Nawet starsze telefony komórkowe mają wbudowane funkcje zliczania czasu ostatniego połączenia i łącznego czasu wszystkich nawiązywanych połączeń. Pokazują, ile danych pobrałeś i wysłałeś w ostatniej sesji, a ile łącznie. Na liście wysłanych SMS-ów i MMS-ów łatwo sprawdzisz, ile ich było w sumie.
Jeśli na początku każdego okresu rozliczeniowego lub przy każdym doładowaniu konta wyzerujesz liczniki połączeń i pakietów oraz usuniesz dotychczasowe SMS-y i MMS-y, możesz w każdej chwili sprawdzić, ile masz jeszcze darmowych wiadomości do wysłania lub darmowych minut do wykorzystania. Dotyczy to jednak sytuacji, gdy wszystkie połączenia – bez względu na to, o jakiej porze i do jakiej sieci wykonywane – są tak samo rozliczane. Jest tak, gdy np. opłacasz abonament z darmową pulą rozmów i SMS-ów do dowolnej sieci i nie korzystasz z dodatkowych usług. A to raczej rzadkość.
Informacje na wyświetlaczu
W telefonach z opcją typu Czas i koszt połączenia (znajduje się w ustawieniach połączeń lub rozmów, w menu Ustawienia telefonu) pierwszy parametr pojawi się standardowo po każdej rozmowie, natomiast wyświetlanie kosztu połączenia jest usługą operatora, udostępnianą posiadaczom telefonów na karty.
Koszt ostatniego połączenia wyświetla się w komórkach właścicieli telefonów na kartę operatorów Plusa, Orange i WPmobi, a także taryfy typu mix w Plusie. Orange i WPmobi automatycznie dostarczają też informacje o stanie konta i jego ważności, tzn. jaka kwota pozostała jeszcze do wykorzystania i w ciągu ilu dni należy ją spożytkować. Dane te dotyczą w przypadku Orange jedynie konta podstawowego, czyli kwoty doładowania bez dodatkowych środków przyznanych w ramach promocji.
Natomiast w Plusie należy dodatkowo wybrać krótki kod (*100#) i nacisnąć przycisk nawiązywania połączenia. W odpowiedzi wyświetlą się na ekranie telefonu informacje o stanie i ważności konta. Jeśli się nie pojawią – oznacza to, że trzeba uruchomić usługę „Dostępny limit”, wpisując kod *101*11*99# i naciskając przycisk inicjowania połączenia. Potem można już bez przeszkód stosować kod *100#. Jednak nie na wszystkich telefonach – listę modeli, na których działa usługa „Dostępny limit”, znajdziesz na stronie www.simplus.pl/v.do?idx=805 061. Tego krótkiego kodu można używać w dowolnym momencie, nie tylko po zrealizowaniu połączenia.
Krótkie kody, zwane też kodami ekspresowymi lub kodami USSD (w Playu), są stosowane również przez innych operatorów (patrz tabelka) – można z nich skorzystać bezpłatnie, szybko, w każdej chwili. Play udostępnia aż cztery takie kody, umożliwiające śledzenie wydatków wszystkim klientom sieci, również posiadaczom abonamentu. Oprócz stanu konta pozwalają one sprawdzić m.in. stan dodatkowych minut, stan promocyjnego konta transmisji danych. Informacje uzyskane za pomocą krótkich kodów są wyświetlane na telefonie, nie są jednak nigdzie zapisywane.
Korzyści ze śledzenia wydatków
- Widzisz, ile minut, SMS-ów czy innych usług zostało do wykorzystania w ramach abonamentu czy kwoty doładowania – przydaje się, jeśli nie chcesz przekroczyć zaplanowanych wydatków.
- Możesz sprawdzić, które z usług nadmiernie obciążają twój rachunek i ograniczyć korzystanie z nich.
- Możesz zmienić taryfę, zablokować niektóre usługi lub dodać nowe, lepiej dostosowane do twoich potrzeb.