Kluczem do sukcesu w tej technice jest odpowiednie przygotowanie materiału źródłowego. Cała sekwencja powinna być zarejestrowana na jednym tle. Musisz sfotografować akcję w jednym miejscu i na czas ekspozycji unieruchomić aparat. Najlepiej użyć statywu, ale możesz także oprzeć się o mur czy drzewo. Drobne różnice w kadrze, które są nieuniknione przy fotografowaniu z ręki, da się wyeliminować w czasie łączenia zdjęć w programie graficznym.
Dobór ogniskowej
Przystępując do fotografowania, trzeba się zdecydować, jaką ogniskową zrobić zdjęcie. Polecamy krótką, czyli zastosowanie maksymalnego szerokiego kąta zoomu. Im szerszy kąt widzenia obiektywu, tym więcej faz ruchu można zarejestrować na wspólnym tle.
Jeśli korzystasz z aparatu kompaktowego, najlepiej, żeby twój model miał w takim ustawieniu obiektywu ogniskową 24 mm (ekwiwalent dla 35 mm). Fotografując lustrzanką, warto się postarać o szerokokątny zoom o ogniskowej zaczynającej się od 16 mm (ekwiwalent dla 35 mm). Jeśli nie masz takiego, wystarczy standardowa ogniskowa 28 mm.
Powtarzalna ekspozycja
Aby osiągnąć oczekiwany efekt, niezbędne jest właściwe dobranie ekspozycji. Wszystkie zdjęcia muszą być naświetlone w identyczny sposób, żeby poszczególne fazy ruchu nie różniły się jasnością. Jak to osiągnąć?
Najlepiej skorzystać z trybu manualnego, który umożliwia ręczne ustawienie przysłony i czasu naświetlania. Mają go wszystkie lustrzanki i bardziej zaawansowane kompakty. Światłomierz w trybie manualnym pokazuje na skali +/-, o ile EV wybrane wartości odbiegają od optymalnych parametrów. Dobrany na podstawie wskazań światłomierza czas warto przetestować kilkoma próbnymi zdjęciami.
Jeśli nie masz trybu manualnego, zrób zdjęcia w trybie Auto. Ewentualne różnice w ekspozycji będziesz musiał wyrównać w programie graficznym. Dobrze jest też ustawić ręcznie balans bieli dla aktualnej sytuacji oświetleniowej, by zdjęcia nie różniły się kolorami.
Tryb zdjęć seryjnych
Na końcu pozostaje wybór trybu zdjęć seryjnych. W zależności od możliwości twojego aparatu wybierz tryb zdjęć z prędkością min. 3 kl./s. Optymalną szybkością do pokazania faz ruchu szybko przemieszczających się ludzi jest min. 6 kl./s. Aparaty kompaktowe lub hybrydowe umożliwiają robienie zdjęć seryjnych z wykorzystaniem elektronicznej migawki z prędkością 10 kl./s i więcej. Możesz wybrać taki tryb. Liczba ekspozycji, szczególnie jeśli będziesz fotografował z prędkością np. 30 kl./s lub 60 kl./s, znacznie przekracza potrzeby, więc będziesz musiał wybrać 5–10 najlepszych klatek do montażu.