Zalety klawiatury dla graczy
- Dodatkowe przyciski makr
- Przydatne oprogramowanie
- Podświetlane klawisze
- Krótki czas reakcji
- Wytrzymała konstrukcja
Nawet najlepsze akcesoria nie zamaskują niedostatków umiejętności, ale w e-sporcie liczy się każda przewaga. Obok myszki to właśnie dobra klawiatura potrafi pomóc poprawić wyniki – będzie więc świetnym prezentem gwiazdkowym.
Guma czy sprężyny?
Gracz decydujący się porzucić „zwykłą” klawiaturę na rzecz modelu „dla graczy” staje przed wyborem sposobu działania klawiszy. Tanie urządzenia to zwykle modele membranowe, w których zarejestrowanie znaku następuje po dociśnięciu umieszczonej pod przyciskiem gumowej części do pokrywającej całą podstawę membrany. Droższą alternatywą – i rozwiązaniem z dłuższym rodowodem – są klawiatury mechaniczne. W nich każdy przełącznik działa osobno, wykorzystując sprężynę. Różnicę czuje się (a często też słyszy, bo „mechaniki” bywają głośne) od razu, więc po przesiadce wielu graczy nie wyobraża sobie powrotu do membrany.
Przełączniki (switche) mechaniczne występują w odmianach dopasowanych do określonych zastosowań i preferencji (patrz ramka). Będą też dłużej służyć, bo wytrzymają np. 50 (zamiast 10) milionów wciśnięć, a ponieważ nie ma problemu z wyrabiającą się gumą, do końca „życia” powinny działać tak samo. Zapewniają szybszą reakcję, bo aktywują się już w połowie skoku, na „głębokości” 2 mm (klawisze membranówek trzeba dociskać do końca), poza tym zwykle szybciej wracają do pozycji wyjściowej i ułatwiają cykliczne wciskanie bez odrywania palca. Największą renomą cieszą się niemieckie switche Cherry MX, ale w tańszych urządzeniach występują ich mniej żywotne chińskie odpowiedniki, m.in. wykorzystywane w kilku testowanych przez nas urządzeniach Kailh czy Outemu.
Pogromcy duchów
Sklepowe opisy klawiatur pęcznieją od haseł dotyczących niezawodności w grach. Termin „anti-ghosting” oznacza możliwość wciskania wielu klawiszy naraz bez obaw, że któryś zostanie pominięty albo że pojawi się błędny sygnał dodatkowy. Ideałem jest tzw. n-key rollover (nkro), czyli możliwość bezproblemowego wciśnięcia dowolnej liczby klawiszy. W praktyce regularne wciskanie więcej niż pięciu klawiszy jednocześnie można wyobrazić sobie np. podczas pojedynku na jednej klawiaturze w dołączonym do PC Formatu Guilty Gear Isuka. Producenci często deklarują brak konfliktów tylko w okolicy liter WASD, czyli klawiszy najczęściej używanych przez graczy.