Cechy dobrego programu muzycznego
|
- UŻYTECZNE FUNKCJE
Dobry program daje możliwość łatwego i przyjemnego tworzenia muzyki, a nie zachwycania funkcjami, których większości nie wykorzystamy w naszej pracy.
- PROSTA OBSŁUGA
Przejrzysta konfiguracja jest podstawowym atutem każdego programu muzycznego. Dotyczy to zarówno dostępu do zaawansowanych funkcji (implementacja efektów czy wtyczek VST), jak i rozplanowania interfejsu, tak by większość zadań można było wykonywać jednym kliknięciem myszki.
- POMOC
Zabawa z muzyką i wybranym programem przynosi tyle radości, co frustracji, jeśli nie jesteśmy w stanie odkryć, gdzie niezbędna funkcja się znajduje. W tym przypadku warto mieć szybki dostęp do pomocy technicznej lub bogatej biblioteki wiedzy, takiej jak instrukcja obsługi czy forum internetowe.
|
Kwestia ceny
Warto zatem przyjrzeć się temu, co jest oferowane na rynku oprogramowania muzycznego, mając przede wszystkim na uwadze cenę. Dzisiaj ten sam program, niezależnie od miejsca jego zakupu, może być oferowany za różną kwotę.
Skąd te różnice? Producenci, mając na uwadze coraz bardziej rozwijający się rynek aplikacji muzycznych, postanowili zmodyfikować swoje najważniejsze programy sekwencyjne, oferując je jako produkty z ograniczonymi możliwościami, dopasowanymi na przykład do potrzeb użytkownika domowego lub wydając na nie określone przez siebie licencje. Dlatego masz możliwość wybrania wersji „odchudzonych” (tzw. LE – ang. light edition), edukacyjnych, gdy za przywilej zapłacenia najczęściej połowy ceny programu jesteś zobowiązany do wykorzystywania go w celach niekomercyjnych; uaktualnień – jeśli jesteś posiadaczem wcześniejszej wersji programu, masz możliwość jego zaktualizowania do najnowszej wersji, płacąc tylko część rynkowej ceny (jest uzależniona od tego, jak wczesną wersję programu posiadasz); opcji „trade-in”, gdy producent zachęca do zmiany używanego oprogramowania, oferując swój produkt po niższej cenie, pod warunkiem że przedstawisz mu potwierdzenie, że masz już takie oprogramowanie innego producenta.
Wreszcie warto zajrzeć do sieci i odnaleźć producentów niezależnych, czy też programistów amatorów, którzy udostępniają stworzone przez siebie oprogramowanie muzyczne czasem zupełnie za darmo. W teście przedstawiamy kilka takich aplikacji, w tym jedną darmową, próbując wykazać, że niektóre z nich swobodnie mogą konkurować z komercyjną ofertą, tak pod względem funkcji, jak i znacznie niższej ceny. Dziś, już za ok. 150 złotych, możesz mieć do domowych zastosowań wydajną i twórczą aplikację.
Podsumowanie testu
W teście zwyciężył program Ableton Live 7, ze względu na jego zaawansowanie technologiczne i wyjątkową wygodę pracy. Niezależnie od tego, czy wolisz pracować w domu i krok po kroku wpisywać dźwięki z klawiatury czy chcesz szybko na scenie złączyć stworzone przez siebie próbki dźwiękowe, ten program na pewno ci w tym pomoże. Od pierwszego uruchomienia widać, że producent postawił na przejrzystość obsługi i łatwość wyboru z wielu opcji, np. wewnętrznych wtyczek i efektów. Niestety, Live 7 jest najdroższą aplikacją w teście, choć na rynku można jeszcze znaleźć jego poprzednią wersję Live 6 LE dużo tańszą. Warto zaznaczyć, że jest to aplikacja, którą tworzono głównie w celu ułatwienia pracy i występów amatorom i twórcom domowych dźwięków na żywo. Dziś jest wykorzystywana przez wielu zawodowych muzyków, instrumentalistów, choćby zespół Mogwai, DJ’a Sashę czy kompozytora muzyki filmowej Jeffa Ronę.
Wygoda obsługi
Staraliśmy się położyć nacisk na ergonomię pracy, docenić możliwości zdobywania wiedzy o funkcjach i sposobach działania programów. Badaliśmy, czy producenci w istotny sposób stwarzają możliwości wymiany informacji między użytkownikami programów oraz czy wsparcie techniczne, którego udzielają, jest wystarczające szczególnie dla początkującego użytkownika.
W istocie, choć każda aplikacja różni się rozwiązaniami: edycją audio i MIDI, rodzajem wewnętrznych instrumentów, implementacją wtyczek zewnętrznych, to za pomocą większości z nich można dojść do podobnych efektów. Stąd też wynikają nie tak istotne różnice w wynikach końcowych naszego testu. Na czele stawki plasują się Music Creator 4 i Cubase Essential 4. Pierwszy zachęca do pracy estetycznym i dobrze zaprojektowanym interfejsem. W trakcie testów praca z tym programem nie sprawiała najmniejszego problemu, tak w zakresie komponowania (ścieżki MIDI), jak i odtwarzania i edytowania ścieżek audio. Drugi zachwyca zaawansowanymi efektami, przeniesionymi wprost z najnowszej wersji programu Cubase 4, oraz świetną obsługą ścieżek MIDI zarówno w zakresie edycji (można wpisywać za pomocą klawiatury, nut czy myszki), jak i implementacji instrumentów wirtualnych. Niestety, oba programy są zaopatrywane w niewielką liczbę takich instrumentów i banków brzmień, co nie przeszkodziło im utrzymać się w czołówce testu.
Dodatkowe brzmienia
Bardzo korzystnie wypadła w teście aplikacja Fruity Loops Edition 7. Zgodnie z zapewnieniami producenta po zakupie tego programu mamy możliwość ściągnięcia ponad 2 GB biblioteki brzmień. Załączone instrumenty brzmiały bardzo przekonująco i dawały duże możliwości tworzenia brzmień syntetycznych, naturalnych czy perkusyjnych w naszej kompozycji.
Mniej korzystnie w teście wypadły aplikacje amatorskie (Temper i Music Studio Producer), ale należy uznać, że to początek rozwoju tych produktów i że przede wszystkim występują w kategorii sekwencerów. Niestety, praca z nimi to często „droga przez mękę” i domyślanie się, jak wykonać to samo zadanie, które trwało kilka minut w innych programach. Na ich tle warto wyróżnić program Cockos Reaper, za jego możliwości tworzenia i edycji ścieżek MIDI, które pod względem funkcji są bardzo podobne do wielu bardziej zaawansowanych aplikacji, oraz za jego wysoką wydajność. W trakcie testu w tej konkurencji pobił większość aplikacji komercyjnych, oferując jednocześnie wsparcie dla nowoczesnych procesorów dwurdzeniowych.
Pod względem stosunku jakości do ceny najlepiej wypada aplikacja firmy Cakewalk, która otrzymała wyróżnienie PC Formatu. Za 250 zł otrzymujemy bardzo intuicyjne i wyposażone w wiele ciekawych funkcji środowisko do komponowania muzyki.