugiej strony
Warto zwrócić uwagę na inne możliwości kart graficznych. Duże znaczenie mają z pewnością technologie wspierające odtwarzanie filmów HD, w szczególności chodzi o obsługę kodeka H.264 . Takich filmów jest coraz więcej, a są wśród nich popularne pliki w formatach MKV, WMV czy MOV, a także filmy z płyt blu-ray. W przypadku układów firmy ATI technologia nosi nazwę Avivo HD, w przypadku Nvidii – PureVideo HD.
Innym sposobem użycia układów graficznych jest wykorzystanie ich mocy obliczeniowej w aplikacjach używanych na co dzień. W tym przypadku rozwiązania oferowane przez ATI i Nvidię znacznie się różnią. ATI oferuje technologię Stream i program ATI Video Converter. Technologia ta jest wspierana także przez programy innych producentów, np. CyberLink MediaShow i PowerDirector. Głównym ich przeznaczeniem jest konwersja plików wideo, która jest wykonywana przez procesor graficzny wielokrotnie szybciej niż przez główny procesor komputera.
Podobne rozwiązanie oferuje również Nvidia, a jest ono znane pod nazwą CUDA. W tym przypadku producent udostępnia niezbędne narzędzia programistyczne, dzięki czemu aplikacji pracujących na układach graficznych Nvidii jest znacznie więcej (sporo jest dostępnych na stronie WWW tej firmy). Są wśród nich znane programy, jak np. PowerDVD, MediaShow, PowerDirector czy konwerter Badaboom.
Trzeba jednak przyznać, że aplikacji wykorzystujących procesory graficzne jest na razie niewiele, większość jest mało użyteczna dla przeciętnego użytkownika. Trudno też obecnie stwierdzić, czy jakakolwiek z tych technologii się przyjmie na dłużej.
Porty wideo i audio
Każda karta graficzna ma wyposażenie, które w zupełności wystarczy do zastosowań domowych. Mowa przede wszystkim o wyjściach wideo, które są przynajmniej dwa: oba cyfrowe (HDMI lub DVI) albo jedno cyfrowe i jedno analogowe (często DVI i D-Sub). Do karty wyposażonej w złącze DVI można podłączyć przejściówkę HDMI, a tę np. do telewizora. Również do DVI (a dokładniej DVI-I) da się podłączyć przejściówkę D-Sub, by móc wykorzystać stary monitor. Z kolei do wyjścia HDMI można podłączyć kabel HDMI-DVI, a ten do monitora z wejściem DVI. Jedynym rozwiązaniem niemożliwym do realizacji jest połączenie HDMI z D-Sub.
Na kartach graficznych można znaleźć także inne porty, m.in. wyjście telewizyjne (np. S-Video) czy port pełniący również rolę wejścia wideo (tzw. VIVO ). Bardzo powoli przyjmuje się DisplayPort , wyjście tego typu nadal mają tylko nieliczne karty.
Za to praktycznie każda karta graficzna ma obecnie wyjście audio, bo dźwięk jest wysyłany przez HDMI, a jeśli karta ma tylko DVI, to przez przejściówkę DVI-HDMI. Dlatego po podłączeniu komputera do telewizora z głośników tego ostatniego powinien docierać dźwięk. Trzeba tylko pamiętać, że karty z układami Nvidia muszą być podłączone dodatkowym kabelkiem do płyty głównej lub karty dźwiękowej.
Innym złączem obecnym w niektórych kartach jest optyczne wyjście audio S/PDIF . Ma je sporo płyt głównych, ale wśród kart graficznych są to właściwie pojedyncze modele.
Wydajność testowanych kart
Gdyby wyniki testów kart graficznych zależały tylko od ich wydajności, na pierwszych miejscach znalazłyby się prawdopodobnie modele z układami Nvidia GeForce GTS 250. Jak widać, w niektórych grach (u nas na wykresie S.T.A.L.K.E.R.) trzy karty z tym układem są znacznie szybsze od Radeona HD 4850. Z drugiej strony, w teście 3DMark06 różnice wydajności są mniejsze. Należy pamiętać, że niektóre z kart są fabrycznie podkręcone.
Pozostałe testowane modele są z reguły mniej wydajne. To karty z układem GeForce 9800 GT (ma niższą częstotliwość niż GTS 250), w dalszej kolejności GeForce 9600 GT (ma niemal dwukrotnie mniej jednostek SPU ).
W zestawieniu znalazły się także karty ze znanym układem Radeon HD 4770 i nowym Radeon 4730. Ten ostatni, mimo że jest nowością, trafił na ostatnie miejsce m.in. ze względu na wydajność (128-bitowa magistrala pamięci) oraz duże zużycie prądu (proces technologiczny 55 nm).