Projekt obejmuje powstanie e-podręczników do 14 przedmiotów, które będą obejmowały cały okres edukacji szkolnej. Pierwsze, kompletne e-podręczniki zadebiutują we wrześniu 2015 r., będzie ich kilkanaście. Przeglądając stronę internetową epodreczniki.pl , która będzie główną platformą ich dostarczania, można zorientować się, że bardziej zaawansowane są prace nad podręcznikami z matematyki oraz informatyki, niż nad pomocami z przedmiotów przyrodniczych czy humanistycznych, które w wielu wypadkach nie są wypełnione treścią. Niestety nie ma informacji o datach premiery poszczególnych składników e-podręczników. Pustki w serwisie oraz wcześniejsze zamieszanie wokół koordynatorki, która została zdymisjonowana decyzją szefowej MEN Joanny Kluzik-Rostkowskiej w grudniu 2014 r. za błędy w zarządzaniu, sugeruje, że nie wszystkie e-podręczniki będą gotowe w listopadzie 2015 r., kiedy upływa deklarowany termin realizacji projektu. Mimo opóźnień gotowe książki oraz fragmenty treści pozostałych pozwalają zorientować się, jak będą wyglądały polskie darmowe e-podręczniki.
Generator zadań
Rządowe e-podręczniki nie są prostym przeniesieniem treści istniejących, papierowych pomocy naukowych do internetu. Układ projektu oraz treść podręczników były od początku opracowywane z myślą od elektronicznej formie udostępniania. Dzięki temu w e-podręcznikach jest wiele innowacyjnych rozwiązań, dostępnych tylko w formie elektronicznej. Najlepszym przykładem jest generator zadań zintegrowany z podręcznikiem do matematyki.
W tradycyjnych podręcznikach uczniowie rozwiązują te same zadania sprawdzane przez nauczyciela. W e-podręczniku każdy, kto wejdzie na stronę z zadaniem z matematyki, otrzyma zadanie z innymi wartościami liczbowymi, a wynik zweryfikuje program.
– Wyobraźmy sobie, że uczniowie mają policzyć procent z danej liczby. – tłumaczy dr Jacek Stańdo z Politechniki Łódzkiej, pomysłodawca generatora zadań. – W papierowych podręcznikach rozwiązywaliby jedno zadanie, np. liczyliby 20 proc. z 40. Zadanie generatorowe polega na losowaniu przez system odpowiednich liczb, dzięki temu mamy bardzo dużo wariantów zadania, np. 25 proc. z 34, 27 proc. z 82, 56 proc.*92 itd. – dodaje.
Generator bazuje na zaprogramowanym algorytmie i generatorze liczb pseudolosowych. Jest wykorzystywany zarówno do wyświetlania zadań otwartych („podaj wynik”), jak i zamkniętych („prawda/fałsz”).
Innowacje w humanistyce
Innowacyjne podejście do przekazywania i sprawdzania wiedzy widać także w e-podręcznikach do nauk humanistycznych. W treści lekcji zamieszczona jest duża liczba materiałów multimedialnych, przede wszystkim nagrań wideo. Nie brakuje też zadań interaktywnych takich jak quizy, „prawda/fałsz”, „uzupełnij lukę” czy krzyżówki.
Przykładem innowacyjnego podejścia do przekazywania wiedzy jest wykorzystanie interaktywnych, 360-stopniowych panoram, które pod względem funkcjonalności przypominają Widok ulicy w Mapach Google. Twórcy e-podręczników umożliwią np. interaktywną podróż po Czarnolasie, miejscu, w którym żył i tworzył Jan Kochanowski. Interaktywne panoramy pozwolą zajrzeć do pomieszczeń w dworku, przejść się po okolicy, a także sprawdzić, co widać na zdjęciu, dzięki ikonom aktywującym opisy ważniejszych obiektów. Podobne panoramy będą wykorzystane także do wzbogacenia podręczników do historii (zamki) i do geografii (krajobrazy). Panoramy, podobnie jak pozostałe zasoby edukacyjne w e-podręcznikach, są opracowywane z myślą o niepełnosprawnych. Dzięki temu np. oprócz wydrukowania treści w alfabecie Braille’a będzie można wysłuchać nagranej przez lektora opowieści o panoramie. Niestety w chwili pisania tekstu w projektach nie było jeszcze osadzonych panoram, więc nie mogliśmy ich osobiście przetestować. Trafiliśmy natomiast na klipy audio nagrane przez lektora, wszystkie bardzo dobrej jakości.