Klawiatury
Istnieją dwa skrajnie różne poglądy na temat klawiatur. Jedni użytkownicy wychodzą z założenia, że i tak zniszczą klawiaturę w krótkim czasie, więc kupują najtańszy model, który starcza im na kilka miesięcy (tym polecamy prosty, ale porządnie wykonany i dość trwały model Logitech K120 za ok. 50 zł). Inni z kolei, ci, którym sprzęt nie pali się w rękach, wybierają droższe modele, które służą niekiedy całe lata.
Guma lub sprężyna
Klawisze mogą mieć mały lub duży skok, być twarde lub miękkie, pracować płynnie lub skokowo. Ze względu na to, że każdy ma inne preferencje, najlepszą metodą jest sprawdzenie klawiatury w sklepie. W ten sposób można sprawdzić, czy jej charakterystyka jest akceptowalna.
Wszystkie tanie klawiatury wykorzystują gumową membranę jako element sprężynujący w klawiszach. Membrana działa płynnie i cicho. Gorszej jakości membrany tracą swoje właściwości po pewnym czasie i klawisze zaczynają pracować zbyt miękko lub zbyt twardo. Rejestracja wciśnięcia klawisza następuje po jego dociśnięciu do samego końca.
Droższe klawiatury korzystają z przełączników mechanicznych. Są one kilka razy trwalsze od membranowych i mają wysoki skok (3–4 mm). W zależności od typu przełącznika mogą klikać lub dawać wyraźny sygnał zwrotny w momencie rejestracji wciśnięcia przycisku – ta następuje w połowie wysokości skoku klawisza. Poszczególne rodzaje przełączników różnią się też siłą potrzebną do wciśnięcia klawisza.
Dodatkowe przyciski
Liczba dodatkowych przycisków nie świadczy o klasie klawiatur, bo wiele dobrych i drogich modeli nie ma ich prawie wcale. Funkcjonalność dodatkowych przycisków zależy od możliwości sterownika klawiatury. Jeżeli wykorzystywany jest standardowy, windowsowy, to dodatkowe klawisze nie pozwolą na zbyt wiele. Z drugiej strony dobry sterownik umożliwia tworzenie nawet bardzo skomplikowanych makr wywoływanych jednym klawiszem. W niektórych grach takie makra mogą być bardzo pomocne, z kolei w innych są całkowicie bezużyteczne.
Niektóre klawiatury membranowe oraz prawie wszystkie mechaniczne (zwłaszcza te korzystające z przełączników Cherry) mają wymienne klawisze. Oznacza to, że plastikowe nasadki np. na WASD, kursory lub pozostałe potrzebne klawisze możesz wymienić na inne – kolorowe, antypoślizgowe czy nawet fantazyjnie rzeźbione.
Bardzo ważnym elementem jest tzw. antighosting. Zwykle producent podaje, ile maksymalnie klawiszy można wcisnąć jednocześnie, by zostało to zarejestrowane – w zupełności wystarczającą liczbą jest 10. Jednoczesne wciśnięcie większej liczby klawiszy jest już skomplikowane, jednak zdarzają się klawiatury, które są w stanie poprawnie zarejestrować wciśnięcie wszystkich klawiszy naraz.
Ergonomia
Klawiatura nie może być zbyt lekka, bo będzie się ślizgać po biurku. Nie jest to jednak problem, bo dociążenie klawiatury samoprzylepnymi ciężarkami do wyważania kół nie jest trudne Większy problem sprawia poprawienie słabej jakości elementów antypoślizgowych. Warto wybrać model, który nie będzie przesuwał się podczas rozgrywki i umożliwia dopasowanie kąta nachylenia. Koniecznie należy sprawdzić, czy kształt i wysokość przedniej krawędzi klawiatury nie utrudniają wygodnego używania. Podkładki pod nadgarstki co prawda zwiększają rozmiar klawiatury, ale mają kolosalny wpływ na wygodę korzystania i zmniejszą ból dłoni przy długim graniu.
Użyteczne dodatki
Miłym dodatkiem, zwłaszcza jeżeli regularnie gra się po ciemku, są podświetlane klawisze. Najdroższym i użytecznym, ale nie niezbędnym do grania rozwiązaniem jest możliwość ustawienia dowolnego koloru dla każdego klawisza osobno. W wypadku podświetlanych klawiatur bezwzględnie musi istnieć możliwość zmiany jasności podświetlenia oraz wyłączenia go.