Co wybrać?
Strumieniowanie muzyki jest najczęściej utożsamiane z serwisem Spotify, który jest najpopularniejszą tego typu usługą w Polsce i na całym świecie. Jednak na rynku istnieje wiele innych możliwości, które również warto wziąć pod uwagę. Na początku musisz się zastanowić, czy jesteś gotów płacić czy nie. Jeśli nie, sprawa jest prosta. Musisz wybrać jedną z usług, która umożliwia darmowy dostęp do treści.
Jeżeli jednak zdecydujesz się płacić, nie musisz porównywać serwisów pod względem ceny, bo pełna wersja każdej usługi kosztuje 19,99 zł miesięcznie. Niektóre serwisy umożliwiają też opłacanie o połowę niższego abonamentu bez możliwości słuchania muzyki na urządzeniach mobilnych, ale ten rodzaj subskrypcji nie cieszy się dużą popularnością wśród użytkowników. Wybierając usługę strumieniowania muzyki, należy też wziąć pod uwagę urządzenia, których używasz. Nie wszystkie usługi działają na każdym możliwym systemie operacyjnym.
Dodatkowo twórcy usług muzycznych starają się nawiązywać współpracę z wieloma firmami tworzącymi różnego rodzaju sprzęt multimedialny. Dzięki temu ze strumieniowania można korzystać nie tylko na komputerze oraz urządzeniu mobilnym (smartfonie, tablecie), ale również w radiu samochodowym, inteligentnym telewizorze oraz konsoli do gier. Przed ostatecznym wyborem serwisu można też sprawdzić, czy w ofercie danej usługi znajdują się twoi ulubieni wykonawcy.
Pieniądze z muzyki
Według danych Związku Producentów Audio-Video rynek płatnych serwisów strumieniujących muzykę w pierwszym półroczu bieżącego roku wzrósł aż o 61,3 proc. w porównaniu do takiego samego okresu roku poprzedniego i był wart aż 6,89 miliona złotych. Z kolei rynek tego typu darmowych serwisów, wspieranych reklamami, wzrósł o 21,7 proc. i jego wartość wynosi aż 8,48 miliona złotych. Ten trend będzie się utrzymywał, a w ciągu kilku lat strumieniowanie muzyki może wyprzeć z rynku płytę CD.
Wypróbuj przed zakupem
Wszystkie serwisy umożliwiają darmowe przetestowanie płatnej wersji usługi. Użytkownicy Spotify, Google Music oraz WiMP-a mogą to robić przez miesiąc. Osoby zainteresowane Deezerem i Rdio otrzymują nieograniczony dostęp do aplikacji przez 14 dni. Z kolei WiMP w najbardziej rozbudowanej, skierowanej do audiofilów wersji z przydomkiem HiFi można testować zaledwie przez dobę.