Do czego można użyć Scratcha?
Najprostszym sposobem wykorzystania Scratcha jest rysowanie, które odbywa się przez przesuwanie i zmianę koloru pisaka przypisanego do obiektu. Bez większych problemów można także tworzyć animacje. Dzięki łatwości przemieszczania obiektów na scenie Scratch świetnie się nadaje do tworzenia historyjek obrazkowych, tym bardziej że dostępna jest cała grupa poleceń pozwalających na definiowanie dymków z wypowiedziami i myślami bohaterów. Z kolei za pomocą narzędzi do odtwarzania dźwięku można dać im prawdziwy głos. Wspinając się na wyższy poziom wykorzystania Scratcha, historyjkom można nadać elementy interaktywne.
Dzięki funkcjom importowania obrazków, dźwięku oraz wideo do projektu w Scratchu można tworzyć multimedialne, interaktywne prezentacje. Jako że Scratch ma pokaźny zestaw zaawansowanych narzędzi programistycznych, przeznaczonych do kontrolowania obiektów, można za jego pomocą także tworzyć proste gry. Fani tego środowiska przenieśli do niego wiele nieśmiertelnych hitów z ery komputerów 8-bitowych, np. Space Invaders, River Raid czy PacMan. Nie brakuje także klonów Tetrisa.
Studiowanie kodu
Projektowanie gier jest wyższą szkołą programowania, ale Scratch ułatwia opanowanie tych umiejętności. Każdy projekt po publikacji przez autora jest dostępny na stronie Scratcha, skąd użytkownicy mogą go uruchomić w dowolnej przeglądarce internetowej (środowisko uruchomieniowe bazuje na JavaScript). Każdy może go nie tylko przetestować, ale także przestudiować dzięki funkcji wglądu do kodu źródłowego. Kod projektów w Scratchu jest udostępniany na licencji creative commons, co znaczy, że można go nie tylko przeglądać, ale także modyfikować.