A A A

Skuteczny założyciel

PC Format 06/2016
Jako założyciel startupu masz szereg obowiązków. Powinieneś nieustannie się uczyć, dbać o swoją produktywność, a z czasem zacząć zlecać część zadań na zewnątrz. Podpowiadamy, jak zwiększyć swoją skuteczność. Grzegorz Kubera

Stale poszerzaj wiedzę

Założyciel startupu powinien być interdyscyplinarny. Oznacza to, że nie powinieneś znać się tylko na jednej rzeczy, ale na kilku. Najlepiej ujął to Scott Adams, rysownik, twórca popularnego Dilberta, który stał się później bohaterem jego książek i pasków komiksowych. W książce „How to fail at almost everything and still win big”, która stała się bestsellerem, Adams radzi, aby stale poszerzać wachlarz umiejętności. Uważa on, że każda nowa umiejętność zwiększa szansę na sukces. Co ważne, nie chodzi o to, aby stać się ekspertem w każdej dziedzinie. O wiele lepiej wyjdziesz na zdobyciu kilku umiejętności i byciu po prostu „średnio zaawansowanym”, niż – poza paroma wyjątkami – na byciu mistrzem w robieniu tylko jednej rzeczy.

Wiele umiejętności – zwłaszcza tych przydatnych w tworzeniu startupów – zdobędziesz przez internet. Dla przykładu nie musisz być świetnym programistą, ale możesz odbyć kilka kursów internetowych na codecademy.com, coursera.org, lynda.com czy pluralsight.com. W serwisach e-learningowych znajdziesz też inne kursy, np. z zakresu nauki języków obcych, marketingu, zarządzania projektami czy tworzenia aplikacji mobilnych. Kursy opracowywane są przez doświadczonych specjalistów, więc możesz liczyć na dobrej jakości materiały dydaktyczne i aktualną wiedzę. Największe serwisy e-learningowe oferują płatny dostęp – zwykle w postaci abonamentu miesięcznego w wysokości ok. 20–25 dol. za nielimitowany dostęp do bazy kursów. To niewielka cena jak na tak dużą dawkę wiedzy.

Ponadto czytaj artykuły na temat startupów i branżowe blogi. Często znajdziesz tam informacje o błędach popełnianych przez przedsiębiorców – dzięki temu uda ci się ich uniknąć. O błędach i porażkach przedsiębiorców poczytasz m.in. na stronie  http://autopsy.io.

Nie jesteś sam!

Nie możesz zajmować się wszystkim samodzielnie – nawet jeśli będziesz miał na to ochotę, najzwyczajniej nie starczy ci czasu. Na początku wielu przedsiębiorców nie może jednak pozwolić sobie na zatrudnienie pracowników. Z tego powodu warto zlecać niektóre prace na zewnątrz, korzystając z crowdsourcingu. W serwisie 99designs.com możesz zlecić projektowanie materiałów graficznych, w Gengo.com zlecisz tłumaczenia, a Maven.co to globalny „sklep”, który sprzedaje dostęp do różnych specjalizacji i umiejętności – twórcy sklepu zakładają, że każdy coś wie i może na tym zarobić.

Poza tym możesz skorzystać z usług freelancerów – w tym celu udaj się na freelanceria.pl lub freelancer.pl. Pamiętaj tylko, że w przypadku indywidualnych freelancerów może się okazać, że projekt nie będzie spełniał twoich oczekiwań. Wówczas, najczęściej nie musisz za niego płacić, jednak stracisz czas. Jeżeli zależy ci nie tylko na niskiej cenie, ale też na czasie, lepiej korzystaj z tzw. serwisów crowdsourcingowych. Szanse na to, że otrzymasz zadowalający projekt, są wyższe.

Nauka wyboru i mówienia „nie”

Derek Sivers założył w 1997 r. CD Baby, sklep internetowy z muzyką dla niezależnych artystów. Było to w czasie, kiedy internet dopiero raczkował. CD Baby szybko znalazło swoich zwolenników – w pewnym momencie sklep Siversa miał ponad 150 tys. klientów i generował przychód na poziomie 100 mln dol. rocznie. Ale Sivers zasłynął również z innego powodu. Wypracował specyficzne podejście – posiadał umiejętność mówienia „nie”.

Jako założyciel startupu powinieneś wykorzystywać swój czas w możliwie najlepszy sposób. To oznacza, że należy przeznaczać go na rzeczy związane
z rozwojem firmy takie jak zdobywanie klientów, ich obsługa czy praca nad jakością twojego produktu bądź usługi. Sivers stosuje metodę, którą nazywa „Zdecydowanie tak! albo nie” (oryg. „Hell yeah! or no”). Przedsiębiorcy mają często wiele pomysłów i możliwości współpracy z przeróżnymi osobami. Jeśli Sivers po zapoznaniu się z daną propozycją lub pomysłem nie ma ochoty krzyknąć z entuzjazmem, że zdecydowanie się tym zajmie, to wówczas grzecznie odmawia. Nie podchodzi do nowych zobowiązań, stwierdzając „tak” lub „nie” – dla niego istnieje tylko albo „zdecydowanie tak!”, albo „nie”.

Te miejsca warto znać!

www.gv.com/library – biblioteka z poradami i informacjami od przedsiębiorców, którzy współpracują z Google Ventures, funduszem venture capital Google’a.
http://startupresources.io – wiele narzędzi i źródeł dla startupowców, w tym materiały dotyczące produktywności czy szukania zdalnych współpracowników.
www.startupyar.com – podobne źródło z narzędziami i poradami. Zdecydowanie warto przejrzeć oba wymienione serwisy.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto