A A A

Polscy cyberatleci

PC Format 02/2015
W ostatnich latach polski e-sport bardzo mocno się zmienił. Dzięki rozwojowi profesjonalnych turniejów granie w gry komputerowe przestało być zwyczajnym wciskaniem klawiszy przez kilka godzin dziennie  stało się metodą zarabiania dodatkowych pieniędzy, a niekiedy wręcz sposobem na życie. FILIP SOBOCIŃSKI

E-sport w życiu e-sportowca

Paweł „Woolite” Pruski – jeden z najmłodszych zawodowych graczy League of Legends, nagrodzony tytułem LCS Rookie przyznawanym najlepszemu nowemu graczowi w lidze LCS. Reprezentant Team ROCCAT, jednej z najlepszych drużyn w Europie.

Czym e-sport jest dla ciebie?
E-sport zmienił w moim życiu całą codzienność. Zamiast wstawać i chodzić do szkoły mogę poświęcić czas na granie, czyli to, co uwielbiam robić. To dla mnie praca i całe życie – z e-sportem mam do czynienia codziennie i wszystko, co robię, skupia się wokół niego.

Co czujesz grając przed tysiącami fanów?
Adrenalina podskakuje i trochę się stresuję, ale potem to wszystko znika i każdy okrzyk fanów motywuje do lepszej gry. Staram się wygrać, żeby w ich oczach stać się kimś wielkim, móc wyjść na środek i im podziękować.

Jak rodzina reaguje na twoją pasję?
Początki były ciężkie, musiałem jednocześnie chodzić do szkoły i dużo trenować. Brakło mi czasu na naukę i nie wyglądało to dobrze – tata kazał mi się uczyć, chodzić do szkoły i odstawić granie. Wszystko się zmieniło, kiedy dostałem się do profesjonalnej drużyny. Opuściłem szkołę, bo musiałem skupić się na graniu. Gdy tata zobaczył, że mogę z tego spokojnie wyżyć, zrozumiał, że traktuję to poważnie. Teraz wspiera mnie na każdym kroku. Sam nie boję się o swoją przyszłość i próbuję zajść jak najdalej. Wierzę w swoje możliwości, a szkołę zawsze można dokończyć, jeśli będzie trzeba.

Czy sport elektroniczny powinien być traktowany jak tradycyjny?
Moim zdaniem tak. Według definicji sport nie ma tylko postaci fizycznej – szachy też są sportem. E-sport to wielka rywalizacja, ciężkie treningi, by stawać się coraz lepszym, wyjazdy za granicę na wielkie turnieje i ogromna liczba wspierających fanów. Najlepsi zawodnicy są rozpoznawalni na scenie tak jak w innych sportach.

Jak oceniasz poziom polskiego e-sportu?
Jest dobrze, nasza scena jest jedną z liczniejszych w Europie i ciągle się rozwija. Są organizowane duże turnieje, np. Puchar Polski w League of Legends. Z doświadczenia wiem jednak, że polskie organizacje e-sportowe stoją na bardzo niskim poziomie i większości nie mają pieniędzy, by utrzymać i zapewnić dobre warunki graczom. Pensja w polskich gamingach to niestety rzadkość, dlatego Polacy często dołączają do zagranicznych zespołów.

Z jakiego specjalistycznego sprzętu dla graczy korzystasz? Czy daje dużą przewagę?
Gram na sprzęcie ROCCAT i widzę dużą różnicę w porównaniu do sprzętu domowego. Podkładki pod mysz (na które mało kto zwraca uwagę) dają lepszy poślizg i precyzję. Dobra mysz jest wygodniejsza, ma wbudowane przyciski do ustawiania czułości i ją zapamiętuje. Klawiatura dla graczy, którą posiadam, jest wygodna w użyciu i niezawodna, a zarazem mała i łatwo zabrać ją do plecaka. Słuchawki mają solidne mikrofony do komunikacji z drużyną i dają dobry dźwięk, który w niektórych grach ma duże znaczenie.

