Tanio lub za darmo
PC Format 12/2007
Telefonia internetowa jest reklamowana jako najlepszy sposób na oszczędne
dzwonienie. Ile prawdy jest w tym sloganie? Przetestowaliśmy usługi czterech
operatorów, Gadu-Gadu, Onet Skype, Tlen i Spik, żeby ci podpowiedzieć, który
świadczy je na najkorzystniejszych dla ciebie warunkach.
1. miejsce - Tlen 6.0.2.56
Zwycięzca testu sprawdza się doskonale zarówno jako komunikator głosowy, jak i narzędzie telefonii internetowej. Za połączenia z numerami telefonów stacjonarnych i komórkowych trzeba zapłacić niewiele więcej niż za rozmowy z wykorzystaniem usług komunikatora Gadu-Gadu. Na pochwałę zasługuje także przejrzysty sposób przedstawiania informacji o stanie konta, historii oraz bilingów. Numer stacjonarny w Tlenofonie jest oferowany za darmo. Ciekawą propozycją jest specjalizowana bramka, której można używać bez komputera. Do urządzenia dodano dwa numery stacjonarne oraz 111 darmowych minut (na połączenia z telefonami stacjonarnymi).
PLUSY:
- Niskie ceny połączeń z numerami w kraju i za granicą
- Naliczanie sekundowe, szczegółowe informacje
MINUSY:
- Brak pakietów
- Brak nagrywania rozmów
2. miejsce - Skype 3.5
Skype był od początku tworzony z myślą o zapewnieniu połączeń głosowych i wideo. Program zyskał tak dużą popularność przede wszystkim dzięki darmowym połączeniom w obrębie własnej sieci. Aplikacja zapewnia dobrą jakość rozmów, a operator ma w ofercie kilka ciekawych propozycji dotyczących połączeń telefonicznych. Skype jako jedyny spośród testowanych komunikatorów umożliwia nawiązywanie konferencji głosowych. W jednym połączeniu może uczestniczyć nawet 5 komputerów. Niestety ceny rozmów nie są tak przystępne jak w usłudze naGłos czy Tlenofon. Słono trzeba także płacić za połączenia z numerami stacjonarnymi.
PLUSY:
- Bardzo dobra jakość rozmów głosowych i połączeń telefonicznych
- Konferencje głosowe
MINUSY:
- Drogie połączenia z numerami stacjonarnymi, brak darmowej poczty
- Brak naliczania sekundowego
3. miejsce - Gadu-Gadu 7.7
Chociaż w komunikatorze Gadu-Gadu brakuje kilku funkcji, to moduł naGłos, zapewniający połączenia telefoniczne, sprawdza się doskonale. Duży plus aplikacji to niskie ceny rozmów, darmowa poczta oraz zadowalająca jakość połączeń. Niestety,
w ofercie brakuje naliczania sekundowego. Poprawienia wymagają także panele informujące
o bilingach online. Brak bieżącej informacji o stanie konta (w czasie trwania rozmowy nie jest podawana kwota, jaka pozostała do wykorzystania) powoduje, że nie wiadomo, jak długo możemy jeszcze rozmawiać. Jest to całkowicie niezrozumiałe i rodzi pytanie, czy zostaje nam tylko kalkulator?
PLUSY:
- Niskie ceny połączeń
- Darmowa poczta
MINUSY:
- Brak naliczania sekundowego
4. miejsce - Spik 2.2.4
Neofon niewątpliwie zasłużył na ostatnie miejsce. Podczas jego użytkowania irtytujący jest nie tylko brak doładowań i konieczność podpisywania umowy, ale także fakt, że nigdy nie wiemy, jaką kwotę wydzwoniliśmy. Bieżącego stanu konta nie pokazuje też aplikacja. Nie można go sprawdzić, wchodząc na stronę WWW czy dzwoniąc na infolinię. Informację
o stanie konta otrzymujemy dopiero razem z rachunkiem. W aplikacji brakuje również rozmów wideo zintegrowanych z darmowym połączeniem głosowym w obrębie własnej sieci. Na plus Neofonu należy zaliczyć darmowy numer stacjonarny oraz naliczanie skundowe.
PLUSY:
- Naliczanie sekundowe
- Numer stacjonarny
MINUSY:
- Obowiązek podpisywania umowy
- Brak informacji o aktualnym saldzie