System rozpoznawania znaków drogowych
Umieszczona w Oplu Insignii kamera rozpoznaje znaki drogowe i wyświetla je na desce rozdzielczej. System rozpoznaje ograniczenia prędkości i znaki zakazu wyprzedzania. Samo rozpoznawanie wychodzi dosyć sprawnie, chociaż zdecydowanie nie można ufać temu systemowi. Przede wszystkim, rozpoznaje on znaki zakazu, jednak nie uwzględnia skrzyżowań, które je przecież odwołują.
Przydatność: 4/10
Napęd hybrydowy
Konwencjonalny silnik benzynowy połączony z dodatkowym silnikiem elektrycznym i dodatkowymi akumulatorami. Podczas hamowania odzyskuje energię i magazynuje ją w akumulatorach. Przy niewielkich prędkościach silnik benzynowy jest wyłączany, więc zużycie paliwa spada do zera. Idealne rozwiązanie do zakorkowanych miast, gdzie średnie spalanie hybrydowej Toyoty Yaris wynosi około 4 l/100 km.
Przydatność: 9/10
Ekran na szybie
HUD – skrót od Head Up Display (wyświetlacz przezierny) – wyświetla na przedniej szybie podstawowe dane dotyczące prędkości, czasami też obrotów silnika, a niekiedy nawet wskazówki z nawigacji. Rozwiązanie bardzo wygodne, bo po pierwsze unikamy szukania wzrokiem wskaźników, po drugie powiększona optycznie odległość od wyświetlacza powoduje, że oczy potrzebują mniej czasu na adaptację i zmianę ostrości.
Przydatność: 8/10
Utrzymywanie toru jazdy
System kamer zainstalowanych z przodu samochodu, rozpoznających namalowane na drodze pasy, informujący kierowcę o zbliżaniu się do krawędzi pasa (gdy nie ma włączonego kierunkowskazu). System pasywny ostrzega kierowcę bądź to drganiami kierownicy, bądź dźwiękiem generowanym z głośników po odpowiedniej stronie pojazdu. System aktywny sam nieco skręca kierownicę, tak by skorygować tor jazdy. Niestety, kałuże, śnieg i zamazane pasy powodują, że system jest mało przydatny w Polsce.
Przydatność: 4/10
Asystent zjazdu
System stosowany między innymi w Skodzie z napędem 4x4 – umożliwia bezpieczne pokonywanie zjazdów. Wciskamy jeden przycisk, wrzucamy bieg jałowy, puszczamy hamulec, i samochód bezpiecznie sam zjedzie ze wzniesienia, utrzymując stałą prędkość i przyhamowując odpowiednie koła. Bardzo przydatne przy jeździe terenowej, zwłaszcza dla mniej wprawnych kierowców.
Przydatność: 5/10
Łatwa jazda nocą – Night Vision
Kamera na podczerwień wyświetlająca obraz na ekranie LCD to niezwykle przydatne rozwiązanie, zwłaszcza podczas jesiennych deszczowych wieczorów. Dzięki niej dużo wcześniej zobaczymy pieszych na poboczu, nieoświetlonych rowerzystów czy zwierzęta. Nowoczesne systemy Night Vision w Audi potrafią nawet oznaczyć osoby odpowiednimi żółtymi prostokątami, a te znajdujące się na niebezpiecznym kursie – czerwonymi.
Przydatność: 10/10
Łatwe parkowanie – Around View Monitor
System kamer umieszczonych na masce, lusterkach i tylnej klapie. Obraz z tych szerokokątnych kamer jest odpowiednio przetwarzany, tak że mamy wrażenie obserwowania samochodu z góry (prawie jak w Google Maps). Bardzo przydatne przy parkowaniu, zwłaszcza dużych SUV-ów, w których widoczność jest z reguły marna.
Przydatność: 6/10
Router Wi-Fi
W dobie coraz powszechniejszych urządzeń mobilnych umieszczenie routera Wi-Fi w samochodzie okazuje się ciekawym rozwiązaniem. Wystarczy włożyć kartę SIM, i już wszyscy pasażerowie mogą cieszyć się dostępem do sieci na swoich tabletach, komórkach czy laptopach. Idealne rozwiązanie na dłuższe trasy. Musimy tylko pamiętać, by wyłączyć urządzenie na granicy, bo opłaty za transfer danych w roamingu są zabójcze.
Przydatność: 7/10
Aktywny tempomat
Tempomaty znane są od wielu lat, jednak dopiero wynalazek zwany aktywnym tempomatem spowodował, że urządzenie zaczęło mieć jakiś sens w polskich realiach. W skrócie jest to połączenie radaru utrzymującego odległość od poprzedzającego auta z systemem kontroli prędkości. Możemy więc ustawić zadaną prędkość, a jeżeli zaczniemy się zbliżać do wolniejszego auta, system odpowiednio zwolni.
Przydatność: 6/10
Automatyczne parkowanie
Pionierem systemów automatycznego parkowania jest Volkswagen i trzeba przyznać, że auta z tego koncernu (Audi, Skoda, Volkswagen) najlepiej sobie radzą w tej konkurencji. Potrafią zaparkować zarówno równolegle, jak i prostopadle tyłem. Cała czynność odbywa się automatycznie – zdejmujemy ręce z kierownicy, auto samo się prowadzi. Musimy jedynie regulować prędkość za pomocą gazu.
Przydatność: 6/10