Najważniejsze imprezy e-sportowe

  • Electronic Sports World Cup
    Coroczne międzynarodowe zawody e-sportowe organizowane nieprzerwanie od 2003 roku, zwykle we Francji. Każda edycja gromadzi setki zawodników walczących o kilkaset tysięcy dolarów w grach takich jak Counter-Strike, FIFA czy Trackmania. Podczas finału ostatniej edycji, zakończonej 2 listopada, grający w CS-a Polacy z zespołu Virtus.pro zajęli trzecie miejsce i zgarnęli 10 tys. dolarów.
  • World Cyber Games
    Impreza aspirująca do miana e-sportowego odpowiednika igrzysk olimpijskich, organizowana w latach 2000-2013. Pula nagród wynosiła co roku od 250 do 500 tys. dolarów. W finale ostatniego WCG, zorganizowanym w chińskim Kunshan, wzięło udział 500 zawodników z 40 krajów.
  • Intel Extreme Masters
    Cykl wielkoformatowych turniejów w najbardziej popularnych grach – League of Legends, Starcraft II, a wcześniej także Counter -Strike’u. Finały ósmego sezonu IEM odbyły się w marcu 2014 roku w katowickim Spodku i odniosły ogromny sukces pod względem liczby odwiedzających (73 tysiące widzów „na żywo”) i oglądających transmisję online (jednoczesna oglądalność na platformie Twitch.tv – do 643 tys. osób naraz).
  • Dreamhack
    Największe na świecie LAN Party (turniej, na który gracze przybywają osobiście, czasami z własnym sprzętem) organizowane od 1994 roku w Szwecji. Podczas imprezy odbywają się liczne konkursy, wystawy i koncerty. Zimowa edycja w 2013 roku zgromadziła prawie 23 tysiące odwiedzających, a gracze walczyli o pulę nagród wynoszącą prawie 500 tys. dolarów.
  • The International
    Coroczny turniej w Docie 2 organizowany przez twórców gry. Tegoroczna, czwarta edycja zaskoczyła pulą nagród wynoszącą prawie 11 milionów dolarów. W rozgrywkach biorą udział najlepsze zespoły z całego świata, a drogę do zwycięstwa na pierwszej imprezie uwieczniono nawet w dostępnym bezpłatnie w sieci filmie dokumentalnym „Free to Play”.

Wielkie liczby e-sportu

Utrzymywanie się z grania zdecydowanie jest możliwe, choć w Polsce ciągle stanowi niemal nieistniejący margines. Dzięki kontraktom ze sponsorami najlepsi gracze – głównie z Korei Południowej – mogą co roku zarabiać setki tysięcy dolarów, a dodatkowych pieniędzy dostarcza graczom m.in. transmitowanie na żywo (tzw. streaming) grania w sieci i udostępnianie nagrań na YouTube. Najszybciej można się wzbogacić dzięki prestiżowym turniejom, których pule często przekraczają kilkaset tysięcy dolarów. Rekord padł podczas The International 2014, światowego formatu turnieju Doty 2, gdzie pula nagród wyniosła prawie 11 milionów dolarów. Pięciu członkom zwycięskiej chińskiej drużyny Newbee przypadło – przed opodatkowaniem – ok. 5 milionów.

Według rankingu zarobków e-sportowych (esportsearnings.com) najbardziej dochodową grą jest właśnie Dota 2, bezpośrednia konkurencja League of Legends. LoL cieszy się z kolei największą ilością graczy – gra w niego 67 milionów osób miesięcznie. Ilu jest wśród nich Polaków? Dokładnie nie wiadomo, jednak nasz najbardziej „dochodowy” rodak zawdzięcza stan swojego konta Counter-Strike’owi. Dzięki wygranym na ok. stu turniejach Filip „Neo” Kubski, kapitan „Złotej Piątki”, zarobił ponad 192 tys. dolarów, a i tak zajmuje dopiero 98. miejsce wśród najlepiej zarabiających graczy.

​​​​​

Tagi: internet gry
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto