Pełna automatyzacja
Jeżeli już raz uaktywniłeś zakładkę Deweloper w jakimś programie wchodzącym w skład pakietu MS Office, będzie ona widoczna także w innym programie. Gdyby jednak tak nie było, wykonaj analogiczne działania jak w krokach od 1 do 3 powyższego warsztatu dotyczącego Worda. Zakładamy, że zakładka jest już widoczna w oknie głównym Excela. Kliknij ją zatem.
Procedura rejestrowania makra jest bardzo podobna jak w Wordzie, ale nieidentyczna. Kliknij przycisk Zarejestruj makro.
Pojawi się okno Rejestrowanie makra. Wpisz nazwę tworzonego makra – w polu Nazwa makra, możesz ustawić klawisz skrótu do wywołania makra. Dostępna jest jedynie kombinacja klawisza [Ctrl] z dowolnym innym klawiszem. Jeżeli chcesz przypisać makro tylko do aktualnie edytowanego skoroszytu, z listy Przechowaj makro w wybierz Ten skoroszyt. W polu Opis wstaw ewentualne objaśnienia dotyczące danego makra. Kliknij OK, by rozpocząć rejestrację makra.
Aby zatrzymać rejestrowanie makra, kliknij przycisk Zatrzymuj rejestrowanie. W Excelu nie ma funkcji wstrzymywania rejestrowania (która jest dostępna w Wordzie), za to w jej miejscu, w grupie Kod znajduje się przycisk Użyj odwołań względnych. Do czego on służy? Działa jak przełącznik. Jeżeli uaktywnisz go (klikniesz) przed rozpoczęciem rejestracji makra, to wszelkie działania tak zarejestrowanego makra będą wykonywane względem komórki zaznaczonej w momencie wywołania makra. Przykładowo: jeżeli w momencie rejestrowania makra była aktywna komórka B10, a w trakcie rejestracji wykonałeś jakieś działania na komórce B12, to gdy później wywołasz makro, a aktywna będzie komórka np. C1, działania zostaną wykonane na komórce C3. Z kolei, gdyby przełącznik był wyłączony, wywołanie makra spowoduje wykonanie działań naszego przykładowego makra na komórce B12 bez względu na to, która komórka była zaznaczona przed jego wywołaniem.
Uruchamianie makr odbywa się identycznie jak w przypadku Worda. Przyjrzyj się krokom 9 i 10 poprzedniego warsztatu.